2020-07-29, 02:52
Bannlyst
Tjenare,

Köpte ett 1070 SC 8GB begagnat ganska nyligen för att börja uppgradera min dator. Tanken är att i höst/vinter kunna spela Cyberpunk 2077 på hyfsad grafik.

Är nu på jakt efter en CPU. Spelar idag med en i5 4690 som blir rätt varm (80-90c) vid lite belastning. Har förlorat lite bud på Tradera på Ryzen 3600/2700x, men började nu fundera, vad bör jag köpa för processor? Kikade på ett uppgraderingspaket för en Ryzen 5 3600 med ett B450F moderkort och 16GB ram. Detta kostar 4300 och är väl egentligen dyrare än vad jag vill. Har dessutom bra ram-minnen redan.

Till frågan då, siktar jag rätt på en typ 3600 eller 2700x om man ser till vilket grafikkort jag har, eller är dessa för bra/dåliga?

Mvh

Ludde
Citera
2020-07-29, 02:56
Bannlyst
Att CPU bli varm är knappast ett problem. Du har 4:e generations i5, klart den bli varmare än en modernare CPU. Men bättra på kylningen istället.
Citera
2020-07-29, 03:55
Medlem
Alltså du vill försöka undvika flaskhals-effekt eller vad är det du är ute efter?

Flaskhals effekt, med det menar jag att exempelvis processorn är mycket bättre än ditt grafikkort och kan leverera betydligt mer i framtiden än ditt grafikkort.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-07-29 kl. 03:57.
Citera
2020-07-29, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3ddul
Tjenare,

Köpte ett 1070 SC 8GB begagnat ganska nyligen för att börja uppgradera min dator. Tanken är att i höst/vinter kunna spela Cyberpunk 2077 på hyfsad grafik.

Är nu på jakt efter en CPU. Spelar idag med en i5 4690 som blir rätt varm (80-90c) vid lite belastning. Har förlorat lite bud på Tradera på Ryzen 3600/2700x, men började nu fundera, vad bör jag köpa för processor? Kikade på ett uppgraderingspaket för en Ryzen 5 3600 med ett B450F moderkort och 16GB ram. Detta kostar 4300 och är väl egentligen dyrare än vad jag vill. Har dessutom bra ram-minnen redan.

Till frågan då, siktar jag rätt på en typ 3600 eller 2700x om man ser till vilket grafikkort jag har, eller är dessa för bra/dåliga?

Mvh

Ludde

En i5 4690 har det kämpigt men borde vara tillräckligt för nyare titlar också. Jag är mer bekymmrad över att du säger den når 80-90 grader. Om du har en bra CPU-kylare så ska tempen inte gå högre än 60-70 grader. Om den går upp mot 90 är det risk att den throttlar ner hastigheten.

Så..

Om du har en bra kylare redan: Sätt ny kylpasta och prova igen.

Om du har en dålig kylare så rekommenderar jag att byta. Jag gillar Noctua, dom är riktigt fina och prisvärda.

Noctua med 140mm fläkt:
https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s?gclid=CjwKCAjwmf_4BRABEiwAGhDfSbMINcxQCO53nKo 3GsN0Ne88NM5Epn5gdvtxrgVkaK7h5XAcVt2Bgho C8qUQAvD_BwE

(Den kan du ju använda senare till den uppgraderade CPU:n också)
Senast redigerad av XrayCharles 2020-07-29 kl. 04:57.
Citera
2020-07-29, 06:32
Medlem
Bonnatorps avatar
Du bör definitivt göra ett försök på kylarbyteinnan du säger bu eller bä om nuvarande processor, för den torde ha lite ork kvar ändå.

Pure Rock 2 torde vara tillräckligt, men eftersom intels brukar gå klocka rätt så hårt så har man en del för större kylare också. AMD-processorerna möter dock en vägg ganska fort där större kylare knappt spelar roll.

Ta en Noctua NH-14 eller D15 om du vill kalasa på lite med kylningen.blir det att du byter till AMD i framtiden kommer de dock att vara lite överflödiga, men oavsett vilket så kommer dessa kunna vara väldigt, väldigt tysta.
Citera
2020-07-29, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Alltså du vill försöka undvika flaskhals-effekt eller vad är det du är ute efter?

Flaskhals effekt, med det menar jag att exempelvis processorn är mycket bättre än ditt grafikkort och kan leverera betydligt mer i framtiden än ditt grafikkort.

Exakt. Jag kanske vill lira nåt mer spel i framtiden som t.ex. ställer högra krav på datorn. Är min processor flaskhals då? Ha

Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
En i5 4690 har det kämpigt men borde vara tillräckligt för nyare titlar också. Jag är mer bekymmrad över att du säger den når 80-90 grader. Om du har en bra CPU-kylare så ska tempen inte gå högre än 60-70 grader. Om den går upp mot 90 är det risk att den throttlar ner hastigheten.

Så..

