2020-08-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldvag
Trist tråd - en 13-årig flicka är skjuten med automatvapen - hon var inte det avsedda offret. Finns ingen som helst anledning att skuldbelägga henne eller hennes föräldrar eller att gå ut med namn och bild om inte anhöriga önskar detta.

Ingen Flashbacktråd är lika trist som verkligheten. Det är hårt därute. Jag utesluter ingenting, så länge fallet är öppet. Allt händer i orten, och lite till. Att flickstackarn skulle rasta hunden och käka pommes tror jag inte ett dugg på. Vi får se vad som händer...
Citera
2020-08-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vond
Finns det något som pekar på det annat än diverse trådskribenters moraliserande och fördomar?

Ja det finns det absolut!

De allra flesta killar och tjejer i tolvårsåldern som är uppväxta under någorlunda ordnade förhållanden. Alltså inte kriminella eller missbrukarmiljöer där föräldrarna eller de vuxna i familjen inte har koll på dem och deras umgänge skulle ALDRIG i livet våga sig ut på det stället ENSAM med eller utan hund.

Spelar ingen roll hur hungrig hon var eller nödig hunden var. Hunden hade fått göra ifrån sig utanför dörren och hon hade fortsatt vara hungrig även om ingen mat hemma passade. Hade inte VÅGAT sig dit!

Hon hade INTE gått dit om hon inte kände sig hemma med de som var där, särskilt inte när man bor i området och känner till vad det är för typer som hänger däromkring på natten!

Så är det och den som inte förstår det är en person som stoppar huvudet i sanden och blundar istället för att se verkligheten.
Citera
2020-08-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Så är det och den som inte förstår det är en person som stoppar huvudet i sanden och blundar istället för att se verkligheten.
Då är det fördomar som skulle in på lodrätt åtta.

Frågan om du är så pass svagbegåvad att du inte själv förstår bristerna i ditt resonemang eller om du bara saknar förmågan att sätta dig in i andra människors liv.

Min fråga kvarstår i vart fall obesvarad.
Citera
2020-08-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vond
Då är det fördomar som skulle in på lodrätt åtta.

Frågan om du är så pass svagbegåvad att du inte själv förstår bristerna i ditt resonemang eller om du bara saknar förmågan att sätta dig in i andra människors liv.

Min fråga kvarstår i vart fall obesvarad.

Vem som är svagbegåvad?

Jadu när du skriver så klargör du verkligen att det finns stora brister i hur man ser på ett vuxenansvar runt många barn och ungdomar.

Kan ju också vara så att du inte har barn själv eller vuxit upp med ett fungerande vuxenansvar i din familj eller umgänge.
Citera
2020-08-19, 22:34
Medlem
Jag har fått höra från några källor att de som skjutit ska ha varit från västra sidan och bott i Botkyrka tidigare men blivit portade där ifrån, och att måltavlorna och gärningsmännen ska ha varit i något bråk innan
Citera
2020-08-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orosmoln
Är du säker på det fetade?

Etablerad msm slaskpress, ja. Obskyra nätpublikationer, nej, men de drivs för det mesta av särintressen, ofta av politisk art och har en begränsad läsekrets av redan frälsta själar.
Citera
2020-08-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldvag
Trist tråd - en 13-årig flicka är skjuten med automatvapen - hon var inte det avsedda offret. Finns ingen som helst anledning att skuldbelägga henne eller hennes föräldrar eller att gå ut med namn och bild om inte anhöriga önskar detta.

Hmm... om min 13-åriga dotter mördades med automatvapen, oavsätt natt eller dag! skulle jag slå med stora trumman för att få all tänkbara hjälp av allmänheten utöver det polisiära att få fast förövarna!

Vad är det med folk nuförtiden? Vilket hemlighetsmakeri! Ger en klar bild av att man vill skydda brottslingarna!

Sorry, men är upprörd!
Citera
2020-08-20, 05:21
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Hmm... om min 13-åriga dotter mördades med automatvapen, oavsätt natt eller dag! skulle jag slå med stora trumman för att få all tänkbara hjälp av allmänheten utöver det polisiära att få fast förövarna!

Vad är det med folk nuförtiden? Vilket hemlighetsmakeri! Ger en klar bild av att man vill skydda brottslingarna!

Sorry, men är upprörd!

lätt att säga
tror knappast du skulle våga öppna käften om du bodde i området vet hur hon mördades och får inte vara anonym när du vittnar
sök på vad som hände med grannen i Hallobergen för några år sen för att han prata med polisen
Citera
2020-08-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
lätt att säga
tror knappast du skulle våga öppna käften om du bodde i området vet hur hon mördades och får inte vara anonym när du vittnar
sök på vad som hände med grannen i Hallobergen för några år sen för att han prata med polisen

De ortenbor som jobbar och skattar och sköter sig, vågar inte lämna info om kriminella. Bra, laglydiga ortenbor är klämda mellan fega politiker, otillräcklig poliskår och slöddret

Chansen att någon skulle gola på Adrianas mördare är 0%. Polisen kan inte fixa detta utan tips och aktiv medverkan. Vad fan gör polisen utan centrala vittnen? Inte ett skit.

