• 1
  • 2
2020-07-30, 23:44
I ett par av trådarna diskuteras livligt om allt är förutbestämt (determinism) respektive vad ”fri vilja” innebär och om den existerar.

Jag tänker inte upprepa den diskussionen här, utan vad jag vill diskutera här är följande:

Har vetskapen (eller uppfattningen) om att allt som händer är en nödvändig konsekvens av tidigare händelser (determinism) och att vi därför inte kunnat handla annorlunda än vi gjorde, någon som helst praktisk betydelse för enskilda respektive samhället? Gör det någon som helst skillnad för hur jag bör/kommer att leva mitt liv om jag tror eller inte tror på fri vilja respektive determinism?

Observera att detta inte är en tråd för att diskutera om världen är deterministisk eller ej, om vi har fri vilja eller ej. Det finns redan trådar för det. Frågan gäller enbart vilka praktiska konsekvenser/slutsatser en sådan uppfattning får eller bör få.
Citera
2020-07-31, 00:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
I ett par av trådarna diskuteras livligt om allt är förutbestämt (determinism) respektive vad ”fri vilja” innebär och om den existerar.

Jag tänker inte upprepa den diskussionen här, utan vad jag vill diskutera här är följande:

Har vetskapen (eller uppfattningen) om att allt som händer är en nödvändig konsekvens av tidigare händelser (determinism) och att vi därför inte kunnat handla annorlunda än vi gjorde, någon som helst praktisk betydelse för enskilda respektive samhället? Gör det någon som helst skillnad för hur jag bör/kommer att leva mitt liv om jag tror eller inte tror på fri vilja respektive determinism?

Observera att detta inte är en tråd för att diskutera om världen är deterministisk eller ej, om vi har fri vilja eller ej. Det finns redan trådar för det. Frågan gäller enbart vilka praktiska konsekvenser/slutsatser en sådan uppfattning får eller bör få.
Hur skulle det kunna göra någon som helst skillnad om faktiskt allt är förutbestämt in i minsta detalj? T ex kan det ju ÄNDÅ s a s ligga i korten att nästan ingen tror på sådan determinism, tänker helt förutbestämda tankar om att de har fri vilja, och tror sig fatta helt fria beslut om allt de ska göra.

Jag förstår öht inte din fråga. Vad då "bör"? Enl ditt grundantagande finns det öht inget utrymme för sånt. Allt bara händer på det enda sättet det kan hända. Vad har då "bör" öht med saken att göra? Din fråga är meningslös.
Citera
2020-07-31, 00:12
Medlem
Ja grejjen är bara att man lika gärna kan lägga sig och dö om man tror på det deterministiska, ödet.
Vad är meningen med nåtg eftersom allt är förutbestämt?

Så determinismens motpol är strävan efter frihet.
Oavsett om den finns eller om det är deterministisk frihet så har män och kvinnor makten att följa sitt hjärta.
Citera
2020-07-31, 00:20
Medlem
Citat:

.

Det har konsekvensen att du inte behöver grubbla, vilket du dock ändå kommer att göra om du är determinerat till att göra det och mitt inlägg inte lyckades övertyga dig.
Citera
2020-07-31, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Ja grejjen är bara att man lika gärna kan lägga sig och dö om man tror på det deterministiska, ödet.
Vad är meningen med nåtg eftersom allt är förutbestämt?

Du kan endast göra det som du är determined att göra..

Jag förstår heller inte hur ödet gör att något är meningslöst?
Citera
2020-07-31, 00:26
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur skulle det kunna göra någon som helst skillnad om faktiskt allt är förutbestämt in i minsta detalj? T ex kan det ju ÄNDÅ s a s ligga i korten att nästan ingen tror på sådan determinism, tänker helt förutbestämda tankar om att de har fri vilja, och tror sig fatta helt fria beslut om allt de ska göra.

Jag förstår öht inte din fråga. Vad då "bör"? Enl ditt grundantagande finns det öht inget utrymme för sånt. Allt bara händer på det enda sättet det kan hända. Vad har då "bör" öht med saken att göra? Din fråga är meningslös.

Jag skrev ”bör” eftersom jag ville hålla det öppet för även personer som tror på fri vilja att delta.

Jag tror du missförstod min fräga. Frågan är inte vilka konsekvenser det får om världen rent faktiskt är deterministisk, utan vilken betydelse det får för en person att tro på determinism. Annorlunda uttryckt: handlar en person som tror på fri vilja annorlunda än en som inte gör det?

Jag menar själv att det inte kan få några konsekvenser eftersom personen inte kan ta reda på vad som är ”bestämt” att han ska göra. Vi är tvingade att leva som om vår vilja är fri.
Citera
2020-07-31, 00:28
Medlem
Citat:
. Annorlunda uttryckt: handlar en person som tror på fri vilja annorlunda än en som inte gör det?

.

Generellt sett skulle jag svara nej på den frågan, men i vissa fall kan en deterministisk åskådning leda till förändrat beteende.
Citera
2020-07-31, 00:31
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Generellt sett skulle jag svara nej på den frågan, men i vissa fall kan en deterministisk åskådning leda till förändrat beteende.

En deterministisk världsbild behöver dock inte leda till fatalism, dvs. att man lägger sig ner och ”ger upp”. Determinism innebär ju fortfarande att även jag och mina tankar och känslor är en del av kedjan av orsak och verkan. En determinist behöver inte bli handfallen.
Citera
2020-07-31, 00:32
Medlem
Citat:
Du kan endast göra det som du är determined att göra..

Jag förstår heller inte hur ödet gör att något är meningslöst?

Om ditt öde är förutbestämt kan man:

A: utifrån hur historien utvecklar sig säga att du utvecklades till en superhjälte just pga din historia.

B: eftersom allt är förutbestämt så sket du att göra bra ifrån dig, det var tydligen menat att vara så.
Citera
2020-07-31, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Om ditt öde är förutbestämt kan man:

A: utifrån hur historien utvecklar sig säga att du utvecklades till en superhjälte just pga din historia.

B: eftersom allt är förutbestämt så sket du att göra bra ifrån dig, det var tydligen menat att vara så.

Och med det vill du ha vad sagt?
Citera
2020-07-31, 00:37
Medlem
Citat:
Och med det vill du ha vad sagt?

Frågan är vad du letar efter.

Det du ser i din reflektion är du. Men också de deterministiska val som din själ fogats genom. Och frågan är om det finns ett uns av dig där inne, som kunnat forma ditt liv.
Citera
2020-07-31, 00:39
Citat:
Det har konsekvensen att du inte behöver grubbla, vilket du dock ändå kommer att göra om du är determinerat till att göra det och mitt inlägg inte lyckades övertyga dig.

Grubbla över vad? Du kommer ju fortfarande att ställas inför val och behöva fatta beslut (och att inte fatta beslut är också ett beslut). Så livet blir inte ett uns lättare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in