2020-07-28, 16:19
Medlem
Tja!

Börjar med en brasklapp - jag kan inte speciellt mycket om hårdvara. Hur som helst, jag äger en Lenovo IdeaCentre T540-15ICB med samma specs som i länken nedan. Känner att jag vill få en lite snabbare upplevelse, och undrar om det är värt att uppgradera till 16GB RAM (eller 32GB!?)?

Är processorn, eller något annat, för kass för att mer RAM ska ge någon rimlig effekt?
Jag använder datorn till studier, fotoredigering, och en del inte-så-krävande gaming. Kommer även bli en del programmering på grundläggande nivå.

https://www.webhallen.com/se/product...1660-Ti-Win-10
Citera
2020-07-28, 16:36
Medlem
Mer RAM gör inte datorn snabbare, men hindrar att den blir slöare ju fler filer och webbflikar och dylikt som är i gång samtidigt.
Citera
2020-07-28, 16:42
Medlem
Got it. Är det något annat på datorn som blir en bottle-neck så att den inte kan utnyttja t.ex. 32GB om det behövs? Är det någon vits att köpa snabbare RAM, eller är datorn "begränsad" på något sätt? Ser att stickorna som sitter i nu är på 2666 MHz. Med andra ord, vore t.ex. 3200 MHz overkill?
Citera
2020-07-28, 20:00
Medlem
Det är tre saker som är viktiga för prestanda, och som man ofta kan påverka genom att byta ut till snabbare komponenter. Processor, grafikkort och lagring. RAM går också att påverka, men det är redan så snabbt att ökad klockfrekvens har liten om någon effekt. RAM-hastigheten ligger i vanliga fall skyhögt över andra komponenter, som då ändå är eller blir flaskhalsar. Om du mest håller på med fotoredigering utöver vanliga uppgifter skulle jag satsa på mer RAM. Då kan du ha uppe många och stora bildfiler. Fotoprogram kan utnyttja en snabbare processor. Är det värt det? Jag vet inte.
Citera
2020-07-28, 22:27
Medlem
Hej!

Öppna aktivitetshanteraren och låt den köra på långsam uppdateringshastighet. Titta lite på den då och då och se om du nästan har slut på RAM-minne (mindre än 15%). Är svaret ja så kan du säkert uppgradera med mer minne.

Vissa laptops har fullt i sina minnesplatser, och du kan kontrollera med ett program som heter CPU-Z vad du har för minne och om du har lediga platser.

Att datorn känns seg är tyvärr inte nog med information för att vi ska kunna hjälpa dig men om du testar detta kan vi säkert hjälpa dig mer sen.
Citera
2020-07-29, 12:11
Medlem
PeterNosters avatar
Du har bara 2 minnesplatser och båda är upptagna av 2 * 4GB.
Utbyggnad ska göras parvis så du får byta dem mot antingen 2 * 8GB eller 2 * 16GB.
Du kan max ha 2 * 16 GB = 32GB.
Operativsystemet Windows kräver 2GB så du har 6GB till annat.

Det står inget om hur snabba minnen man kan ha så 2666 MHz är nog max.
Du kan ju köpa snabbare om de är billigare men du kommer inte kunna utnyttja snabbheten.

När du startar ett program reserverar det hur mycket minne det vill ha för data.
Ju fler program du startar desto mer minne reserveras. När minnet tar slut
kastar man ut något gammalt tillbaks till hårddisken.

Att ha för lite minne gör att det istället blir mycket trafik till/från hårddisken. Nu har ju du SSD så är inte lika slött som HDD. Skaffar du mer minne kommer även det att fyllas upp med startade program men du sparar tid när du byter program eftersom de slipper hämtas från SSD/HDD. Fortfarande är RAM snabbare är SSD.

Minne 2 * 8GB kostar runt 1000:-
https://www.prisjakt.nu/kategori.php...955&catId=1790

Jag har/hade ett speciellt problem med ett spel som formligen äter minne. Jag byggde ut minnet från 8GB till 16GB och kan nu spela längre tid innan det blir ospelbart.
Citera
2020-07-29, 19:19
Medlem
Tack för era svar. Kikade på task manager, och med Photoshop, Lightroom och ett par Chrome-flikar uppe hade jag inte så mycket minne kvar att leka med.

Köpte mig ett par 8GB-stickor idag med 3200 MHz. Även om jag inte kan använda hastigheten nu tänker jag att det kanske kommer till användning i framtiden på någon annan dator. 3200 MHz kanske anses oanvändbart när det väl händer, men det var ingen större prisskillnad.

Har inte hunnit installera stickorna än, men jag får tacka så mycket för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in