Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-30, 20:52
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har de inte haft det, menar du? Urabaniseringen har väl varit en stark trend senaste decennierna? Då pratar jag inte bara om citykärnorna, utan om hela storstadsområden.

Min teori är att folk inte ens vill bo i kranskommuner, de kommer söka sig ännu längre bort. Jobba hemifrån till största delen. In till staden behöver de bara åka ett par gånger i månaden, om ens det.

Där har vi något positivt med Covid-19! Att folk sannolikt kommer jobba hemifrån i mycket större utsträckning även efter pandemin. Näringslivet sparar kosing med lägre kontorshyra, och personalen kan bo långt från sin arbetsgivare utan problem. Win-win.

Innerstadslyor i t ex Sthlm lär dock falla i pris. Med all gammal kontorsyta som istället blir bostäder finns större utbud och priserna går ner.
Citera
2020-07-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoppigGroda
Woow tycker du går lite hårt på Uppsala nu va. Du har trots allt inte varit där på två år.

Skjutningarna är mellan gäng, vem fan bryr sig om en parasit dör här eller där. Snuten i Uppsala är duktiga på att sätta dit pundarna INTE horungarna som går runt med kniv eller pistol. Gottsunda och Sävja är NO GO ZONE, där blir man lätt rånad för att man är en "svenne". Stenhagen är relativt lugnt skulle jag personligen säga. Uppsala C är också lugnt på kvällarna, det går inte runt folk och spanar efter byten som du säger... Du nämner marockaner. Du har fan inte vart i Uppsala C på ett bra jävla tag märker jag. Det är bara afghaner i C och de är faktiskt relativt harmlösa. Afghaner lär stö runt på stan som myror i en skog men det är inte de som skjuter eller knivrånar oskyliga svenskar.

Gränbygallerian är full med svettiga invandrare om något. Stan är inget i jämförelse med Gränby centrum. Orten Gränby är ju också en förort?

Studentnationerna är en frälsning eftersom de dumma jävlarna i förorterna inte kan få ett studentkort. De flesta wallah wallah grabbarna gick inte ens ut gymnasiet. Jag kommer ihåg förra året när jag gick in på BirgerJarl och det var BARA svettiga invandrare och orrar där. Alla killar hade DSQUARED2 byxor och typ KENZO, PP eller StoneIsland tröjor. Väldigt få som hade "normala" kläder dvs kläder som en vanlig svenson har i sin garderob som har ett 9-17 jobb. Jag kände mig inte trygg alls om jag kan säga så. Det va den första och sista gången jag gick dit. Aldrig igen.

Jag tror absolut på denna white flight. Det är nödvändigtvis inte bara vita som flyr från förorterna utan det är alla med ett decent jobb och som vill bo i ett tryggt område med sina små barn. Hudfärg spelar ingen roll i detta sammanhang...

En "integrerad" granne med fel hudfärg har klantänk och kriminella kusiner som kan kräva att denne tipsar om lätta byten i området. Eller att kriminella kusiner i flertal blir inneboende och drar dit skit. Klanen går före allt annat.
Citera
2020-07-31, 01:27
Medlem
LenaPauls avatar
Ja det kan man förstå
Nyligen blev en kriminell mobbare till 12 åring knivad till döds då ett av hans offer inte såg någon annan utväg

Verkar vettigt att fundera på vart man vill bo om man har barn eller är gammal alla orkar inte beväpna sig för bråk

Regeringens plan är att det ska bli ännu sämre.
Citera
2020-07-31, 07:44
Medlem
HoppigGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
En "integrerad" granne med fel hudfärg har klantänk och kriminella kusiner som kan kräva att denne tipsar om lätta byten i området. Eller att kriminella kusiner i flertal blir inneboende och drar dit skit. Klanen går före allt annat.

Så bara för att man är från fel land så blir man automatiskt kriminell?

Du borde gå ut och träffa lite integrerade invandrare... De är inte som du tror. Jag är INTE en invandrare kan jag tillägga men har träffat många integrerade invandrare som kan flytande svenska och som har ett bra jobb.

