• 1
  • 2
2020-07-29, 12:26
Medlem
Urinterapeuts avatar
Hej! Förra helgen intog jag kokain, alkohol samt MDMA och natten avrundades med lite amfetamin. Intar inte narkotika ofta max en gång per månad. Dagarna efter mår jag riktigt dåligt, nästan så att jag går in i en depression.

Ett par dagar efteråt gick jag och tränade, själva gympasset gick dåligt men efteråt bastade jag i 30 min.

Efter ett par minuter i aromabastun började det dra bak i nacken och det kändes som att min svett nästan osade kemikalier. Jag slogs då av tanken på att bastandet kanske hjälpte min kropp på traven med att göra sig av med alla rester av drogerna i kroppen. Efteråt kände jag mig renare och mådde psykiskt bättre redan efter någon timme.

Finns det några belägg för bastandets positiva egenskaper vid drogavtändning? Har ni några tankar kring detta?
Citera
2020-07-29, 12:27
Medlem
Nej och nej. Men avslappning är aldrig fel efter att ha slitit på koppen.
Citera
2020-07-29, 12:37
Medlem
LostinDarknesss avatar
Vet inte just ang din fråga, men ville bara säga, prova ångbastu nästa gång! Bättre än vanlig bastu med torr luft tycker jag. Mår mycket bättre efter det. Man ska känna att det kittlas ner i lungorna, men sitt inte för länge utan hellre i omgångar om du känner denn kittlande känslan.
Citera
2020-07-29, 12:46
Medlem
Du svettas inte ut kemikalier. Kemikalier bryts ner av levern/njurarna och lämnar kroppen med pisset.
Träning/bastu är däremot alltid bra för välbefinnandet.
Citera
2020-07-29, 12:53
Moderator
Psilosophers avatar
Narconon marknadsförde avgiftning m.h.a. bastubad: https://www.narconon.se/drug-rehab/new-life-detox.html
Citat:
Avgiftning för ett nytt liv är baserad på L. Ron Hubbards banbrytande upptäckter att LSD-rester verkade förbli kvar i kroppen, främst i fettvävnaden, långt efter att en person hade slutat med drogen. Denna upptäckt förklarade varför någon som hade använt LSD i det förflutna plötsligt kunde återaktivera en ”tripp” till och med åratal senare. Hans vidare forskning avslöjade att många andra giftiga ämnen också kunde stanna kvar i kroppen och skapa negativa effekter under många år.
Metoden saknade dock evidens och dömdes ut som humbug.
Citera
2020-07-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Narconon marknadsförde avgiftning m.h.a. bastubad: https://www.narconon.se/drug-rehab/new-life-detox.html

Metoden saknade dock evidens och dömdes ut som humbug.

Precis rent trams. Festligt dock att just detta forum är döpt efter denna ”teori”.
Citera
2020-07-29, 13:11
Medlem
Tripportreats avatar
Drogerna du tagit bryts ner rätt snabbt av kroppen och du lär inte ha haft många spårämnen kvar i kroppen vid bastutillfället, anledningen till att man mår dåligt efter att man intagit mdma och tjack är inte att det är ”gifter” kvar i kroppen utan att det tar ett tag innan balansen av signalsubstanser återställts.

Du svettade alltså inte ut några gifter efter helgens bravader, däremot som redan nämnts så är det aldrig fel med saker som får en att slappna av efter en hård helg.

//Tripportreat
Citera
2020-07-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Du svettas inte ut kemikalier. Kemikalier bryts ner av levern/njurarna och lämnar kroppen med pisset.
Träning/bastu är däremot alltid bra för välbefinnandet.

Frågan är hur pass stor betydelse utsöndrande via urinen egentligen har.

När det gäller utsöndring via svett så tycker jag att svetten också borde innehålla ämnen som utsöndras via urinen.

Jag gissar att det i bägge fallen rör sig om att utsöndring förekommer både via urin och svett, men att det rör sig om rätt små mängder i förhållande till det som levern bryter ner.

Mig veterligen har njurarna inte någon nedbrytande funktion utan de är mer frågan om "avfallshantering" som görs i njurarna.
Citera
2020-07-29, 13:41
Medlem
Urinterapeuts avatar
Hur kommer det sig att jag mår bättre efter bastun då? Placebo eller?
Citera
2020-07-29, 13:46
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Hur kommer det sig att jag mår bättre efter bastun då? Placebo eller?
Det har ju många redan svarat på.
Det är klart att du mår bättre av att ha gymmat, rört på kroppen och fått igång produktionen av saker som är bra för kropp och psyke(seratonin, dopamin och endorfiner bla), att du sen tog ett bastubad och slappnade av efter gör ju att du mår ännu bättre.
Citera
2020-07-29, 14:36
Medlem
JayJayAdamss avatar
Var på detox på Wat Thamkrabok i Thailand för ett par år sedan, brukar benämnas som världens tuffaste behandlingshem. Vet inte om det är det men betydligt tuffare än de tuffaste i Sverige som jag varit på. Det är ett detox center som ligger 12-15 mil utanför Bangkok och drivs av konservativa munkar som är f.d narkomaner och kriminella.
Schemat var stenhårt med väckning vid 05, arbete, sopning, meditation, dricka en dryck som man spyr av, bada örtbastu, meditation, chanting (typ som att gå på mässa där munkarna sjunger på pali).

Mitt problem var mångårigt missbruk av heroin och jag har tidigare tänt av genom avgiftning på sjukhus, hemma med hjälp av benzo och behandlingshem. I Thailand gjorde jag det cold turkey vilket så klart var ett helvete, mest pga sömnbristen men jag upplevde ändå min avgiftning som både mildare och kortare jämfört med tidigare försök.
Kan inte påstå att det var örtbastun som gjorde mirakel utan tror det var hela paketet med nya intryck, fin miljö, rutiner, tvingas att arbeta och hålla igång, meditera/reflektera och bra mat.
Citera
2020-07-29, 14:58
Medlem
Alla aktiviteter där du gör något, alltså inte inte sitter hemma och glor hjälper mot abstinens och bakfylla. Promenera, springa, gymma, bada, simma, träffa vänner mm mm. Bastu inget undantag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in