Citat:
Ursprungligen postat av
pellepistol
Jag vet inte så mycket om ämnet, men har inte alla digitalkamera nu för tiden? Verkar vara en onödig procedur att ta bilderna med diabildskamera och först därefter digitalisera?
Du begriper inte att det är GAMLA bilder - tagna LÅNGT INNAN DIGITALKAMERAN blev allmängods...?
Förstår inte varför man målade tavlor av kungarna på 1700-talet - varför tog man inte bara en bild med mobilen?
Som alltid finns det inget enkelt svar på TS fråga.
Man kan köpa en billig och ganska dålig skanner - om man inte ställer några större krav på bildkvalitén. Dock är det här med bildkvalité ett relativt begrepp. Jag har jobbat med crossfiled och heidelberg trumskannrar i många år och har nog en helt bisarrt uppfattning om bildkvalité i förhållande till många andra. Medelvägen är att inte köpa den billigaste skannern...
Man kan, om man har en bra digitalkamera, ett bra objektiv, ett stativ och ett ljusbord, fota av diabilder med riktigt bra resultat.
Man kan om man har råd investera i en bra skanner och få fantastisk kvalité.
Vad man väljer är helt beroende på hur mycket tid, efterarbete och pengar du är beredd att lägga.
Själv har jag valt att använda en systemkamera, en macrooptik och ett ljusbord. Bilderna fotas i RAW och efterarbete sker i PS. Det tar tid eftersom jag dessutom plockar ut bilderna ur sina ramar för att få den så plana som möjligt och få emulsionen dikt an mot ljusbordet.