• 1
  • 2
2020-07-29, 21:22
Medlem
Marimus avatar
Ja, vi möttes igårkväll.

Det var efter den sedvanliga diskgolfsrundan som jag och min sambo kom spatserandes längs en gångväg och jag nästan trampade på en liten humla som låg där mitt på vägen.

Med hjälp av två lönnblad transporterades den lille krabaten hem till vår balkong. Där bjöds det på sockervatten och uppmuntrande småprat om väder, sommar och semesterplaner.

Vi förväntade oss att humlan, sedermera Mummelsson, skulle pusta ut ett litet slag och sedan brumma sin väg. Men inte då! Jag kikade nyfiket ut någon timme senare och där hängde den lille filuren förskräckt kvar i husväggen och hade inte brummat ens någonstans.

Ja, då ordnade vi givetvis nattlogi och kvällsmat och tänkte att vilken Mummelsson som helst säkert hade föredragit att starta på en tidig morgon istället.

Så på morgonen dukade vi även fram lite frukost och lät vår gäst ta sin lille tid (särskilt jag är väldigt förstående till att man kan ha ett morgonhumör).

Men ack, inget brummande då heller.

Nu har denna dagen tagit sin slut och visst har jag uppskattat sällskapet bredvid under mina studietimmar, men jag skulle nog behöva lite tips samt mer info om vår nya rumskamrat.

Vi har alltså bjudit på sockervatten och jag har lagt in färska trädgårdsblommor några gånger idag. Mummelsson bor i en glasvas och har en svag värmeplatta för växter under sig, så att det är mysigt och varmt.

Kan någon se om Mummelsson är en hona eller en hane förresten? Jag har försökt att vara konsekvent i att inte anta Mummelssons kön, eftersom jag såklart inte vill att Mummelsson ska känna sig förtryckt.

Lite bilder:

https://imgur.com/3B0oJOK

https://imgur.com/usfEL1L

https://imgur.com/18CSj35

https://imgur.com/DoaEXqz <- Ta bort kameran!! Säger säkert Mummelsson här

https://imgur.com/P5i6acE

https://imgur.com/sXbvLlZ

Vad tror ni?

Kommer Mummelsson att klara sig?

Vad kan vi förvänta oss att ta i hyra och hur tar vi hand om Mummelsson på bästa sätt?

Allt gott!
Senast redigerad av Marimu 2020-07-29 kl. 21:25.
Citera
2020-07-29, 21:41
Medlem
Borde nomineras till sötaste tråden någonsin på FB.

Tyvärr jag jag inget om humlor, mer än att dom brukar fastna i mitt hår och verkar ha köpt sin flygcertifikat på loppis...

Vill dock minnas att jag vrickade hitta slöa och lealösa humlor som liten. Brukade alltid dö ... 🙁
Citera
2020-07-29, 21:43
Bannlyst
Slå ihjäl den och sluta tramsa.
Tiden för humlan är över den är för svag.
Citera
2020-07-29, 21:44
Medlem
Mummelsson är en hona. Alla humlor utom drönarna är det, och det är inte dags för drönare ännu (om du inte bor i Norrland). Antingen är hon en arbetare, och behövs för att kolonin ska kunna samla nektar och föda upp fler arbetare. Eller så är hon en drottning och livsviktig för kolonins överlevnad.

Jag tror att det är en ljus jordhumla (orkar inte googla, är inte expert) och oavsett om det är en drottning eller arbetare så trivs den bäst hemmavid. Fast det här exemplet kanske är för skadat. Sätt henne på en humlevänlig blomma i närheten av där ni hittade henne, det är mitt tips.
Citera
2020-07-29, 21:55
Medlem
Marimus avatar
Tack för fina tips!

Vad kul att Mummelsson är en hona, för dem är jag ganska bra på att förstå mig på

Nu förstår jag också varför hon putsar sig så mycket.

