Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-10-27, 09:34
  #25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Hej!

Jag har en annan tråd där jag diskuterat mitt spelmissbruk, som lett till en dålig privatekonomi.

Har en plan som jag följt, och följer än idag, vilket kommer göra mig fri från privatlån vid årsskiftet.

Vad jag oroar mig över nu är hur det här kommer att påverka min framtid.

Jag och min sambo vill skaffa barn, men jag känner mig inte helt säker, då jag i januari 2021 kommer ha ca. 20 000 kr i totalt sparande.

Förutsättningar i januari:

Lön 42 000 kr
Sparkonto: 20 000 kr

Sambos sparkonto: 550 000 kr
Sambos lön: 42 000 kr

Hon är inte alls nervös och tycker inte att det är ett problem att min ekonomi är körd i botten, medan jag är sömnlös av blotta tanken kring att skaffa barn med en så pass ekonomisk sits.

Vi närmar oss en ålder då vi börjar få ont om tid att skaffa barn, vilket inte underlättar min stress.

Så:

Vad kostar ett barn de första åren?

Tycker ni att jag har förutsättningar nog att skaffa barn rent ekonomiskt?

Besök en välmående somalisk fembarnsfamilj i valfritt utsatt område så lär ni få bra inspiration kring hur man sköter en barnfamilj rent ekonomiskt.
Citera
2020-10-28, 16:02
  #26
Medlem
Frågan är för enkelt ställd tycker jag.
Rent ekonomiskt kan nästan vem som helst skaffa barn. Vill man ge så bra förutsättning för barnet så är det såklart bra att man har en stabil inkomst.

Dock anser jag att frågan bör vara: Varför man ska skaffa barn! Man kanske bör göra det av rätt anledning samt att man ska orka med det!
Citera
2020-10-28, 16:28
  #27
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Dina ekonomiska förutsättningar beror ju till stor del på hur ditt spelmissbruk se ut sett till behandling, risk för återfall osv. Jag hoppas, verkligen, att du har självinsikt nog att kunna vara brutalt ärlig både mot dig själv och din partner.
Citera
2020-10-28, 17:00
  #28
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moreax
Frågan är för enkelt ställd tycker jag.
Rent ekonomiskt kan nästan vem som helst skaffa barn. Vill man ge så bra förutsättning för barnet så är det såklart bra att man har en stabil inkomst.

Dock anser jag att frågan bör vara: Varför man ska skaffa barn! Man kanske bör göra det av rätt anledning samt att man ska orka med det!

Om du vill att frågan ska handla om det senare så kanske ekonomidelen av Flashback är rätt plats att hänga på.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback