2020-08-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Helt övertydligt är det inte att TS enbart vill diskutera sk hård determinism. Den enda skillnaden är egentligen hur man beskriver fri vilja. Hårda determinister beskriver fri vilja som något magiskt som går mot naturlagarna och att det därför inte kan existera.

Kompatibalism bör vara inom topic då det blir avgörande hur man argumenterar moraliskt om en mördare som påstår att "det var skrivet i stjärnorna att jag skulle mörda så jag bär inget ansvar...". Det är just sådana typ av konsekvenser som trådstarten handlar om.
Nej, tröttnar aldrig du och dina kompisar på denna evige halmgubbe? Hårda determinister (som grupp) beskriver inte fri vilja som något magiskt som går mot naturlagarna och därför inte kan existera. En del hårda determinister anser att fri vilja handlar om något annat.

Jag bjuder in dig att genom naturlagarna bevisa att vi inte har fri vilja. Hur ser ditt bevis ut? Vad är det som skall bevisas?
Citera
2020-08-02, 20:59
Endast om vi har fria vilja kan vi veta att vi har det. Har vi ingen fri vilja kommer vi aldrig kunna ställa oss utanför vårt medvetande och konstatera att vi inte har någon fri vilja.
Konsekvensen blir att om vi inte tror på fri vilja så kommer vi inte kunna veta något mer än vad determinismen dikterar oss att tro. Begreppet determinism är bisarrt.
Jag kan tycka att om fri vilja finns så borde vetenskapen kunna bevisa det, men så har inte skett. Då lutar det åt att vi inte har fri vilja. Bara för att återgå till determinism och dra slutsatsen att vi inget kan veta. Det är en cirkulär fråga som jag inte tror att vi kommer kunna få ett säkert svar på.
Citera
2020-08-02, 22:10
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nej, tröttnar aldrig du och dina kompisar på denna evige halmgubbe? Hårda determinister (som grupp) beskriver inte fri vilja som något magiskt som går mot naturlagarna och därför inte kan existera. En del hårda determinister anser att fri vilja handlar om något annat.

Jag bjuder in dig att genom naturlagarna bevisa att vi inte har fri vilja. Hur ser ditt bevis ut? Vad är det som skall bevisas?

Tror du är lite förvirrad idag WbZV. Kanske lite småirriterad.

En av forumets hårda determinister Redoxreaktion brukar beskriva det så tex. Naturlagarna förhindrar existensen av fri vilja. Om jag har fel hur brukar de beskriva det? Vad är "något annat"?
Citera
2020-08-02, 22:46
Medlem
Citat:
Tror du är lite förvirrad idag WbZV. Kanske lite småirriterad.

En av forumets hårda determinister Redoxreaktion brukar beskriva det så tex. Naturlagarna förhindrar existensen av fri vilja. Om jag har fel hur brukar de beskriva det? Vad är "något annat"?
Visst är jag småirriterad över denna ständigt sinnesslöa sammanblandning av begrepp. Redoxreaktion brukar argumentera mot fria vilja genom att framföra sin från luften tagna ståndpunkt att fri vilja är synonymt med att kunna välja något annat än vad vi faktiskt gjorde. Nu råkar vi i leva ett universum där vi inte kan göra något annat än vad vi faktiskt gjorde alldeles oavhängigt om determinism råder eller inte. Åtminstone om du inte har en hemlig liten tidsmaskin gömd i din källare.

Beträffande "något annat" så brukar jag framföra min egen ståndpunkt att jag har en fri vilja därför att min vilja beror på vem jag faktiskt är. Jag vill det jag vill därför att jag är den jag är. Du vill något annat därför att du är någon annan. Då äger jag mina val själv och ur mitt perspektiv kan valet inte vara mer fritt än så.
Citera
2020-08-02, 22:52
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Visst är jag småirriterad över denna ständigt sinnesslöa sammanblandning av begrepp. Redoxreaktion brukar argumentera mot fria vilja genom att framföra sin från luften tagna ståndpunkt att fri vilja är synonymt med att kunna välja något annat än vad vi faktiskt gjorde. Nu råkar vi i leva ett universum där vi inte kan göra något annat än vad vi faktiskt gjorde alldeles oavhängigt om determinism råder eller inte. Åtminstone om du inte har en hemlig liten tidsmaskin gömd i din källare.

