2024-04-22, 16:33
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag får ett Linuxryck ungefär vart 5:e år och nu var det dags igen. Jag installerade Linux mint på en SSD genom en DVD från vilken jag kört Linux Mint i compatability mode, eftersom det inte ville starta i vanligt mode. Sedan startade jag upp datorn samt väljer Linux Mint i bootmenyn.

Jag kommer bara till en svart skärm.

I bootmenyn finns inget compatability mode att välja, till skillnad från vid installationen. Jag läser att jag måste byta en textrad i menyn från "quiet splash" till "nomodeset" för att det ska fungera (logiskt, eller hur?). Detta för att jag har ett Nvidia grafikkort tydligen.

Jag startar upp datorn igen och nu kommer lite text på skärmen som scrollar förbi. Sedan fryser all igen och jag får bara upp ett blinkande bindestreck i övre vänstra hörnet.

Mitt Linuxryck har nu gått över för den här gången. Tillbaka till Windows 10.

Testa att köra Linux Mint från en USB sticka ifall det går att se ifall det är kompatibelt.
Men Windows 10 är ju inte dumt heller.
Citera
2024-04-22, 19:13
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Testa att köra Linux Mint från en USB sticka ifall det går att se ifall det är kompatibelt.
Men Windows 10 är ju inte dumt heller.

Jag gav Ubuntu en chans och kör det nu istället för det fungerar bra out-of-the-box.

Jag lyckades till sist få igång grafiken på Linux Mint, men istället slutade nätverkskortet att fungerar så jag inte kunde ladda hem fler drivrutiner och då gav jag upp igen.
Citera
2024-04-22, 19:48
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag gav Ubuntu en chans och kör det nu istället för det fungerar bra out-of-the-box.

Jag lyckades till sist få igång grafiken på Linux Mint, men istället slutade nätverkskortet att fungerar så jag inte kunde ladda hem fler drivrutiner och då gav jag upp igen.

Alltid något när det kommer till Ubuntu. Vilken version blev det denna gång?
Linux Mint är baserad på och kompatibel med Ubuntu eller Debian GNU/Linux.
Citera
2024-06-09, 10:54
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Någon som vet om man kan ställa in Ctrl-c och Ctrl-v att ha samma funktionalitet som på windows (alltså cope and paste) på Mint?

Samt kan man få det i terminalen också?
Citera
2024-06-09, 11:46
Medlem
EastClintfoods avatar
Aldrig testat linux, men är nyfiken på att lära mig något nytt. Win10 ska sluta få säkerhetsfixar nästa år så vilket rekommenderar ni för en som sitter med Amd system, 5800x, 32gb g-skill 3600mhz, 6900xt, 2 st ssd..
Citera
2024-06-09, 12:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Någon som vet om man kan ställa in Ctrl-c och Ctrl-v att ha samma funktionalitet som på windows (alltså cope and paste) på Mint?

Samt kan man få det i terminalen också?
Eftersom Ctrl+C har en annan innebörd (Avbryt) i terminalen så använder man Shift+Ctrl+C och Shift+Ctrl+V istället.
Detta går dock att ändra i inställningar, så att man använder Ctrl+C för att kopiera, Ctrl+V för att klistra in och t.ex. Ctrl+Shift+C för att avbryta. Det sistnämnda kräver dock lite mer meckande än att bara ändra inställningar.
Senast redigerad av Enterprise 2024-06-09 kl. 12:30.
Citera
2024-06-09, 14:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Eftersom Ctrl+C har en annan innebörd (Avbryt) i terminalen så använder man Shift+Ctrl+C och Shift+Ctrl+V istället.
Detta går dock att ändra i inställningar, så att man använder Ctrl+C för att kopiera, Ctrl+V för att klistra in och t.ex. Ctrl+Shift+C för att avbryta. Det sistnämnda kräver dock lite mer meckande än att bara ändra inställningar.

Gäller det för alla linux program?
Citera
2024-06-09, 16:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Gäller det för alla linux program?
Nej, terminalen. I vanliga program ska Ctrl+C, Ctrl+X och Ctrl+V fungera som vanligt.
Citera
2024-06-09, 16:27
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, terminalen. I vanliga program ska Ctrl+C, Ctrl+X och Ctrl+V fungera som vanligt.

Ok, håller på att lära mig lite om linux. Planerar att byta till det nästa år då man vägrar ha win11 i ens dator.
Citera
2024-06-09, 17:23
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ok, håller på att lära mig lite om linux. Planerar att byta till det nästa år då man vägrar ha win11 i ens dator.
Varför är alla så anti Windows 11? Jag gillar win 11.
Citera
2024-06-09, 17:53
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D

MS börjar smyga in reklam i Windows menyer, vill övervaka allt du gör på din dator exempelvis. Jag bytte till MX Linux KDE för några månader sedan och saknar inte Windows nämnvärt. De flesta spel fungerar problemfritt och det är väl egentligen bara nyare versioner av Adobes programvaror som inte fungerar så bra, men kör dem via VM om jag måste.
Citera
2024-06-09, 17:53
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D

Massa skit som vi andra ej vill ha påtvingat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in