Vi har lagt ut henne 2 gånger idag, i närheten av där vi fann henne på en liten klöveräng. Mummelsson kan använda sina vingar, men hon flyger inte. Hon brummar upp dem och så promenerar hon hurtigt över grässtråna i några sekunder och sedan stannar hon.

Vi lät henne vara ifred i cirka 1 timme under båda utsläpssförsöken, men hon låg kvar när vi tittade till henne och därför har hon fått komma in igen.

Jag har tänkt att kanske en lite varmare dag, då det blåser mindre och inte finns risk för regn, så passar det bättre för damen.

Tror ni att hon lider här hos oss? Jag tror det ska bli bättre väder på fredag.

Vad kan ha hänt henne? Hjärnskakning eller någon annan humla som stuckit henne?
Citera
2020-07-29, 22:00
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Slå ihjäl den och sluta tramsa.
Tiden för humlan är över den är för svag.

Visst låt oss döda alla humlor . Sen kommer bara jorden gå under men är det ju väll värt.

Edit bra kämpat ts hoppas humlan överlever. Har inte själv en trädgård . Men ska nog nästa gång jag klipper en gräsmatta ( brukar hjälpa till med det ibland) spara en plätt så det blir en äng för humlorna.
Senast redigerad av americandadfan 2020-07-29 kl. 22:03.
Citera
2020-07-29, 22:05
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Visst låt oss döda alla humlor . Sen kommer bara jorden gå under men är det ju väll värt.

Edit bra kämpat ts hoppas humlan överlever. Har inte själv en trädgård . Men ska nog nästa gång jag klipper en gräsmatta ( brukar hjälpa till med det ibland) spara en plätt så det blir en äng för humlorna.

Det låter väldigt omtänksamt av dig! Om Mummelsson överlever skall jag be henne att sprida ordet om detta
Citera
2020-07-29, 22:09
Moderator
Allaballawallas avatar
Husdjur --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2020-07-29, 22:22
Medlem
Som svar till en i tråden så sticker inte humlan.
Den naffsar bara lite.
Att som ts ha omtanke om vår humlevän visar på ett gott omdöme.
Men ärligt, vem vill dö i en glasburk?

Om du tar dig tid och pratar med honom på hans humlespråk, så förstår du vad jag menar. 😉
Citera
2020-07-29, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan

Visst låt oss ta hand om alla humlor med sockervatten och sjunga godnatt sånger för dom små liven!

Jag syftade aldrig på alla humlor men en humla som går runt på ett löv på ett bord och får onaturlig kost är inte något som får jorden att gå runt, skillnad är om humlan var självständig och pollinerade.
Citera
2020-07-29, 22:30
Medlem
Marimus avatar
Nej, helt klart inte värdigt att sluta sina dagar i en glasburk. Jag håller med!

Jag tänker att I bästa fall så är det en vacker dag på fredag och Mummelsson bjuder på elegant aerodynamik innan vi skiljs åt som vänner.

Annars får jag helt enkelt lämna Mummelssons sida där i solen på en liten klöverblomma och låta vårt kapitel avslutas av min egna fantasi. Kanske lyfte Mummelsson när jag inte såg eller så somnade hon in där, vaggandes på blomman i kvällssolen.

Just nu har hon gosat in sig i en stor lila blomma i sin glasburk och vilar fridfullt.

Hur länge lever dem? Det kanske ändå var värt att spendera 2 dagar hos oss om hon fortfarande har en framtid framför sig på fredag.

Jag hoppas det..
Citera
2020-07-29, 22:31
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Det låter väldigt omtänksamt av dig! Om Mummelsson överlever skall jag be henne att sprida ordet om detta

Trevligt, själv sätter jag ut små tallrikar med honungsvatten på våren. Dom första humlorna som kommer fram på den tiden är alla drottningar som letar efter nån stans att bygga årets koloni. Det är kallt och finns inte mycket mat just då, så många dör. Ser på det som en investering, ger mig massor med frukt och bär. Har både bin och humlor i trägården.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in