2020-08-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Använd din rätt till nödvärn. Du har rätt döda kriminella om dom försöker råna dej.

lol, vafan lever du i för värld?
Du får väl använda det våld som situationen kräver och väljer du att döda en rånare så får du fan se till att du har bevis som styrker att det var vad du behövde göra

-----------------------------------------------------------------------
OnT
Personligen har jag aldrig blivit rånad men jag får för mig att jag bara skulle skrika rakt ut så högt jag bara kan, det sista rånarna vill är att dra till sig uppmärksamhet
Citera
2020-08-02, 11:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Jag vet inte om du missuppfattar mig med flit, men ingen får ju vapenlicens för att som privatperson kunna använda pistol mot rånare.

Det stämmer, det är bara en handfull i Sverige som har en sådan för självskydd, och då för en hotbild, inte för att eventuellt kunna skydda sig.

Vart vill du komma med det?
Citera
2020-08-02, 11:31
Bannlyst
Så är det! Man får börja bära kroppskamera.

Citat:
Ursprungligen postat av uttrakad90
lol, vafan lever du i för värld?
Du får väl använda det våld som situationen kräver och väljer du att döda en rånare så får du fan se till att du har bevis som styrker att det var vad du behövde göra

-----------------------------------------------------------------------
OnT
Personligen har jag aldrig blivit rånad men jag får för mig att jag bara skulle skrika rakt ut så högt jag bara kan, det sista rånarna vill är att dra till sig uppmärksamhet
Citera
2020-08-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det stämmer, det är bara en handfull i Sverige som har en sådan för självskydd, och då för en hotbild, inte för att eventuellt kunna skydda sig.

Vart vill du komma med det?

Det jag menar är att jag tycker det är fel/obehagligt/absurt/förjävligt osv om det är så att människor skaffar pistol för att använda som "skydd" utifall att de blir rånade.
Att det knappast gör någonting bättre i samhället, tvärtom.

Det var allt.
Citera
2020-08-02, 11:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
1: Undvik värdesaker - Dvs undvik kontanter, guld, smycken och annat som lätt kan anonymt omsättas - Undvik nycklar om det går också - kan du undvika bilnyckel är det ännu bättre - ha bilnyckeln i mobilen istället.
Bästa är att enbart ha en mobil och även ha betalkort och nycklar och biljetter och allt inlagt.
Och vill man vara "streetsmart" här så kan man välja en billigare mobil - se dock till att den har stöd för Samsung Pay eller Google Pay eller Apple Pay - och se till att välja en bank som har stöd för detta.

2: Kör på billiga kläder, typ kläder man kan hitta på ullared. Inga dyra märkesjackor eller märkeskläder.
Om du har lite äldre, slitna kläder med ev fläckar/skador på, kör på dem - men överdriv inte.
Du ska ju inte se ut som en luffare med trasiga kläder, men du ska inte heller se ut som ett rikemansbarn. Lagom är bäst.

3: Undvik "dåliga områden" - välj välbesöka upplysta områden i centrum - gå inte en genväg genom en mörk gränd bara för att spara några minuter på hempromenaden. Undvik också att vara ute på kvällar/nätter utan håll dig till dagtid om möjligt.

4: Viktigast av allt: Skippa alkoholen HELT!. Kör alkoholfritt. När man är påverkad ökar risken att utsättas för rån, och framför allt kommer du inte få ersättning från varken bank eller försäkringsbolag för eventuella bedrägerier eller stölder som är ett resultat av rånet om det visar sig att du har den minsta lilla droppe alkohol i kroppen vid skadetillfället.

Fel. Motvåld ska vara proportionerligt till det som skyddas genom nödvärnet ("Det angripnas värde" som det står i lagen). Det betyder att för ett vanligt rån kan du aldrig få rätt att döda rånarna, utan då ska du lämna iväg värdesakerna. Inte ens om någon försöker råna dig på din bil så har du rätt att döda angriparna.

Däremot om de försöker angripa dig som person t.ex. om de vill "tysta dig som vittne" efter att du överlämnat värdesakerna - då har du rätt till nödvärn för angrepp på person.

Det där med nödvärn är en ständigt pågående diskussion här på fb. Du har säkert rätt i sak men om vi säger såhär: du är ensam och nykter på stan. Du blir angripen av flera påtända idioter som är kända av snuten sen tidigare. Om du slår ner dessa idioter så att allihop ligger medvetslösa och sen ringer snuten själv kan du ljuga och säga att dom hotade dig till livet och du slogs för ditt liv. Klart rätten kommer gå på din linje som ostraffad, skattebetalande svensk mot några orten-cpn.
Citera
2020-08-02, 11:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det jag menar är att jag tycker det är fel/obehagligt/absurt/förjävligt osv om det är så att människor skaffar pistol för att använda som "skydd" utifall att de blir rånade.