Det finns en etablerad logik, en OMERTA-filosofi i förorten, och inte ens en tolvårings död kommer att ändra på den. Problemen sitter så djupt att de inte kommer lösas på evigheter.

De flesta är lättskrämda. Man tänker inte bara på sig själv, utan också på anhöriga. Är inte skyddet tillräckligt, tiger man, och är man dessutom fattig och granne med skjutglada killar, då är valet lätt.

Alla vet men alla tiger.
Citera
2020-08-20, 08:40
Medlem
Att döma av kartan verkar BO:s navigering och mål märkliga, vilket andra påpekat.

BO hamnade inte bara långt hemifrån vid en konstig tidpunkt. Området där BO sköts är ett klassiskt drive in-område, inramat av stora vägar. Dit åker man bil, punkt. Få går dit på natten, och ensamma barn bör man se sällan.

Att en gående tolvåring skulle "tagga ner" till Donken och macken kl 0300 pga hunger verkar väldigt konstigt. Dessutom hade det skjutits i närområdet tidigare. Det fanns alla skäl att inte gå långt.

Nu vet jag inget om BO:s längd, men särskilt snabbt kan hon inte ha gått heller. En tolvåring med hund går inte alls lika snabbt som en vuxen, och alla som gått med rastsugen hund vet hur snabbt det går ... inte snabbt alls. Hundar älskar att nosa, de drar och snurrar runt, och det kan en timme att gå en kilometer.

Vi har alltså en tolvåring med hund, som man tror promenerade. Gjorde hon det, hade hon överhuvudtaget inte bråttom. Och hade BO inte ett dugg bråttom i Norsborg mitt i natten, då var hon en ganska ovanlig tolvåring. Hela det officiella scenariot är märkligt och troligen felaktigt.

Troligen fanns personkontakter på promenadvägen eller vid Donken, och dessa kontakter vill polisen och/eller vittnen inte tala om. Någon eller någonting drog BO för långt hemifrån eller till Donken, och det var inte burgare eller hennes hund. Någon skrev att BO kördes till Donken, och det kan jag tro på.

Polisen har ju BO:s telefon, så kartläggningen bör bli riktigt intressant och matnyttig.

Åldersspannet i kriminella miljöer är brett nuförtiden. De yngsta springisarna är väl 10 år och tonåringar åker fast för mord, utpressning, vapenbrott och gud vet vad.

Om BO träffade kriminellt belastade personer, behöver det inte ha varit vuxna män. Det kan ha varit tjejer och killar i tonåren, kanske en 18-åring med bil.

Och tyckte BO att det var soft att rasta hunden kl 03, fanns det verkligen ingen anledning att undvika ungdomar som hon stötte på.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-08-20 kl. 09:05.
Citera
2020-08-20, 09:28
Medlem
Den som vill läsa komplett FU och förstå detta fall på djupet kommer att få ett helvete.

Polisens arkivarier tolkar lagen som de vill, och efter 10 års grävande (i ett tjugotal förundersökningar) har jag blivit gråhårig. Det kan ta år att få ut en FU.

Nu har dessutom kraven skärpts: man sekretessbelägger spontant förundersökningar, eftersom en persons förekomst i en FU anses vara hemlig. Jag betvivlar starkt att förfarandet är lagligt, men ni som vill gräva i fallet Adriana och skriva böcker och artiklar, var beredda på drygt arbete.

Kort sagt; om polisen inte känner för att lämna ut papper, så fryser man dom. Saklig grund behöver inte ens finnas. Och Fallet Adriana kan vara så känsligt att det tar åratal att få ut FU.

Det handlar om ett barn, och allt runt ett barn är känsligt, samtidigt som det finns en politisk aspekt - innehåller FU material som är mycket kontroversiellt för Norsborg, BO, BO:s familj och namngivna invandrare, kommer polisen att hålla hårt som fan i FU.

Polisen tar alltid politisk hänsyn. Det finns ingen ren objektivitet.

Jag kämpade i fem år för att få ut ett förhör, som var fryst, "av hänsyn till anhöriga". Till slut visade det sig att det inte fanns några anhöriga som brydde sig om förhöret. Jag var själv tvungen att rota fram släktingar för att bevisa att de inte brydde sig ett dugg. Fantastiskt.
Citera
2020-08-20, 09:29
Medlem
Ingen kan spekulera i vad en 12-åring kan hitta på - minst av alla de gubbar och gummor som skriver i tråden. Det ni håller på är förtal på en nivå som är kriminell. Och oetiskt. Förmåga att känna skam önskas er
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in