2020-07-31, 19:31
Medlem
Orifarms avatar
Hej!

För cirka 40 minuter sedan hördes en skottlossning i området Gränby i Uppsala. Just nu snurrar en helikopter över området. Det avlossades cirka 15-20 skott i snabb följd. Jag såg ambulanser väntandes vid Lidl Liljeforstorg och hörde mängder av sirener. Är någon skadad/död eller var det ytterligare en misslyckad skjutning i Gränby?
Citera
2020-07-31, 19:32
Citat:
Ursprungligen postat av Orifarm
Hej!

För cirka 40 minuter sedan hördes en skottlossning i området Gränby i Uppsala. Just nu snurrar en helikopter över området. Det avlossades cirka 15-20 skott i snabb följd. Jag såg ambulanser väntandes vid Lidl Liljeforstorg och hörde mängder av sirener. Är någon skadad/död eller var det ytterligare en misslyckad skjutning i Gränby?

Skall vara i Gränbyparken enligt AB.

"Polisen är just nu i Gränbyparken i Uppsala efter att flera anmälare ringt om skottlossning i området.

Flera polispatruller, polishelikopter är på plats i området.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska en man vara skjuten. Flera personer ska ha avlossat ett större antal skott.

Skadeläget är i nuläget oklart.

Aftonbladet erfar att polisen jagar två misstänkta gärningsmän. Båda två ska vara beväpnade"
Citera
2020-07-31, 19:44
Medlem
Väldigt mycket skjutningar i Uppsala men samtidigt sällan någon avlider eller ens blir träffad. Om de stämmer att 15-20 skott avlossats lär de vara med automatkarbin? Ingen info om skadeläge?
Citera
2020-07-31, 19:47
Medlem
Orifarms avatar
Jag är osäker på om det var ett automatvapen eller om skotten avfyrades i snabb takt ur ett halvautomatiskt gevär eller om skotten kom från en automatkarbin. Dock lät det högt så tror inte att det var en pistol, är väl inte heller många pistoler med den magasinkapasiteten?
Citera
2020-07-31, 19:48
Medlem
Citat:
Jag är osäker på om det var ett automatvapen eller om skotten avfyrades i snabb takt ur ett halvautomatiskt gevär eller en automatkarbin. Dock lät det högt så tror inte att det var en pistol, är väl inte heller många pistoler med den magasinkapasiteten?
Nja om det stämmer 15-20 skott är det förmodligen automatkarbin, alternativt en glock med förlängt magasin. Men någon skall alltså ha blivit träffad denna gång?
Citera
2020-07-31, 19:50
Medlem
Citat:
Jag är osäker på om det var ett automatvapen eller om skotten avfyrades i snabb takt ur ett halvautomatiskt gevär eller om skotten kom från en automatkarbin. Dock lät det högt så tror inte att det var en pistol, är väl inte heller många pistoler med den magasinkapasiteten?

Kan ju vara två pistoler samtidigt. Hur som helst lär det framkomma.

Någon kvinna som rastade hunden i närheten fick en upplevelse med sa media. En något annorlunda hundpromenad att strutta in i en fullfjädrad skjutning.
Citera
2020-07-31, 19:51
Medlem
Orifarms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalina23
Nja om det stämmer 15-20 skott är det förmodligen automatkarbin, alternativt en glock med förlängt magasin. Men någon skall alltså ha blivit träffad denna gång?

Ja, men känns tveksamt om Glock med stort magasin. Angående skadad vet jag ingenting om.
Citera
2020-07-31, 19:53
Medlem
Kan den skadade va den ökanda sultan?
Citera
Medlem
Orifarms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8

Någon kvinna som rastade hunden i närheten fick en upplevelse med sa media. En något annorlunda hundpromenad att strutta in i en fullfjädrad skjutning.

Ja om det stämmer att, citerat från Aftonbladet ovan, att det var två skyttar kan det stämma. Men skotten lät på långt håll och enligt mina (ringa i och för sig) erfarenheter av skytte så låter inte en "vanlig" typ 9 mm så mycket.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8

Lät inte som 2 samtidigt.
Citera
2020-07-31, 19:54
Medlem
Det förklarar helikoptern som cirklat runt senaste halvtimmen...
Citera
2020-07-31, 19:56
Medlem
Min tur att vara flashback-reporter ikväll. Jag är i Gränbyparken och kollar. Polishelikoptern har snurrat över hela parken ett bra tag.

Det hela verkar ha inträffat väldigt nära området där förra skjutningen skedde för ett par veckor sedan. Molngatan ligger i direkt närhet.

Såg precis en polis med hund passera på 70-80 meters avstånd.
Senast redigerad av defunct 2020-07-31 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in