• 1
  • 2
2020-07-29, 21:21
Medlem
Jag är en man mellan 30+ som i princip aldrig ansträngt mig fysiskt och har varit deprimerad i några år p.g.a brist på relationer och så.

Jag vill egentligen komma igång och träna och komma i form men samtidigt så är typ godiset det jag lever för. Jag har haft perioder då jag haft sockeravgiftning och avstått allt men mitt liv har blivit väldigt tråkigt typ. Det jag längtar till när jag slutar jobbet är att få unna mig något gott. Det är liksom det enda jag ser fram emot när jag kommer hem till min tomma lägenhet. Kan man komma bort från detta?

Vad kan jag ha annars att se fram emot?
Citera
2020-07-29, 21:29
Avstängd
MikeStrutters avatar
Lite godis kan du ju äta, och gör det i samband med en måltid. Börja träna nu för helvete.
Citera
2020-07-29, 21:29
Medlem
Rauno1s avatar
Mitt bästa tips är att köpa lite godis, typ 1 bit choklad. Ät, jättegott, kommer inte påverka dig negativt på ngt nämnvärt sätt, du kan göra det varje dag.

Köp en chokladbit istället för en hel chokladkaka
Citera
2020-07-29, 21:30
Medlem
vnc-s avatar
Träna mer.

Jag springer varje morgon, ofta 7-10km. Gymmar 2-3 gånger i veckan. Jag håller mig i bra form trots mycket skräpmat och liknande.

Jag har aldrig förstått varför man ska hålla på att hålla kalorierna låga, så mycket enklare att bara träna mer enligt mig. Många kanske tycker att springa 1 mil om dagen är mycket, men det tar bara ett par veckor att vänja sig.
Citera
2020-07-29, 23:05
Medlem
kalkryggars avatar
Du behöver en annan livsstil. Det är det som är problemet. Någonstans innerst inne så vet du nog att dom som är vältränade och fit skippar soffan och godiset.

Det jag tror du måste göra för att klara av det är att uppgradera din personlighet (obs inte byta). Jag tycker du skall sätta upp ett mål som du vill klara. Ett exempel kan vara att du skall klara Göteborgsvarvet. Då kan du köpa någon löpartidning, hitta inspiration om träning och löpning på internet och sätta igång och träna. När du kommit in i det så joina en löpklubb.

Kom ihåg att om du är helt nybörjare på träning så börja lugnt och höj temp långsamt så du inte skadar dig. Knepet är att inte sluta med rutinen utan hålla den.

Något måste du ju tycka vara roligt. Om inte löpning duger så kanske sprint, gym, kanot, simning, cykling etc..

Det du vill nu (åka hem och sätta dig med godis) är bara för att det är vad du är van vid. När du börjar träna så tycker jag inte att du skall klippa allt godis tvärt. Men dra ner på det. Köp endast en liten chokladbit som du kan ta efter maten (som du börjar äta nyttigt). När du väl kommer in i träningen och känner att du mår bra av det så kommer förmodligen önskan om att klippa godiset helt inifrån dig själv. Då är det ganska enkelt att sluta med det.
Citera
2020-07-30, 00:53
Medlem
We-Are-Ones avatar
Socker är svårt att sluta med.

Mitt tips till dig är att sluta identifiera dig som en person som är beroende utav socker.

Inbilla dig själv att du är en person som aldrig äter socker, det blir mycket lättare då.

För du slipper resonera utifrån utgångspunkten att du har ett behov av socker,
Tankar som "det är synd om mig jag har inte ätit socker på länge nu" försvinner per automatik
Om du tänker på dig själv som en människa som inte har behovet
Citera
2020-07-30, 01:17
Medlem
StokeExtinguishers avatar
Tja
Är i en liknande situation med flerårig depression, i stort sett noll fysisk aktivitet det senaste decenniet och ett konstant jävla sötsug. Drog igång med styrketräning för några veckor sedan, både för fysisk och psykisk hälsa.

Som flera redan skrivit och enligt min egen erfarenhet så brukar inte ett totalstopp av godis funka så bra. Försök håll det på en låg nivå eller begränsa till en dag i veckan så du ändå har något att se fram emot. Alternativt byt ut godis mot snus
Sen som också skrivits så handlar det lite om en livsstilsförändring. Jäkligt trist att höra men jag börjar själv inse att det är vägen mot långvariga förändringar och förbättringar.

Oavsett vad du börjar utöva för träning så rekommenderar jag verkligen att logga det du gör. Varje gympass, löprunda, cykeltur, promenad eller vad du kan tycka är tillräckligt okej för att fortsätta med. Det ger iallafall mig motivation och inspiration till att fortsätta när jag i mitt fall tittar på veckorna som gått och att vikterna på gymmet ökar. Man känner sig lite nöjd då upplever jag det som iallafall.

