• 1
  • 2
2020-07-28, 21:41
Medlem
Lste p burken att den br bytas efter 5 r.
Min r mrkt 24/07/11 i botten.
Sledes 9 r.

Kasserar ni era punkasprayer efter 5 r?
Ngon som har anvnt en 10 r gammal punkaspray?
Vilken r den ldsta punkasprejen ngon hr p forumet har anvnt?

Ska jag slnga min eller fortstta att som optimist ha den i bilen och lita p den?
Citera
2020-07-28, 21:48
Medlem
yz44s avatar
Personligen hade jag slngt den och ersatt den med denna reparationssatsen.
Med den kan du laga dcket och sedan fylla det, lagningen r samma som firmorna anvnder.
Citera
2020-07-29, 02:48
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Lste p burken att den br bytas efter 5 r.
Min r mrkt 24/07/11 i botten.
Sledes 9 r.

Kasserar ni era punkasprayer efter 5 r?
Ngon som har anvnt en 10 r gammal punkaspray?
Vilken r den ldsta punkasprejen ngon hr p forumet har anvnt?

Ska jag slnga min eller fortstta att som optimist ha den i bilen och lita p den?

Min sikt r att de r bttre att kpa ett reservhjul med vettigt dck.

Kostar vl 0-500 p ntet typ blocket av samma stl som vriga hjul . Spray ? Sg du fr punka p vishan ringer du brgare ? Eller lgger du 15 min o byter dck ... Hvstng r bra med ... Spray funkar till pyspunka m m ... Och frstr flgen
Citera
2020-07-29, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Med den kan du laga dcket och sedan fylla det, lagningen r samma som firmorna anvnder.
Den satsen har jag.
Citera
2020-07-29, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker

Kostar vl 0-500 p ntet typ blocket av samma stl som vriga hjul . Spray ? Sg du fr punka p vishan ringer du brgare ? Eller lgger du 15 min o byter dck ... Hvstng r bra med ... Spray funkar till pyspunka m m ... Och frstr flgen
Alla mina bilar har reservhjul.
Hrutver har jag en ARB 12 volt kompressor.

Har inte ftt svar p frgan om hur lnge en "punkaspray" r anvndbar efter "sista frbrukningsdag".

Krde "punka" p min dvarande Suzuki Intruder 1400.
D hjlpte inte "punkasprayen".
Dcket blstes upp temporrt.
Vtskan sipprade ut.
Sedan var dcket platt igen..
Minns inte hur gammal "punkasprayen" var.
Undras om ldern(p punkaprayen) kan ha inverkat.
Citera
2020-07-29, 09:46
Medlem
SirKnasens avatar
Fr att mobilitetsfrskringen ska glla fr min bil mste punkasatsen vara inom bst fre datumet.
Detta kollas nr bilen servas.

Jag slngde den jkla punkteringssatsen och kpte ett platsbesparande riktigt reservhjul, originalflgkors, domkraft samt originalinfstningsdetaljer istllet.
Mobilitetsfrskringen r fortfarande giltig med reservhjul istllet fr lagningssatsen.

Fr man punka s r det med strsta chansen ingen pyspunka utan dcksprngning med en 20cm lng bult rakt genom dcket och flgen nr du r frsenad p vg till frjan i Riga och du ska vara p jobbet p mndag.
Citera
2020-07-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Ingen seris dckfirma lagar punkteringar med maskar. Det r bra att ha i bilen om det skulle behvas.

Anledningen till att det anses oserist av en firma att anvnda mask r att man inte har en aning om hur skadan ser ut p insidan eller om dcket r tomkrt vilket leder till att det finns en verhngande risk fr att man d skickar ivg kunden med ett dck som kan explodera precis nr som helst.
Citera
2020-07-29, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker

blir lite jobbigt att ta med reservhjulet hela tiden p en motorcykel.
Citera
2020-07-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
blir lite jobbigt att ta med reservhjulet hela tiden p en motorcykel.
Beror vl lite p vad det r fr MC,
Min Heinkel Tourist hade reservhjul under den stora pakethllaren.
Citera
2020-07-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKeM.611
Ingen seris dckfirma lagar punkteringar med maskar. Det r bra att ha i bilen om det skulle behvas.

Anledningen till att det anses oserist av en firma att anvnda mask r att man inte har en aning om hur skadan ser ut p insidan eller om dcket r tomkrt vilket leder till att det finns en verhngande risk fr att man d skickar ivg kunden med ett dck som kan explodera precis nr som helst.

Du har rtt i att ingen seris dckgubbe br fixa punkteringar genom att lgga i slang.

Gller det en liten terrngbil, som visserligen r gatlegal, och anvnds till "smskubb", och sllan krs ver 80 km/t, s kan man vertyga gummigubben att lgga in en slang.
Speciellt som dcken r relativt nya och kostbara(M/T-dck).
Olyckligtvis var bda skadorna i sidan.
Har haft 2 punkteringar den hr vren.
Stickskador i sidorna frn elaka rtter.

I ingendera fallet har hlet varit strre n att man kunnat pumpa upp dcken och kra en kvart till en halvtimma innan man(andra) mrkt att man har punka.

Har annars inte haft en punka sedan r 2000.
ven d hl i sidan av rot.
Eftersom de M/T dcken hade frstrkt sida s skulle det inte g att f hl i sidan.
S Pro-Imp ersatte mig med ett nytt Cooper Discoverer M/T-dck.

B t w s kan ett slanglst dck inte explodera p samma stt som slangdck.
Det r slangen som orsakar "explosionen" och eventuell flker upp dcksidan.
Nr slanglsa dck kom introducerades de som "skerhetsdck".
Frsta Volvon med "skerhetsdck" var P1900, som inte hade ngot reservhjul.
Men allra frst var Citroen med Michelin X p 2CV 1960.Samtidigt man gick ner frn 16" till 15")
Citera
2020-07-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Fr att mobilitetsfrskringen ska glla fr min bil mste punkasatsen vara inom bst fre datumet.
Detta kollas nr bilen servas.

Jag slngde den jkla punkteringssatsen och kpte ett platsbesparande riktigt reservhjul, originalflgkors, domkraft samt originalinfstningsdetaljer istllet.
Mobilitetsfrskringen r fortfarande giltig med reservhjul istllet fr lagningssatsen.

Fr man punka s r det med strsta chansen ingen pyspunka utan dcksprngning med en 20cm lng bult rakt genom dcket och flgen nr du r frsenad p vg till frjan i Riga och du ska vara p jobbet p mndag.
Men hur mnga moderna bilar har plats fr ens ett ndreserhjul?
Lste att i Argentina(har jag fr mig) mste alla bilar medfra fullstort reservhjul och hjulbytesutrustning.
Drfr en del bilar i det landet har sidoppnande baklucka med reservhjul p.
Citera
2020-07-29, 15:58
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Men hur mnga moderna bilar har plats fr ens ett ndreserhjul?
Lste att i Argentina(har jag fr mig) mste alla bilar medfra fullstort reservhjul och hjulbytesutrustning.
Drfr en del bilar i det landet har sidoppnande baklucka med reservhjul p.

De flesta bilar har en reservhjulsbalja under bagagerumsmattan men vid nykp av bil r reservhjul oftast tillggsutrustning som kostar extra och drfr inte vljs till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in