Citat:
Ursprungligen postat av
Martinandersson23
Hej!
Jag är precis färdig med studierna och bor provisoriskt hemma hos föräldrarna. Jag hjälper till och betalar hyra med kontanta medel här. Jag har precis fått ett jobb i en annan stad än där jag är bokförd. I den staden kommer jag hyra ett litet rum.
Jag kommer ha kvar rummet och betala hyra hos föräldrarna då jag ej kommer få plats med alla möbler/prylar i det nya boendet.
Jag uppfyller kraven för:
För att få avdrag måste du ha övernattat på arbetsorten och avståndet mellan arbetsorten och den gamla bostadsorten ska vara längre än 50 kilometer. "
Kan jag deklarera för dubbel bosättning? Jag och hyresvärden kommer skriva ett hyreskontrakt och jag kommer varje månad betala hyra för bostaden jag hyr på nya bostadsorten.
Är det korrekt uppfattat av mig?
1) Kan jag få tillbaka pengar genom att skriva dubbelt boende? Vilka problem finns i mitt fall?
2) Vad räknas som ett kvitto? Räcker det med andrahandskontraktet och kontoutdrag?
Tacksam för råd
Vänliga hälsningar,
Martin
Jag har jobbat med sådana frågor men det var längesedan och mycket har hänt. Det jag vill minnas är att man har en tid på sig, så är det första året så skall du kunna få dubbel bosättning. Men då skall du vara skriven på ursprungsbostaden och inte på övernattningsbostaden. Jag har glömt om det gäller i högst två år. Hade du varit gift vore det enklare, anknytning till föräldrarna väger inte så tungt som anknytning till egen skapad familj. Man skall kunna styrka sina kostnader, kontrakt och kontoutdrag bör kunna utgöra bevis. MEN JAG FÖRESLÅR ATT DU RINGER SKATTEUPPLYSNINGEN. Du sitter 20 minuter högst i telefonkö och kommer fram till kvalificerad handläggare och du behöver inte ens säga vem du är. Bara ställ dina frågor.