Citat:
Ursprungligen postat av
MuhamtaCurry
Tror du är lite förvirrad idag WbZV. Kanske lite småirriterad.
En av forumets hårda determinister Redoxreaktion brukar beskriva det så tex. Naturlagarna förhindrar existensen av fri vilja. Om jag har fel hur brukar de beskriva det? Vad är "något annat"?
Visst är jag småirriterad över denna ständigt sinnesslöa sammanblandning av begrepp. Redoxreaktion brukar argumentera mot fria vilja genom att framföra sin från luften tagna ståndpunkt att fri vilja är synonymt med att kunna välja något annat än vad vi faktiskt gjorde. Nu råkar vi i leva ett universum där vi inte kan göra något annat än vad vi faktiskt gjorde alldeles oavhängigt om determinism råder eller inte. Åtminstone om du inte har en hemlig liten tidsmaskin gömd i din källare.
Beträffande "något annat" så brukar jag framföra min egen ståndpunkt att jag har en fri vilja därför att min vilja beror på vem jag faktiskt är. Jag vill det jag vill därför att jag är den jag är. Du vill något annat därför att du är någon annan. Då äger jag mina val själv och ur mitt perspektiv kan valet inte vara mer fritt än så.