Om ditt mål förutom att må bättre är att se bättre ut så kan det också vara en idé att ta bilder på dig själv och mäta typ midjemått/armar/bröstet nån gång i veckan och sen se förändringar över tid. Är också något som iallafall sporrar mig litegrann, även om det går långsamt. Jag får ingen kick av träningen varken under eller efter passet, men att se siffrorna i Excel-arket sakta gå åt rätt håll efter några veckor känns ändå helt okej. Det är vad jag ser fram emot, att logga fler pass och att märka och känna att det händer något. Låter jävligt pretantiöst inser jag nu men jag försöker tvinga mig in i detta, jag tycker också att socker e riktigt gött asså.

Allt måste inte ske över en natt, börja lite smått med att försöka käka lite bättre mat, dra ner på sötsaker men ta inte bort dom helt. Börja med nån fysisk aktivitet som är uthärdlig rent mentalt ("kul" kanske vissa skulle säga). Se om du kan få in mer vardagsmotion typ cykla till jobbet. Lite extra sömn ska ju heller inte skada sägs det, om du har möjlighet att få till det. Små förändringar.

Att sätta upp ett långsiktigt mål typ ett löparlopp eller en vikt du ska klara att lyfta om x veckor är bra. Jag skulle också vilja slå ett slag för kortsiktiga mål om du har svårt med motivationen eller att få träningen att bli av. Alltså nåt så simpelt som att packa gymväskan/snöra på sig löparskorna. Sedan blir nästa mål att ta sig utanför dörrn. Sedan kan man lika gärna börja utöva sin träning så länge som man orkar. Du kanske inte är såpass omotiverad men jag är det stundtals och det tankesättet hjälper mig litegrann.

Jag är absolut ingen expert, träningsfantast eller fitnessfreak. Jag har bara precis börjat jaga dom där jävla endorfinerna som folk påstår sig få av fysiskt aktivitet och en allmänt sundare livsstil. Återkommer om jag får tag på någon.

// StokeExtinguisher
Citera
2020-07-30, 01:55
Medlem
Luriosans avatar
Åh vad jag känner igen mig i det här. Jobbar natt och då är det gott med film och godis under arbetstid. Det enda som har funkat för mig är att enbart äta godis på helgen när jag är hemma till någon film. Utöver det kör jag spinning tre-fem gånger i veckan, ca 45-80 minuter per pass. Kör inte alla gånger så fokuserat utan brukar köra igång något avsnitt av en serie så går tiden lite fortare

På jobbet kör jag yoga (ca 45 minuter) och tränar till någon träningsvideo på YouTube. Hade säkert fått bättre resultat om jag kört styrketräning innan jobbet men får inte tiden att räcka till. Bättre att röra på sig än att sitta och illa på TV.
Citera
2020-07-30, 05:47
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är fullt möjligt att vara i form trotts att du äter något som klassas som "onyttigt". Ha en balanserad och näringsrik kost överlag, så kan du äta sådana saker med jämna mellanrum. Det gäller att hitta en balans och undvika en osund relation till mat. Det är jättebra att du vill börja träna, så ta ett steg i taget. Ändra inte allt från dag 1, utan ta det successivt. För vissa fungerar det att äta "bra" mellan måndag-fredag och sedan äta lite mer fritt under helgen, andra gillar att unna sig varje dag men i mindre mängder. Så det är individuellt vad man själv trivs med för upplägg. Att utesluta något är sällan en god idé om man vill att det ska vara hållbart.
Citera
2020-07-30, 09:20
Medlem
Jag tränar ändå en hel del och många skulle kalla mig smal och vältränad. Jag äter godis och dricker öl varje vecka, inte i så små mängder. Det gäller att hitta en balans. Träning är alltid bra i princip.
Citera
2020-07-30, 16:17
Medlem
Kom igen nu ts, bättre kan du! Sätt dig i förarstolen och ta tillbaks kontrollen, du vet vad du mår bra av och det är inte godis. Så sluta gå i offerställning och ta tag i situationen. Om du börjar sköta kost och träning kommer garanterat depressionen också påverkas till det bättre eller tom försvinna.
Citera
2020-07-30, 21:41
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonelyness
Jag är en man mellan 30+ som i princip aldrig ansträngt mig fysiskt och har varit deprimerad i några år p.g.a brist på relationer och så.

Jag vill egentligen komma igång och träna och komma i form men samtidigt så är typ godiset det jag lever för. Jag har haft perioder då jag haft sockeravgiftning och avstått allt men mitt liv har blivit väldigt tråkigt typ. Det jag längtar till när jag slutar jobbet är att få unna mig något gott. Det är liksom det enda jag ser fram emot när jag kommer hem till min tomma lägenhet. Kan man komma bort från detta?

Vad kan jag ha annars att se fram emot?

Går snabbt att vänja kroppen från godis. Börja gymma och spring spåret. Då har du råd med en ätardag i veckan där du kan trycka i dig med lite gott samvete. Det tar inte lång tid innan du vänjer dig vid att ha det så. Med träning blir det inte så tråkigt, då har du inte en massa dötid som oftast brukar vara orsaken till att man vill trycka i sig.

Börjar du komma igång med speciellt konditionsträning så har du en ny drog bara där. Men en nyttig sån och som automatiskt kommer få dig på andra tankar. Har du tillräckligt med karaktär att förstöra livet med godis varje dag, så borde det inte vara något problem att ha en gnutta karaktär för spåret också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in