2020-07-31, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av We-Are-One
Kålrot är en så himla underskattad råvara! Vad kul.

Äter sällan bröd. Är du vegetarian själv?

Verkligen. Går att göra så mycket med kålrot. Rotmos, rotfruktsmos, soppor etc. Den är billig också (vad jag vet!). Älskar faktiskt rotfrukter, nästan alla skulle jag säga.

Hur kommer det sig att du inte äter bröd? Bröd är nyttigt! Tro inte på vad paleofanatikerna säger!

Jag är vegan! Inte på heltid, men ska nog bli.
Citera
2020-07-31, 03:44
Medlem
We-Are-Ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Verkligen. Går att göra så mycket med kålrot. Rotmos, rotfruktsmos, soppor etc. Den är billig också (vad jag vet!). Älskar faktiskt rotfrukter, nästan alla skulle jag säga.

Hur kommer det sig att du inte äter bröd? Bröd är nyttigt! Tro inte på vad paleofanatikerna säger!

Jag är vegan! Inte på heltid, men ska nog bli.

Tack! Det visste jag inte, får inhandla mer bröd då, det är ganska gott.

Okej! Det är ju jättebra
Citera
2020-07-31, 04:01
Medlem
Citat:
Tack! Det visste jag inte, får inhandla mer bröd då, det är ganska gott.

Okej! Det är ju jättebra
Japp det finns bröd som är ganska nyttiga. Våra vanliga bröd som t.ex. Pågen och Skogaholm innehåller bara naturliga ingredienser. Inga konserveringsmedel eller så! man kan även baka själv. Något jag saknar är ett klassiskt grahamsbröd eller vanligt fullkornsbröd som bara innehåller mjöl, vatten, lite salt, och eventuellt jäst :P fast lite rapsolja är nog inte så farligt heller. Dom flesta bröd har lite lite rapsolja i sig. Men det gör nog inget egentligen bara jag som är lite petig!
Citera
2020-07-31, 04:10
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Hej

Jag äter enbart en måltid om dagen, det känns naturligt och bra att "fasta" mellan måltider.
Man blir även hungrig så det alltid är gott att äta.

Jag upplever att det känns väldigt hälsosamt.

Vad tror Flashback om det här upplägget? Finns det några hälsofördelar?
Jag som bara mår dåligt av fasta förstår inte hur du orkar. Blir du verkligen aldrig hungrig mer än en gång om dagen?
Citera
2020-07-31, 04:19
Medlem
We-Are-Ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag som bara mår dåligt av fasta förstår inte hur du orkar. Blir du verkligen aldrig hungrig mer än en gång om dagen?

Jag håller på mycket med meditation och har utvecklat en förmåga att distansera mig från mina kroppsliga begär.
Citera
2020-07-31, 05:41
Medlem
Custom_mades avatar
Beror ju såklart på hur mycket energi du gör av med.

Själv har jag väldigt hög förbränning, samt tillför ett ämne som ökar förbränningen.
Så länge jag rör på mig, typ promenerar lite så kan jag knappt gå upp i vikt.

Sen är bröd, särskilt vitt bröd ganska skräpig mat. Man blir fet och det mättar dåligt samt innehåller inte mycket vettigt.

Men det går absolut att stävja hunger med disciplin samt inte göra av med för mycket energi.

Men allt som allt tror jag att en balanserad kost, träning samt frisk luft gör under.

Jag kan gå max 2 dagar utan mat, brukar allt som oftast bli en dag, sen en dag till fast inte i följd, i veckan utan mat.

Dock dricker jag även te och snusar ganska mycket, båda håller hunger borta.
När jag inte äter gör jag inte heller av med energi utan brukar mestadels vila eller vara minimalt fysiskt aktiv dessa dagar.

Om jag gör av med energi går det inte att avstå från mat.

Finns risk att du drabbas av diverse bristsjukdomar. Försök äta mindre lite oftare(dåligt för tänderna dock) om måltiderna du väl äter är så stora så du står dig på dessa hela dagen.

Gissar dock på att det är relativt individuellt. Kan äta sjukt mycket utan att lägga på mig, får bara galet med energi då istället.
Citera
2020-07-31, 05:45
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag är helt för periodisk fasta, men jag tror tyvärr att du skulle behöva ändra en del på ditt upplägg. Rent kalorimässigt kan jag inte tänka mig att soppa en gång per dag kan ge tillräckligt med energi och kalorier som du behöver för en hel dag. Värre är att jag tror att du missar att få i dig alla fibrer, vitaminer och mineraler som behövs för ett hälsosamt leverne. Du bör således öka mängden mat och läsa på lite så att du inte drabbas av olika brister då det kan påverka din hälsa negativt.
Citera
2020-07-31, 07:42
Medlem
Jag har alltid levt så och det fungerar bra för mig, känns helt enkelt naturligt(inget meditationsflum nödvändigt). Har fungerat för mig i många år så du behöver nog inte oroa dig. Däremot är det självklart inte optimalt om du vill bygga muskler eller liknande.
Citera
2020-07-31, 09:57
Medlem
Jag äter varje dag, flera ggr, men inte mycket.
Mår bäst så.
Försöker undvika kött ibland då magen mår bättre av det då.
Är känslig för att äta för sällan.
Men ibland är det bra.
Citera
2020-07-31, 10:00
Medlem
Citat:
Hej

Jag äter enbart en måltid om dagen, det känns naturligt och bra att "fasta" mellan måltider.
Man blir även hungrig så det alltid är gott att äta.

Jag upplever att det känns väldigt hälsosamt.

Vad tror Flashback om det här upplägget? Finns det några hälsofördelar?

Det låter jättebra. Fortsätt och fint att du delade med dig!
Citera
2020-07-31, 10:07
Medlem
Stark-Senaps avatar
Måste hålla med TS. Inte alls dumt. Äter också bara en gång om dagen. Har gjort så i många år. Ibland ett par smörgåsar till lunch. Ibland en riktig rätt på kvällen. Beror på hur det funkar med jobbet och dyl.
Är inte vegan, dock fisketarian.
Det kan bli fler måltider då man är på resa eller liknande och pga social hänsyn tvingas äta med andra.
Sedan blir det en hel del flytande bröd så klart. Kring 10 st 50cl staröl per dag, så tyvärr ser jag ingen viktnedgång tack vare dieten. Men har och andra sidan inte mer än ett par kilo extra, så det är det värt. Kan inte leva utan öl!
Citera
2020-07-31, 10:09
Medlem
Fennecs avatar
Magen mår ju bäst av att få jobba. Liten mängd, men oftare och regelbundet, alltså, samma tid varje dag.

Jag har själv en dålig relation med mat (pga medicinska problem) och kunde gå dagar då jag inte åt mer än ett par digestive kex. Så klart utvecklade jag anorexi, akta dig för den fällan för fan vad det suger!
Kroppen behöver 1450 kalorier minimum om dagen, dessa går åt enbart för att hålla kroppen igång (så som andning, hjärtslag, matsmältning osv osv). Allt utöver det kostar ju mer kalorier. Desto större du är, eller mer muskler, eller man, ju fler "grundkalorier" behöver du.

Sen som tidigare nämnts, näringsbrister av diverse slag. Käka åtminstone någon typ av kosttillskott så du får i dig så som järn, b12 osv. Är själv vegan och finns tillskott som hjälper till att kompletera en vegansk kost.

Men sen är det ju så, ingen är bättre på din kropp än vad du är! Du vet vad du mår bra av och vad då mår dåligt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in