Citat:
Ursprungligen postat av
jalzo
Jojo men han har ju fortfarande tjänat pengarna och ifall han inte skulle haft något bolag skulle han få in så mycket pengar eller har jag fel?
Ja, han har tjänat pengarna men om han inte hade haft ett bolag så hade han blivit straffad något oerhört av skattemyndigheten. Därför bildar man bolag. Det enklaste bolaget att bilda är enskilt bolag, där är du och ditt bolag samma juridiska person. Alltså, får bolaget betalningsanmärkningar så får du det också eftersom bolagets organisationsnummer är ditt personnummer. Steget upp är ett handelsbolag eller ett kommanditbolag. Steget efter det är ett aktiebolag och för att starta det måste du i vanliga fall gå in med en egen insats på (tror jag) 50.000 kr eller värdet av exempelvis lager eller material av samma summa. Förr var det 100.000 kr. (Någon mer uppdaterad än jag kan säkert rätta mig). Aktiebolaget har en egen juridisk person, vilket innebär att om du köper på dig en massa skit och får betalningsanmärkningar så är det aktiebolaget som tar smällen istället för du som person. Då försätter du bolaget i konkurs och börjar om på ny kula med ett nytt aktiebolag. Håller du på såhär under ett tag riskerar du att få näringsförbud, vilket innebär att du inte längre får starta bolag och tvingas därför skaffa en så kallad målvakt...
Samuel har skaffat ett aktiebolag och det är den juridiska person som tjänar pengarna och betalar skatten. Bolaget har sedan anställt Samuel och han behöver därför inte bära alla bolagets skyldigheter på sitt eget personnummer, samtidigt som han är ägare/verkställande direktör för bolaget och därmed kontrollerar dess finanser.
Sedan finns det en uppsjö av andra grejer med aktiebolag, exempelvis börsintroducering som innebär att bolagets aktier kommer ut på den offentliga marknaden, men det är en annan historia.