Jag förstår att du vill uppgradera. Det har nog mycket att göra med om du vill spela i superhöga fps och lite lägre upplösning eller tvärtom. Jag är i ungefär samma funderingar själv.
Själv har jag en liknande CPU, 4790k, och står i valet och kvalet mellan att köpa ett 2080 TI idag, vänta på nästa generation GPU eller kanske boka en xbox series x. Anledningen är att jag främst vill köra 4k/60fps i soffan framför en LG HDR/OLED TV.
Har kommit fram till att jag nog inte kommer ha så mycket nytta av en vassare CPU för detta ändamål.
Började plocka ihop en helt ny dator med i9 10900K osv men det blev så jäkla mycket pengar (runt 35k) i slutändan så jag tror jag nöjer mig med min 4790 i några år till. Kanske överklockar den istället då jag har en så fin kylare

AMD går bort för mig. Jag vet att jag är orationell och att det är nya tider (AMD är väl typ bäst nu, särskilt om man behöver många kärnor för video editing till lågt pris osv) men jag vill nog ha högsta möjliga klockning om jag ändå uppgraderar.