Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Hur skulle det kunna göra någon som helst skillnad om faktiskt allt är förutbestämt in i minsta detalj? T ex kan det ju ÄNDÅ s a s ligga i korten att nästan ingen tror på sådan determinism, tänker helt förutbestämda tankar om att de har fri vilja, och tror sig fatta helt fria beslut om allt de ska göra.
Jag förstår öht inte din fråga. Vad då "bör"? Enl ditt grundantagande finns det öht inget utrymme för sånt. Allt bara händer på det enda sättet det kan hända. Vad har då "bör" öht med saken att göra? Din fråga är meningslös.
Jag skrev ”bör” eftersom jag ville hålla det öppet för även personer som tror på fri vilja att delta.
Jag tror du missförstod min fräga. Frågan är inte vilka konsekvenser det får om världen rent faktiskt
är deterministisk, utan vilken betydelse det får för en person att tro på determinism. Annorlunda uttryckt: handlar en person som tror på fri vilja annorlunda än en som inte gör det?
Jag menar själv att det inte kan få några konsekvenser eftersom personen inte kan ta reda på vad som är ”bestämt” att han ska göra. Vi är tvingade att leva som om vår vilja är fri.