2020-07-31, 17:14
Medlem
Har köpt ett uppblåsbart spabad som jag tänkt ha ute året om och som skall stå på vår befintliga altan.
Tänkte kolla med er om ni tror att jag behöver förstärka och i så fall hur?

Altanen sitter förankrad i huset med balkskor. Totalt så är altanen ca 4,5 x 8m.
Den första delen ut till första bärlinan är på 2,4m och sedan vilar den på en stor jäkla stålbalk och sedan ligger det reglar på 45x170 som trallen är skruvad i.
Resterande altan består av stolpar som är uppbyggda av två st 45x170 reglar. Dessa sitter med ca 2,2m mellanrum.
Bärlinan består av 45x195 reglar som ligger med 2,2m mellanrum. Uppe på detta ligger det 45x195 reglar cc60 som trallen är skruvad i.
Oavsett var jag skulle ställa spabadet, skulle det räcka som det är eller behöver jag förstärka och i så fall hur?
Citera
2020-07-31, 17:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Intressant fråga! Smart att du ens tänker på det. Många som inte ens funderar på sånt och då går det som det går ibland... 1,2 ton är inte att leka med!
Citera
2020-07-31, 19:18
Medlem
Sneslywipess avatar
Jag har dryga 2 ton vatten på vår altan, troligen klenare byggt än vad du har, vårt vilar på betongplattor direkt på marken. Inte haft nå strul hitintills.

Ibland är de värt att prova, värsta som kan hända är att det går åt helvete.
Citera
2020-07-31, 20:23
Medlem
1200 kilo är ju en rejäl punktbelastning. Sedan tillkommer säkert 2 tjockisar så då är vi uppe i 1400 kilo utan problem.
Du får räkna på nerböjningen i reglarna så ser du vad det blir. Kanske infästningen i huset ger vika. Hur många spikar sitter balkskorna med? Vad har du använt för spik?

Jag skulle nog lägga något under spabadet, det är inte så roligt om hela altanen ger vika. Eller varför inte flytta ditt spabad till marknivån?
Citera
2020-08-01, 21:39
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedde
Har köpt ett uppblåsbart spabad som jag tänkt ha ute året om och som skall stå på vår befintliga altan.
Tänkte kolla med er om ni tror att jag behöver förstärka och i så fall hur?

Altanen sitter förankrad i huset med balkskor. Totalt så är altanen ca 4,5 x 8m.
Den första delen ut till första bärlinan är på 2,4m och sedan vilar den på en stor jäkla stålbalk och sedan ligger det reglar på 45x170 som trallen är skruvad i.
Resterande altan består av stolpar som är uppbyggda av två st 45x170 reglar. Dessa sitter med ca 2,2m mellanrum.
Bärlinan består av 45x195 reglar som ligger med 2,2m mellanrum. Uppe på detta ligger det 45x195 reglar cc60 som trallen är skruvad i.
Oavsett var jag skulle ställa spabadet, skulle det räcka som det är eller behöver jag förstärka och i så fall hur?

Vad är balkskorna fästa i väggen, är det i fasaden så klar det inte någon större last.

Jag skulle se till att bygga stöd direkt under där du tänkte ha spabadet.
Med vad beror på hur marken ser ut.
Är det exempelvis grus så kan du lägga under några betongplattor, du kan lyfta nu varande konstruktion med en domkraft för att få under plattorna.
Citera
2020-08-02, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad är balkskorna fästa i väggen, är det i fasaden så klar det inte någon större last.

Jag skulle se till att bygga stöd direkt under där du tänkte ha spabadet.
Med vad beror på hur marken ser ut.
Är det exempelvis grus så kan du lägga under några betongplattor, du kan lyfta nu varande konstruktion med en domkraft för att få under plattorna.

Altanen är ca 70-80cm över marknivå.
Citera
2020-08-02, 06:05
Medlem
tnems avatar
Citat:
Altanen är ca 70-80cm över marknivå.

Är det stolpar upp från marken?
Citera
2020-08-02, 07:06
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Har du betongplint i marken som allt vilar på? Jag har ett spabad på altanen, det står i hörnet på huset så nära väggen som möjligt för att inte hävstången ska bli så stor, vägg på två sidor av badet och plint under. Reglat cc60 med 45x170 och 45x195 bärlinor som vilar på betongplintar. Balkskorna är skruvade i en regel som är fäst i grunden på huset.

Mitt rymmer ca 800l och är ca 2x2m (yttermått det är väldigt tjocka väggar) om jag inte minns fel.
Citera
2020-08-02, 13:13
Medlem
Citat:
Är det stolpar upp från marken?

Gjutna plintar i marken.
Citera
2020-08-02, 16:32
Medlem
tnems avatar
Citat:
Gjutna plintar i marken.

Har du kollat hur svårt det är att få dit några extra plintar?
Citera
2020-08-02, 21:25
Medlem
Har nu krupit under o ser att jag inte alls satt bärlinorna i väggen utan det är gjutna plintar överallt med 2,2 m mellanrum.
Bärlinorna och reglarna är i 45x195
Stolparna är 95x95 och utfasade till hälften där bärlinorna är infällda så att säga.
Citera
2020-08-05, 13:18
Medlem
Citat:
Har du kollat hur svårt det är att få dit några extra plintar?

I ena hörnet på altanen kan jag ställa spabadet så att det hamnar hyfsat centrerat mellan fyra gjutna stolpar. Där kan jag komma under och kan jag då ställa typ ett antal 95x95 stolpar på plattor och sedan fästa i bärlinan. Skulle det säkra upp det ngt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in