Det var allt.

Så länge dom inte använder dom till skit, så påverkar det ingenting.

Snarare blir det bättre om en pistol blir liggande hos en i övrigt laglydig person än att den finns tillgänglig på marknaden för en kriminell att plocka upp.
Senast redigerad av scoremax 2020-08-02 kl. 11:59.
Citera
2020-08-02, 12:17
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:

Det var allt.

Laglydiga människor skaffar inte en pistol för beskydd om det inte föreligger ett verkligt hot. Använder du ett illegalt skjutvapen i en nödvärnssituation så kommer du att bli straffad men kan du påvisa att hotet varit verkligt och att det illegala vapnets anförskaffning och bärande berott på hotet så blir det förmildrande omständigheter.

Våra nya medborgare må vara talanglösa men de har lärt sig att inte prata med polisen utan endast med advokat. Om svenskar också förstått och anammat denna strategi så skulle nödvärnsrätten fungerat väldigt mycket bättre. Allt du säger till polisen har till syfte att väcka åtal mot dig själv.
Citera
2020-08-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag tog nu en generalisering över både försäkringsbolag och även banker. Banker brukar vara hårdast med att betala ut ersättning för t.ex. kortbedrägerier och sådant. Där kan banken mycket väl säga att det är "oaktsamt" att hantera bankkortet medans man är alkoholpåverkad.
Problememet är att det blir jättefel då du gör dylika generaliseringar då sånt här avgörs från fall till fall. Extra fel blir det när du tvärsäkert säger att aldrig får ut en krona på försäkringen bara för att man varit berusad.
Citera
2020-08-02, 15:33
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Säg att det kommer två invandrare som försöker råna mig.
Är det bäst att direkt lämna ifrån sig värdesakerna och gå ner på knä eller ska man slåss och riskera att bli skadad?
Hur ska jag öva i ett förebyggande syfte? Kan man prata sig ur det eller behövs det vapen?

Skaffa picka, skjut, gräv, tig!
Citera
2020-08-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha

Att flytta utomlands är klurigt för de flesta. Men att flytta till en tryggare plats i Sverige borde inte vara några problem såvida du inte sitter med en överbelånad BRF nyproduktion.

Utomlands vill jag inte.
Mindre städer bort från jobb och det nätverk man har, visst. Men vill man inte bo mitt ut på landet (åkrar typ) utan ändå i någon slags stad.. så är väl frågan var det skulle vara. Det händer sjuka saker även i 30-40 000-pers samhällen.

Uppe i Norrland skulle jag nog inte passa in, men vad vet jag, jag kanske gör det. Har någon fördom om att det är lugnare där. Risk för att bli galen själv kanske ökar.

Våld är skit.
Empatiskadan hos mänskligheten skrämmer mig. Folk alltså ger andra men för livet och rånar för att de vill ha en ny telefon. Var är självrespekten? Hade inte kunnat se mig själv i spegeln alltså, helt sjukt är det.
Citera
2020-08-02, 17:18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Utomlands vill jag inte.
Mindre städer bort från jobb och det nätverk man har, visst. Men vill man inte bo mitt ut på landet (åkrar typ) utan ändå i någon slags stad.. så är väl frågan var det skulle vara. Det händer sjuka saker även i 30-40 000-pers samhällen.

Uppe i Norrland skulle jag nog inte passa in, men vad vet jag, jag kanske gör det. Har någon fördom om att det är lugnare där. Risk för att bli galen själv kanske ökar.

Våld är skit.
Empatiskadan hos mänskligheten skrämmer mig. Folk alltså ger andra men för livet och rånar för att de vill ha en ny telefon. Var är självrespekten? Hade inte kunnat se mig själv i spegeln alltså, helt sjukt är det.

Nå, då har du gjort ett val att leva ”rätt” och det är hedersamt.

Du håller dig ifrån problem.
Hoppas bara inte problemen söker upp dig.
Citera
2020-08-02, 19:24
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Utomlands vill jag inte.

Våld är skit.

Sikta på en mindre förort med 2-5' personer och med närhet till en mellanstor stag 100'. Inga delar av sverige är friade men mindre infekterade.

Det är extremt stor skillnad i värderingar mellan nornalsvensken och våra nya medborgare. Om man vidare är religiös och ens religion hjälper till att förminska värdet hos olikatänkande så blir det mer naturligt att skada andra människor för egen vinnings skull.

Sverige har inte på något sätt sett toppen av detta. Denna våldseskalering kommer att fortsätta i många år framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in