Om du har en bra kylare redan: Sätt ny kylpasta och prova igen.

Om du har en dålig kylare så rekommenderar jag att byta. Jag gillar Noctua, dom är riktigt fina och prisvärda.

Noctua med 140mm fläkt:
https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s?gclid=CjwKCAjwmf_4BRABEiwAGhDfSbMINcxQCO53nKo 3GsN0Ne88NM5Epn5gdvtxrgVkaK7h5XAcVt2Bgho C8qUQAvD_BwE

(Den kan du ju använda senare till den uppgraderade CPU:n också)

Har stock-kylare. Den nådde över 100c innan jag slog på ny kylpasta, nu når den ca 90 om jag spelat länge.

Köper gärna en ny kylare men vill samtidigt uppgradera lite för framtiden. Processorn har ett OK andrahandsvärde att sälja av fortfarande, därför är jag primärt intresserad av att uppgradera till en ny då jag fortfarande får en slant tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Du bör definitivt göra ett försök på kylarbyteinnan du säger bu eller bä om nuvarande processor, för den torde ha lite ork kvar ändå.

Pure Rock 2 torde vara tillräckligt, men eftersom intels brukar gå klocka rätt så hårt så har man en del för större kylare också. AMD-processorerna möter dock en vägg ganska fort där större kylare knappt spelar roll.

Ta en Noctua NH-14 eller D15 om du vill kalasa på lite med kylningen.blir det att du byter till AMD i framtiden kommer de dock att vara lite överflödiga, men oavsett vilket så kommer dessa kunna vara väldigt, väldigt tysta.

Det har den säkert, men jag tror som jag skrev ovan att jag fortfarande kan sälja processorn och få en liten peng för den, och därmed ge "rabatt" till en ny. Samtidigt vill jag rusta för framtiden lite.. så primärt är jag ute efter en ny!

Om man ändrar frågan lite då, vilken CPU hade ni valt för att matcha en 1070 SC 8GB?

Tack för alla svar!

Mvh
Citera
2020-07-29, 08:50
Medlem
Intels 4000-serie är fortfarande skaplig, men antalet kärnor i en i5 kanske kan börja göra dig en otjänst i framtiden. Din 4690 saknar hyperthreading med.

CPU flaskhalsar i regel bara din Gpu när du spelar med låg upplösning och hög fps, när den inte hänger med, så höj till 1440p

Vill du uppgradera ändå så är ryzen 3600x (xt om de finns att köpa nu) väldigt prisvärd.
Senast redigerad av Heppsson 2020-07-29 kl. 08:52.
Citera
2020-07-29, 09:51
Medlem
Bara att bita i det sura äpplet och köpa ett uppgraderingspaket med Ryzen 5 3600. Alternativt försöka få tag på en billig begagnad 4790K men det är inte lika bra som en 3600.
Citera
2020-07-29, 10:57
Medlem
Jag förstår att du vill uppgradera. Det har nog mycket att göra med om du vill spela i superhöga fps och lite lägre upplösning eller tvärtom. Jag är i ungefär samma funderingar själv.

Själv har jag en liknande CPU, 4790k, och står i valet och kvalet mellan att köpa ett 2080 TI idag, vänta på nästa generation GPU eller kanske boka en xbox series x. Anledningen är att jag främst vill köra 4k/60fps i soffan framför en LG HDR/OLED TV.

Har kommit fram till att jag nog inte kommer ha så mycket nytta av en vassare CPU för detta ändamål.

Började plocka ihop en helt ny dator med i9 10900K osv men det blev så jäkla mycket pengar (runt 35k) i slutändan så jag tror jag nöjer mig med min 4790 i några år till. Kanske överklockar den istället då jag har en så fin kylare AMD går bort för mig. Jag vet att jag är orationell och att det är nya tider (AMD är väl typ bäst nu, särskilt om man behöver många kärnor för video editing till lågt pris osv) men jag vill nog ha högsta möjliga klockning om jag ändå uppgraderar.
Senast redigerad av XrayCharles 2020-07-29 kl. 11:36.
Citera
2020-07-29, 15:03
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3ddul
Spelar idag med en i5 4690...

Har förlorat lite bud på Tradera på Ryzen 3600/2700x...

Du har Intel i5 idag och budar du på AMD Ryzen så behöver du nytt moderkort då AMD INTE passar på moderkort med Intels socket.
Citera
2020-07-29, 15:09
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du har Intel i5 idag och budar du på AMD Ryzen så behöver du nytt moderkort då AMD INTE passar på moderkort med Intels socket.
Om du läser vad ts har skrivit så ser du att denne redan är medveten om detta.

//Tripportreat
Citera
2020-07-29, 18:32
Medlem
Annars Ryzen 3300x, är billigare (finns för 1490,- på INet den 8/31) än 3600an och oftast bättre prestanda i spel.
Sen kan du hitta bra moderkort för runt 900 och 2x8 ramkit för 850ish, så typ 3300kr för de 3 sakerna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in