Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2020-11-07, 21:49
Medlem
flaess avatar
Ja, nog är det är tydligt alltid att det sedan några år pågår en white flight från Uppsala. Många Uppsalabor förefaller nu vara så desperata att de till och med vänder blicken mot Norduppland, alltså kommunerna som tidigare var ett stort "aldrig i livet!!!!" för många i lärdomsstaden.

Jag träffade en vän nyligen, född och uppvuxen i Örbyhus, som beklagade sig över att han ser allt fler okända ansikten på orten. "Jag börjar känna mig som en främling här! Gud så många det är som söker sig hit från Uppsala. Sjukt!" Samma fenomen kan även skönjas i exempelvis Harbo och Alunda.

Jag kan förstå att de låga bostadspriserna i Norduppland ter sig lockande för uppsaliensare, men tyvärr så kommer nog många snart erfara att de har kommit ur askan in i elden. I de här glesbefolkade trakterna så är det många som inte har mycket till övers för stadsbor, och flera platser har drabbats hårt av massinvandringen under de senaste 10-15 åren. Sorgligt, men sant.
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Var förbi Lindbacken i helgen. Chockad. Hur tätt man har byggt. Ingen plats för besökares - eller boendes bilar på tomten. De flesta (alla?) hus verkar sakna garage. Jag fick nästan panik när man skulle försöka ta sig ut från det vitmålade-husen området....
Instämmer. Jag har aldrig besökt Lindbacken, men har passerat området på 288:an vid några tillfällen. Men efter att ha tittat på bilder från området så kände jag endast avsmak. Min klaustrofobi kickade in omedelbart. Själlöst så in i helsike också. Men jag förmodar att det är ett perfekt område för stadsbor på flykt men som räds landsbygden. Här kan man bo tryggt och stilla med stadskänsla, och jobbet i Uppsala ligger endast cirka en mil bort.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in