• 1
  • 2
2020-08-02, 00:23
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/far...odad-i-krasch/

Vilket trauma för pappan och resten av familjen. Blir helt gråtfärdig när jag läser om detta. På något sett måste den avlidne ha mosats av lastbilen på något sätt.

Verkar röra sig om tragisk olycka eftersom det inte nämns något i artikeln om att brott misstänks.

Vila i frid
Citera
2020-08-02, 00:34
Medlem
Fruktansvärt. Smäller regelbundet på autobahn. De brukar vara ganska öppna med att visa olyckorna också i tyska medier. Kanske för att varna folk. Någon som kan leta fram en tysk artikel om olyckan?
Citera
2020-08-02, 00:48
Medlem
megacoolmans avatar
Här är ett reportage. Fy fan, det ser inte kul ut

https://regionalheute.de/vor-den-aug...en-1596216941/
Senast redigerad av megacoolman 2020-08-02 kl. 00:55.
Citera
2020-08-02, 02:12
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.expressen.se/nyheter/far...odad-i-krasch/

Vilket trauma för pappan och resten av familjen. Blir helt gråtfärdig när jag läser om detta. På något sett måste den avlidne ha mosats av lastbilen på något sätt.

Verkar röra sig om tragisk olycka eftersom det inte nämns något i artikeln om att brott misstänks.

Vila i frid

Varför envisas du med att inte citera?
Länken kan vara död om 2 timmar.

Aldrig fel med datum i rubriken.
Citera
2020-08-02, 02:51
Medlem
Citat från länken i TS, borde väl varit 31 juli 2020 då?

"Pappan och sonen från Sverige var på mc-semester i Tyskland. De körde utanför staden Bad Harzburg i den tyska delstaten Niedersachsen på fredagseftermiddagen.

Klockan 15.05 fick en lastbil plötsligt sladd av okänd anledning.*

Träffades av släpet

Släpet, som var fullastat med bilar, träffade den 33-årige svensken i högerfilen, Det drog honom med sig och ”begravde” honom, heter det i*den tyska polisrapporten.*

Mannen fick dödliga skador.

Den 64-årige pappan körde strax framför sonen och bevittnade olyckan.

UD bekräftar

Utrikesdepartementet bekräftar händelsen.

– UD känner till att en svensk medborgare, en man i 30-årsåldern, har avlidit i Tyskland. Anhöriga är underrättade, säger Linnéa Blomqvist på UD:s presstjänst.

Tre ambulanser och en räddningshelikopter skickades till olycksplatsen.

Både den 64-årige svensken och den 35-årige lastbilschauffören blev svårt chockade,*rapporterar tyska medier.*De fick hjälp av kristeam på platsen."
Citera
2020-08-02, 08:17
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman

Nej, verkligen inte. Tråkigt. Motorcyklister är väldigt utsatta i trafiken, men ack vad roligt det är att köra hoj.
Citera
2020-08-02, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman

Verkar som lastbilen legat i omkörningsfilen i den skarpa kurvan? För hög hastighet verkar ju vara en rimlig orsak till olyckan, mc förarna hade väl mer vett att dra ner på farten i de rätt kurviga partiet vilket kanske fick lastbilsföraren att stressa upp sig och köra om i ett olämpligt parti..
Citera
2020-08-02, 09:12
Medlem
Trevliga vägar i Harz-området. Har kört både bil och hoj en hel del i de trakterna. Fast vägen över Okertalsperre och Sankt Andreasberg slår Bundesstrasse 4 stort. 4:an är dock trevlig den med.

Jag undrar om svenskarna har kört ut lite väl snävt från parkeringsplatsen strax innan olycksplatsen, och gjort så att lastbilen har fått väja? Många svenskar blir överraskade över hur snabb trafiken är på vägar som i Sverige hade haft 70 km/h i hastighetsbegränsning. Jag är inte helt säker, men det är om jag minns rätt 100 km/h tillåten hastighet där.

Jag har kört mycket långsam hoj (ungefär 80 i marschfart) tusentals mil i Europa, och man är då inte direkt populär i Tyskland och Frankrike. I stort sett alla andra av Europas länder är det OK att inte vara snabb.

Jag har slutat köra motorcykel. Jag gick omkull rätt hårt i Italien, men bröt bara fotleden. Jag har haft tur en gång, och chansar inte igen...

Platsen:
https://www.google.com/maps/place/Ma...3!4d10.5269444
Senast redigerad av kamikazeklanten 2020-08-02 kl. 09:15.
Citera
2020-08-02, 09:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Har jag förstått det hela rätt att lastbilen har vält över motorcyklisten?

Att lastbilen har vält är ju klarlagt, men jag fattar det som att lastbilen och motorcykeln inte direkt har kolliderat i X-led utan att lastbilen har mosat motorcykeln i Y-led.

Jag är för dålig på tyska, så jag kan lika gärna ha fel, men om jag har rätt är det här some final destination shit
Citera
2020-08-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Har jag förstått det hela rätt att lastbilen har vält över motorcyklisten? Att lastbilen har vält är ju klarlagt, men jag fattar det som att lastbilen och motorcykeln inte direkt har kolliderat i X-led utan att lastbilen har mosat motorcykeln i Y-led.
[/i]

Du har fattat rätt.

Det är f ö knappast hela svensken som är övertäck med vit plast på en av bilderna...
Citera
2020-08-02, 09:31
Medlem
Det syns på polis och räddningstjänst att de är svårt berörda av det inträffade. Jag har sett en del olyckor i Tyskland, och det är alltid någon som tar det med ro. Ingen av de som syns i filmerna är särskilt avslappnade.

Den enda gång jag har sett en tysk polis tappa ansiktet var när en autobahn-patrull försökte få ett gäng norska snowboard-kids att uppföra sig vettigt. De otroligt tjatiga norskarna hade satt upp ett stort tält på en autobahn-rastplats lite utanför Bremen, något som inte är tillåtet även om det bara är som regnskydd under en paus. När den kvinnliga polisen till slut drog iväg en tjej till toaletten för närmare undersökning ställde sig hennes manlige kollega lutad mot polisbilen för att röka. Sånt gör de knappast ofta i tjänst, då de är mycket korrekta.
Citera
2020-08-02, 09:34
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Du har fattat rätt.

Det är f ö knappast hela svensken som är övertäck med vit plast på en av bilderna...

Nej, det var ett litet plastskynke
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in