Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
har du inte tillgång till ett låst cykelrum där du bor?
Jag har en el cykel som ju varken kostar i dyr bränsle eller försäkring, går precis lika bra som en moped.
Stöldrisken har du oavsett, därför du alltid måste låsa in dina cyklar eller ha kraftigt lås mot någon stolpe.
Bensindriven moped får INTE ställas i låst cykelrum / allmänt källare förråd pga brandrisken.
Detta är fastighetsägarna noga med pga försäkringskrav.
Så det är lika hög stöldrisk mellan cyklar/MC/mopeder/scooters?
Har cykelrum, men jag har två argument om det:
1. Det är inte någon skillnad mellan att ta cykeln in i lägenheten istället för att lämna den i ett cykelrum; den är i bästa fall bara säker när du är hemma. När du cyklar till arbetet, affären, eller besöker en vänn så kommer stöldrisken tillbaka.
2. Läst om många fall där cyklar blir stulna i cykelrum; läste om det även idag.
Låsen man har till cykeln hjälper inte så mycket. Spelar inte roll hur bra lås du har köpt. Jag har läst ordentligt om detta. Finns experter som gjort böcker och videos om hur man bäst säkrar sin cykel, och det finns videos där de visar hur lätt och snabbt en tjuv gör sönder ett lås av bästa kvalitet.
Det bästa sätt att förhindra att cykeln blir stulen är att få den att se väldigt värelös. Gör fula hål på sadeln, skrapa metallet osv. I mitt cykelrum finns det inte en enda attraktiv cykel. Alla cyklar är skräp som ingen vill ha. Ser mer ut som ett soprum.