2020-08-01, 19:39
Skulle igentligen vilja ha en cykel, men pga att det är så mycket cykelstölder som pågår så funderar jag på att köpa en begagnas scooter/moped; sån som man inte behöver körkort för.

För det är väll inte så mycket MC-stölder? De kan man väll säkra på på ett sätt som man inte kan med cyklar? Jag vet inte detaljerna om detta, så förklara gärna!

Och scooters/mopeder är väll lika säkra som MC:s när man låst dem?
Citera
2020-08-01, 19:45
Moderator
Tystnads avatar
har du inte tillgång till ett låst cykelrum där du bor?

Jag har en el cykel som ju varken kostar i dyr bränsle eller försäkring, går precis lika bra som en moped.

Stöldrisken har du oavsett, därför du alltid måste låsa in dina cyklar eller ha kraftigt lås mot någon stolpe.
Bensindriven moped får INTE ställas i låst cykelrum / allmänt källare förråd pga brandrisken.
Detta är fastighetsägarna noga med pga försäkringskrav.
Citera
2020-08-01, 19:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Skulle igentligen vilja ha en cykel, men pga att det är så mycket cykelstölder som pågår så funderar jag på att köpa en begagnas scooter/moped; sån som man inte behöver körkort för.

För det är väll inte så mycket MC-stölder? De kan man väll säkra på på ett sätt som man inte kan med cyklar? Jag vet inte detaljerna om detta, så förklara gärna!

Mopeder är visst stöldbegärliga.
Citera
2020-08-01, 20:00
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
har du inte tillgång till ett låst cykelrum där du bor?

Jag har en el cykel som ju varken kostar i dyr bränsle eller försäkring, går precis lika bra som en moped.

Stöldrisken har du oavsett, därför du alltid måste låsa in dina cyklar eller ha kraftigt lås mot någon stolpe.
Bensindriven moped får INTE ställas i låst cykelrum / allmänt källare förråd pga brandrisken.
Detta är fastighetsägarna noga med pga försäkringskrav.

Så det är lika hög stöldrisk mellan cyklar/MC/mopeder/scooters?

Har cykelrum, men jag har två argument om det:
1. Det är inte någon skillnad mellan att ta cykeln in i lägenheten istället för att lämna den i ett cykelrum; den är i bästa fall bara säker när du är hemma. När du cyklar till arbetet, affären, eller besöker en vänn så kommer stöldrisken tillbaka.
2. Läst om många fall där cyklar blir stulna i cykelrum; läste om det även idag.

Låsen man har till cykeln hjälper inte så mycket. Spelar inte roll hur bra lås du har köpt. Jag har läst ordentligt om detta. Finns experter som gjort böcker och videos om hur man bäst säkrar sin cykel, och det finns videos där de visar hur lätt och snabbt en tjuv gör sönder ett lås av bästa kvalitet.

Det bästa sätt att förhindra att cykeln blir stulen är att få den att se väldigt värelös. Gör fula hål på sadeln, skrapa metallet osv. I mitt cykelrum finns det inte en enda attraktiv cykel. Alla cyklar är skräp som ingen vill ha. Ser mer ut som ett soprum.
Citera
2020-08-01, 20:02
Medlem
FiniteLifes avatar
Moped eller scooter åker ju alla kriminella invandrare omkring på
Citera
2020-08-01, 20:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Som det ser ut idag snor dom precis allt även om dom inte behöver det. Går det inte att sno slås det sönder och eldas upp.
Skaffa en gammal rostig cykel i stället
Citera
2020-08-01, 20:57
Medlem
Citat:

1. Det är inte någon skillnad mellan att ta cykeln in i lägenheten istället för att lämna den i ett cykelrum; den är i bästa fall bara säker när du är hemma. När du cyklar till arbetet, affären, eller besöker en vänn så kommer stöldrisken tillbaka.
2. Läst om många fall där cyklar blir stulna i cykelrum; läste om det även idag.

Låsen man har till cykeln hjälper inte så mycket. Spelar inte roll hur bra lås du har köpt. Jag har läst ordentligt om detta. Finns experter som gjort böcker och videos om hur man bäst säkrar sin cykel, och det finns videos där de visar hur lätt och snabbt en tjuv gör sönder ett lås av bästa kvalitet.

Det bästa sätt att förhindra att cykeln blir stulen är att få den att se väldigt värelös. Gör fula hål på sadeln, skrapa metallet osv. I mitt cykelrum finns det inte en enda attraktiv cykel. Alla cyklar är skräp som ingen vill ha. Ser mer ut som ett soprum.
Cykelrum är meningslöst. Gör det bara lättare att stjäla cyklar eller skruva bort delar som folk vill ha. Vill man ha en cykel som fungerar så bör den stå i ett källarförråd, alt i lägenheten/balkongen.. annars vet man aldrig om nån lossat på skruvar eller mixtrat med bromsar o dyl. blir garanterat saboterad på något sätt inom några månader .. .. Eller så är däcken sönderskurna när du har bråttom till jobbet osv
Citera
2020-08-01, 22:04
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Mopeder är visst stöldbegärliga.
Skulle vilja påstå mer än cyklar (eller ja, överstiger 2hand värdet på cykeln över 5tkr är den ju mer eftertraktad).

TS: köp ett lås som passar på en moppe till att börja med, sedan funderar du vad för tvåhjuling du ska ha.
Citera
2020-08-02, 08:50
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Jag känner inte till hur stöldbegärliga mopeder är, där jag bor finns inga (delvis utanförskapsområde) Dom som har mopeder här är ungdomar som bor i villa / hus med garage vilket ju är en stor fördel då kan man låsa in den över natten.

Mitt cykelrum har hittills funkat, här bor inte så mycket slödder eller blattar, men det har börjat försämrats tyvärr.
Stämmer att du kan få din cykel stulen ute , har själv fått delar stulna mitt på dagen (växlar och grejor) då jag parkerade vid järnvägstationen för åka över dagen till en annan stad.

Detta är självklart ett bekymmer, men vad fan gör man? brukar ta in cykeln på jobbet (om det går) ,parkera den i skymundan vid ställen där man vet man skall var ifrån den flera timmar.
Citera
2020-08-08, 16:00
Medlem
Nefus_SWEs avatar
En moped är nog svårare att stjäla då dom väger mer, en elcykel som väger 23kg kan man bara lyfta upp och ta med till sin lägenhet. Man ska alltid låsa oavsett och inte ta det för givet att ingen stjäl.
Citera
2020-08-11, 02:03
Medlem
Köp en treväxlad crescent från 80-talet. Så bra cyklar görs inte längre och du får ha den kvar om original blocklåset sitter kvar eller om du köper en kätting från typ abus med bra hänglås.
Citera
2020-08-23, 18:29
Medlem
Vart bor du?
I många städer är det ju omöjligt att ha moped. Flera jag känner i Uppsala har blivit av med sina moppar. De blir rånade på dem eller får dom snodda.
Föräldrarna köper mopedbil eller a traktor istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in