Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-03, 17:00
Medlem
suomi765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Det finns inget förmildrande som gör att det skulle bli dråp. Det är uppenbart att det finns planering så det är helt uteslutet att det skulle vara aktuellt med dråp.

Målet var knappast att skjuta flickan. ska bevisas att målet var att döda också
Citera
2020-08-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suomi765
Målet var knappast att skjuta flickan. ska bevisas att målet var att döda också

Det blir ett solklart mord. Det är likgiltighetsuppsåt. Det finns inga förmildrande omständigheter som det krävs för att det ska vara dråp. Det blir inte vållande i en situation som denna.

Man behöver inte bevisa att målet var att döda flickan. Det blir mord ändå. Avsikten var att döda eller att man var likgiltig inför att döda. Det räcker.
Citera
2020-08-03, 17:07
Medlem
GP skriver idag, i sin artikel om minnesstunden;

"Föräldrar och andra som kom till platsen för att sörja vittnar om att området där dådet inträffade i vanliga fall är lugnt."

SVT:s artikel igår, vad jag minns (hittar den inte idag), hade väl som underrubrik något om att platsen var avsides och otrygg?

De mörkar alltså inte bara väldigt många nyheter, de sprider också ut totalt påhittade osanningar som i detta exempel?
Citera
2020-08-03, 17:12
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
GM:s bil
-Vit Audi kombi.-Stulen/rånad 12 juni.-Taklucka och vingar.
Bilder finns i artikeln https://www.expressen.se/nyheter/cap...id-flickmordet
Detta låter underligt:
” Han blev av sin Audi den 12 juni, när en bekant till hans vän skulle provköra den inför en eventuell försäljning. Under provkörningen rånades mannen på bilen.”

Finns det några vittnen till att kompisens kompis blev rånad? Eller var han med på det? Polisen bör nog syna honom under luppen noga för att se om det finns kopplingar till kriminella.
Citera
2020-08-03, 17:12
Medlem
Tydligen har ovanligt många gängkriminella hoppat av på sista tiden (minns ej källan)Tänker att detta vore ett tillfälle för "Måltavlorna" som uppenbarligen har en hotbild mot sig och kanske fått sig en tankeställare om vad deras livsstil kan ställa till med.Hoppas de tar lite djupare snack med grabbarna.
Det har väl varit sämre inkomstmöjligheter även i deras bransch i samband med Corona så summa sumarum - lika bra att sluta nu.

Hoppas Polisen/samhället blir lite bättre på att skydda vittnen och avhoppare.
Citera
2020-08-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Det blir ett solklart mord. Det är likgiltighetsuppsåt. Det finns inga förmildrande omständigheter som det krävs för att det ska vara dråp. Det blir inte vållande i en situation som denna.

Man behöver inte bevisa att målet var att döda flickan. Det blir mord ändå. Avsikten var att döda eller att man var likgiltig inför att döda. Det räcker.

Haha back again ;-)
Men då gäller det ju att bevisa att dom sköt för att döda - och inte t ex hota, skrämma eller skada
Citera
2020-08-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Detta låter underligt:
” Han blev av sin Audi den 12 juni, när en bekant till hans vän skulle provköra den inför en eventuell försäljning. Under provkörningen rånades mannen på bilen.”

Finns det några vittnen till att kompisens kompis blev rånad? Eller var han med på det? Polisen bör nog syna honom under luppen noga för att se om det finns kopplingar till kriminella.

Jag reagerade också på att rånet lät lite lurigt... å andra sidan, om det var ljuskänsligt borde han väl inte låta sig intervjuas och dra uppmärksamhet till sig...?
Senast redigerad av TigerKid2 2020-08-03 kl. 17:18.
Citera
2020-08-03, 17:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
"Han blev av med sin Audi den 12 juni, när en bekant till hans vän skulle provköra den inför en eventuell försäljning. Under provkörningen rånades mannen på bilen.

I slutet av juni ringde polisen och meddelade att utredningen kring bilstölden lagts ned, säger Cappe Westling."
Citat:
Detta låter underligt:

Det låter väldigt märkligt. Inte omöjligt, men ganska osannolikt, tycker jag.

Dvs att han skulle bli bilrånad just då... Alltså, just då...
Citera
2020-08-03, 17:18
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Jag reagerade också på att rånet lät lite lurigt... å andra sidan, om det var ljuskänsligt borde han väl inte låta sig intervjuas och dra uppmärksamhet till sig...
Tänker inte i första hand nödvändigtvis att ägaren var inblandad, men kanske kompisens kompis. De flesta som sålt en bil har väl råkat ut för skumma typer som ringt? Men varför sålde inte Cappe bilen själv?
Senast redigerad av Herostratos 2020-08-03 kl. 17:21.
Citera
2020-08-03, 17:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Detta låter underligt:

En bekant till hans vän blev rånad under provkörningen? Hahaha lika mycket otur som Paolo Roberto!

”– Jag trodde ju att de hade hittat bilen, så jag fick en klump i magen. För nu har jag ställt in mig på att bilen är borta.
Han tycker att det känns olustigt om det visar sig att hans bil är inblandad i dödsskjutningen.
– Det är tragiskt. Om det är sant går det från en enkel bilstöld till ett medel att begå brott.”

Ett RÅN under provkörning är väl för fan inte en enkel bilstöld?!

Här ligger en hund begraven.
Senast redigerad av Hamsterboll 2020-08-03 kl. 17:24.
Citera
2020-08-03, 17:22
Medlem
Citat:
Tänker inte i första hand att ägaren var inblandad, men kanske kompisens kompis. De flesta som sålt en bil har väl råkat ut för skumma typer som ringt?
Jag tänkte likadant, men sen tänkte jag - vem fan blåser sin egen kompis? Även om han var en ful fisk så borde han låta sina kompisars bilar vara ifred.
Kanske någon slags rån/utpressning där BO vet vem rånaren är men inte vågar säga?
Någon med våldskapital som fattat tycke för bilen och "drivit in" den?Ja nu spekulerar jag vilt... Det enda vi vet är lite om utseendet och att den är anmäld stulen.
EDIT: Fast även då tror jag inte Cappe skulle vilja prata i Expressen om saken. Oavsett hur det där gick till så vore det bra om den hittas för att lösa mordet.
Senast redigerad av TigerKid2 2020-08-03 kl. 17:27.
Citera
2020-08-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Haha back again ;-)
Men då gäller det ju att bevisa att dom sköt för att döda - och inte t ex hota, skrämma eller skada
Du svarade aldrig om du förstod mitt sista inlägg till dig om Stureplan, vilket kan jämföras här. Eller förstod du FÖR bra, och därför inte vill svara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in