Beträffande "något annat" så brukar jag framföra min egen ståndpunkt att jag har en fri vilja därför att min vilja beror på vem jag faktiskt är. Jag vill det jag vill därför att jag är den jag är. Du vill något annat därför att du är någon annan. Då äger jag mina val själv och ur mitt perspektiv kan valet inte vara mer fritt än så.

Hmmm.... när du skriver:

Citat:
Hårda determinister (som grupp) beskriver inte fri vilja som något magiskt som går mot naturlagarna och därför inte kan existera. En del hårda determinister anser att fri vilja handlar om något annat.

så är du dessvärre ute och cyklar.

Citat:
Philosophers have debated both the truth of determinism, and the truth of free will. This creates the four possible positions in the figure. Compatibilism refers to the view that free will is, in some sense, compatible with determinism. The three incompatibilist positions, on the other hand, deny this possibility. The hard incompatibilists hold that free will is incompatible with both determinism and indeterminism, the libertarianists that determinism does not hold, and free will might exist, and the hard determinists that determinism does hold and free will does not exist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Determinism
Citera
2020-08-02, 23:45
Medlem
Citat:
Hmmm.... när du skriver:

så är du dessvärre ute och cyklar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Determinism
Jag är en hård determinist eftersom min favorithypotes är att rumtiden är fyrdimensionell och att tidens flöde därmed inte är fundamentalt. Framtiden existerar lika mycket som dåtiden. Därifrån delar jag inte citerad slutsats om att den fria viljan inte existerar.

Att många tycker annorlunda är inte ett argument för att jag är ute och cyklar. Det är inte demokratiskt rösträkning som avgör vem som har rätt och vem som har fel.
Citera
2020-08-03, 18:49
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Jag är en hård determinist eftersom min favorithypotes är att rumtiden är fyrdimensionell och att tidens flöde därmed inte är fundamentalt. Framtiden existerar lika mycket som dåtiden. Därifrån delar jag inte citerad slutsats om att den fria viljan inte existerar.

Att många tycker annorlunda är inte ett argument för att jag är ute och cyklar. Det är inte demokratiskt rösträkning som avgör vem som har rätt och vem som har fel.

Då är du inte en hård determinist utan en kompabilatist. En hård determinist menar att fri vilja inte existerar och/eller är något magiskt som bryter mot naturlagarna(och därför inte existerar. Det står tydligt i dom vedertagna definitionerna om determinsm.
Citera
2020-08-03, 19:55
Medlem
Elyons avatar
Citat:

Hård determinism = determinismen är sann, och någon fri vilja existerar därmed inte.

Mjuk determinism = determinismen är sann, men fullt förenlig med den fria viljans existens.
Citera
2020-08-03, 20:17
Medlem
Citat:
Då är du inte en hård determinist utan en kompabilatist. En hård determinist menar att fri vilja inte existerar och/eller är något magiskt som bryter mot naturlagarna(och därför inte existerar. Det står tydligt i dom vedertagna definitionerna om determinsm.

Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Hård determinism = determinismen är sann, och någon fri vilja existerar därmed inte.

Mjuk determinism = determinismen är sann, men fullt förenlig med den fria viljans existens.
Jag ser att jag blandar ihop begreppen. Tack för förtydligandet!
Citera
2020-08-04, 09:10
Medlem
Jag tror det mest praktiskt betydelsen är psykisk hälsa. Det ställer till stora problem att år efter år tro man har separat fri vilja, att ha tankar som inte är i linje med den självbild man har.

De flesta människor går omring och tror att tankar liksom kommer från två ställen. De tankar man är nöjd med kommer från "fri vilja" och de tankar man inte är nöjd med kommer från hjärnan typ. En villfarelse som skapar mycket personligt lidande.

Insikten om att fri vilja saknas innebär en enorm frihet och förståelse för hur människan agerar.

Så jag tror det största praktiska effekten är personlig psykisk hälsa, samt förbättrade relationer till andra.
Citera
2020-08-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Vilket borde göra samhällskontraktet och lagar totalt meningslösa inte sant?

Absolut inte.

Precis som en människa utan fri vilja dricker vatten när den är törstig, så kan den agera efter förutsättningarna ett samhälle och lagar skapar.
Citera
2020-08-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
De flesta människor går omring och tror att tankar liksom kommer från två ställen. De tankar man är nöjd med kommer från "fri vilja" och de tankar man inte är nöjd med kommer från hjärnan typ. En villfarelse som skapar mycket personligt lidande.
Felet är att identifiera sig med "jaget" som är slav under hjärnan. Identifierar vi oss med hjärnan så är den fri och herre i sitt eget hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in