2020-07-30, 23:55
Medlem
Einstein ställde frågan: "hade Gud något val?". Einsten syftade då på om världen var tvungen att se ut som den gör. Einsten var en determinist och syftade inte på episoder i världen, utan istället startskottet och designen på universumet.

Jag nöjde mig tidigare med att betrakta universums existens på samma sätt som logiska sanningar. Modern fysik har dock kunnat visa på flera olika konstellationer när det gäller det parametrar som kunde lett till ett annat universum. Einsteins fråga har besvarats:. Vi vet vi numera att vår existens är inte nödvändig och inte heller det specifika universumets konfiguration...

För mig är detta både upplysande och oändligt frustrerande. Om alla parametrar var tvungna att vara på det sättet som de är, ja då hade det inte funnits något skäl att ställa frågan. Universum hade då kunnat betraktas som en nödvändig entitet.

Väl medvetna om att vår existens inte är en nödvändighet känner jag en hopplöshet att kunna besvara frågan. Allt vi lär oss om universum pekar oss ifrån en riktning att allting är nödvändigt betingat. En multiversum-teori är inte mycket till teori för mig. Den har ingen vetenskaplig grund. En desperat härledning på sin höjd.
Citera
2020-07-31, 00:33
Medlem
We-Are-Ones avatar
Om vi säger så här, något måste existera, för även "ingenting" är ju någonting.
Det enda som existerar är just "ingenting"/existensen

Du tar helt enkelt detta "ingenting" sen polariserar du det i olika former för att skapa alltet.

Motsatser är ju samma sak.
Exempelvis så motsvarar mängden vakuum i universum, den mängden materia som existerar
Om man skulle vilja fylla allt vakuum, så hade man behövt använda sig utav all materia som finns
och universum hade återigen blivit neutralt/ingenting
Senast redigerad av We-Are-One 2020-07-31 kl. 00:56.
Citera
2020-07-31, 00:42
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Allt följer universums ordning och gång.
Vi är som civilisation varken först eller sist, utan vi bara följer med i flödet och universums ständiga utvidgning.
Allt som händer är tänkt att hända, oavsett om det finns en mänsklig logik i det eller ej.
Citera
2020-07-31, 01:40
Medlem
Sluta rök. Alla tre.

Livet uppstod och fortlevs tillsvidare.

Godnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem