• 1
  • 2
2020-07-28, 19:40
Moderator
Siegfrids avatar
Funderar på att skaffa mig en liten Debian VPS och köra lite privatsaker på.
Vad är det för kul saker man kan ha där?
Ja förutom websida och mailserver då.
RAM 512, lagring 5GB, endast ipv6 är de yttre förutsättningarna.

Vad finns det för kul (och något så när lagligt) man kan köra på en sån?
Hit me!
Citera
2020-07-28, 19:42
Medlem
FriendlyNo1s avatar
IRC-bottar som loggar chat i alla kanaler och parsar det offentligt till en HTML-fil som hostas på samma VPS. T.ex. en IRC för barnporr.
Citera
2020-07-28, 19:54
Bannlyst
Nån spelserver att spela på med dina kompisar. IRC/Teamspeak-server. Streamingservice för filmer och serier.
Citera
2020-07-28, 19:58
Medlem
Amazon-mannens avatar
Ett stort saftig bildbibliotek med bajsporr? Borde finnas en stor, bred och djup marknad.
Citera
2020-07-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
RAM 512, lagring 5GB, endast ipv6 är de yttre förutsättningarna.

Mailserver är väl inte så kul att köra på endast IPv6, i alla fall inte om du vill ta emot epost från andra servrar och kunna skicka till vilken domän som helst.

Med 512 MB RAM kan man göra ganska mycket, men 5 GB lagring är lite begränsande. Mina minsta har bara 128 MB RAM och 5 GB lagring. De använder jag som VPN-server så jag kan komma åt tjänster som blockerar baserat på geografisk tillhörighet av IP-adressen. (Mina VPNer har IPv4 NAT och IPv6.)

På en annan VPS kör jag en egen DNS server. Då behöver man egentligen två IPv4 adresser, men man kan köra med gömd master med enbart en IPv6 adress. Det gör man t.ex. genom att använda Hurricane Electric free DNS som slavar, och registrera dessa slavar hos sin registrar.
Citera
2020-07-28, 20:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Mailserver är väl inte så kul att köra på endast IPv6, i alla fall inte om du vill ta emot epost från andra servrar och kunna skicka till vilken domän som helst.

Med 512 MB RAM kan man göra ganska mycket, men 5 GB lagring är lite begränsande. Mina minsta har bara 128 MB RAM och 5 GB lagring. De använder jag som VPN-server så jag kan komma åt tjänster som blockerar baserat på geografisk tillhörighet av IP-adressen. (Mina VPNer har IPv4 NAT och IPv6.)

På en annan VPS kör jag en egen DNS server. Då behöver man egentligen två IPv4 adresser, men man kan köra med gömd master med enbart en IPv6 adress. Det gör man t.ex. genom att använda Hurricane Electric free DNS som slavar, och registrera dessa slavar hos sin registrar.
Egen VPN var en bra idé, kanske inte så anonymt för mitt upplägg men praktiskt.
Skippar nog mailserver.
Citera
2020-07-28, 20:03
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
IRC-bottar som loggar chat i alla kanaler och parsar det offentligt till en HTML-fil som hostas på samma VPS. T.ex. en IRC för barnporr.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Ett stort saftig bildbibliotek med bajsporr? Borde finnas en stor, bred och djup marknad.
"Något så när lagligt" och "kul" var åtminstone mina kriterier.
Citera
2020-07-28, 20:07
Medlem
Sätt upp ett Tor-relä, var med och bidra till ett fungerande Darknet!
Citera
2020-07-28, 22:20
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakislands
Sätt upp ett Tor-relä, var med och bidra till ett fungerande Darknet!
Absolut, men jag har inte obegränsad bandbredd?
Citera
2020-07-29, 09:44
Medlem
Citat:
Absolut, men jag har inte obegränsad bandbredd?

Det bör finnas en linje i konfigfilen där du kan ge programmet en trafikkvot eftersom VPS är ganska populärt. Bara antar att du egentligen menar detta, men om du inte menar datamängd/månad utan faktiskt bandbredd som du säger så tror jag inte du ska bekrymra dig så mycket över det.
Citera
2020-07-29, 10:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakislands
Det bör finnas en linje i konfigfilen där du kan ge programmet en trafikkvot eftersom VPS är ganska populärt. Bara antar att du egentligen menar detta, men om du inte menar datamängd/månad utan faktiskt bandbredd som du säger så tror jag inte du ska bekrymra dig så mycket över det.
Tack, är nog båda är jag rädd, ska kolla med min provider om de godkänner den typen av verksamhet, i så fall är det bara att köra!
Citera
2020-07-30, 15:46
Medlem
Citat:
Tack, är nog båda är jag rädd, ska kolla med min provider om de godkänner den typen av verksamhet, i så fall är det bara att köra!

Att du inte har så hög bandbredd gör inget. Den mesta trafiken över tor är http trafik till väldigt "basic" sidor. Det är ett tag sedan jag körde denna typen av nod hemma men jag tror att du kan uppge vilken bandbredd du har i konfigfilen så att den anpassar antalet anslutningar du tar emot. Detta kan vara ändrat men det lär antingen finnas ett inbyggt test i daemonen eller om du kan justera detta manuellt.

Du borde ha tillåtelse att köra ett relä, men du svärtar ner IP-adressen en del när du kör en nod. Kör du en hemma från din "NAT-IP" så kommer du få CAPTCHA på mer eller mindre allting du gör på din PC, till och med när du söker på google. Med det sagt så vet jag inte om det kan ge ytterligare problem för dig att köra vissa tjänster bakom denna IP. Har du möjlighet att använda flera IP-adresser på din VPS kan du ju dedikera en till ditt relä. Detta för att internet-gudarna gör allt de kan för att göra dig ovillig att köra ett relä. VPS borde därför vara det perfekta stället att köra detta från.

Du borde kunna googla fram om din ISP tillåter det.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in