Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Att över huvud taget använda DUK är problemt... Om du ska använda duk får du limma fast den på en MDF eller motsvarande för att få den helt plan. Normalt kan det skilja centimeter i djupled på en fritt hängande duk och det ger väldigt stor skillnad i skärpa över ytan.
Bäst är att fota av dem direkt mot ett ljusbord.Och jo 35 mm film kan vara VÄLDIGT skarp - fundera på om det inte är just duken som är problemet om du upplever dina bilder som oskarpa.
Utsnitt. 40 år gammal bild på Desmeknopp. 35 mm dia positiv. Avfotograferad med makro 100 mm mot ljusbod.
https://forumbilder.com/i/rq4h
Det rörde sig om farsans gamla bilder. Bilderna blev mycket mycket bra. Läs gärna min länk tidigare i tråden, där framkommer den relativa låga bildkvaliteten på småbildsfilm.
Alternativen som nämndes i tråden är antingen att lämna in för proffsdigitalisering för löjlig totalsumma när det gäller amatörbilder typ semesterbilder, eller köpa billig scanner för tusenlappen på Kjell&co, vilket jag ser som sämre.
Bilderna jag digitaliserade kan man inte se några svagheter i när de visas på 75" QLED 4K-skärm.
Vilket egentligen är löjligt stor förstoring av 35mm småbildsfilm tagen med Olympus-kamera (inte systemkamera) för 50 år sedan. Helt gott resultat. Rör sig om cirka 1000 bilder, så hade blivit alldeles för mycket pengar att lämna in till proffsfirma. Runt 20.000+moms skulle en firma här i Göteborg ha för jobbet enligt offert. Jag gjorde detta på två helger i stället. Kunde inte se någon kvalitetsskillnad mellan mitt resultat och proffsfirmans exempelbilder.
Ljusbord hade varit en bra idé om det rört sig om betydligt färre bilder. Långsamheten i den metoden hade inte spelat roll då.