De invandrarna du tänker på bor i förorterna i ruttna lägenheter de håller sig också till förorterna och de kommer ingen stans eftersom alla horungar där säljer och brukar. Jag har ytterst svårt att tro att dessa ungdomar åker till White flight communities för att robba oskyldiga svenskar eller flytta in i ett 4 mille hus.

Du har fel, det finns bra invandrare.
Citera
2020-07-31, 13:16
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det är väl mer att det "anses omodernt". Det skriker av "bilberoende"(fast det går ofta rätt frekvent busstrafik till sådana områden, men av någon anledning verkar människor vilja ha bil ändå ) och etniskt samt sociokulturellt "homogena" områden. Jag tycker mig emellertid se att till och med föräldrar som jag har fog för att misstänka att de röstar på Miljöpartiet fortfarande söker sig till dylika områden och samtidigt letar ihjäl sig efter "bra skolor".
Det känns snarare som att tiden när man fnissade och ruskade lite på huvudet år sådana områden är det som är passé.
För en sisådär 10-15 år sedan kunde människor som bodde i något av exempelvis Täbys välmående villaområden nästan urskulda sig lite över att man gjorde så. Det kan jag lova att jag inte har sett ens en tendens till under de senaste fem åren.

Vad Lindhagen beträffar verkar Uppsala fortsätta svälla under överskådlig tid. Snart är det kanske inte så avlägset längre.

Uppsalas lokalpolitiker tror fortfarande att folk ska använda kollektivtrafiken eller cykla 15-20 km per dag. På många hål "sockras" den typen av platser med kollektivtrafik till höga kostnader. Ofta tomma bussar eftersom turtätheten läggs på 2-3 i timmen större delen av dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Vägen utanför Lindhagen, 288, byggdes om till 2+1-väg för ett par år sedan och det går bussar två gånger i timmen mellan Uppsala och Östhammar/Öregrund (-Forsmark). Det är det "kollektivtrafiknära" i sammanhanget. Därtill kommer den billöse kommer med bussen ganska snabbt till Gränby där hela affärsutbudet finns.

Jag vet inte om det är så man har skrivit i Översiktsplanen/Fördjupade ÖP/Detaljplanen, men det kan mycket väl ha varit ett sätt, tillsammans med att en exploatering av skogen sparar på den värdefulla Uppsalaslätten.

Huvudorsaken till att det fick klartecken ska ha varit att det fanns vatten och avlopp där redan.

Det är också "bra" kollektivtrafik, men en typ av bebyggelse eller läge där det ofta inte spelar någon större roll hur bra den är. Användandet blir mer eller mindre lågt.
Citera
2020-07-31, 14:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför har folk velat bo i centrala Stockholm, menar jag? Eller mitt i mindre städer såsom Gävle? I centrum alltså. Varför? Tycker det känns instängt mitt inne i smeten och inte särskilt mysigt alls.
Det är väl den där myten om att "gå på teater och restaurang", leva livets glada dagar... Bara det att när man väl bor där, utnyttjar man denna närhet mindre ofta. I Stockholm och Göteborg kan det ju också bero på att man slipper resa så mycket om man jobbar inne i stan vill säga.
Citera
2020-07-31, 15:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Inget nytt att folk flyttar till förorter där det är billigare, finns mer plats eller är tryggare. Massor med folk har lämnat Stockholm, Göteborg och Malmö. Alla tre kommunerna hade minskad befolkning i 20 år.

Vad är egentligen problemet? Det är ju inte så att folk får sälja till underpris i Fålhagen? Man kan iofs undra varför man bygger en sådan avskild förort som Lindhagen. Det hänger ju inte ihop med någonting. Det är precis sådant som man slutat bygga idag. Det är klart att vissa efterfrågar det ändå.

Det är uppenbart för de som har något att förstå med, att Lindhagen har mycket av det Fållhagen inte har alls, närhet till naturen.
Citera
2020-08-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoppigGroda
Så bara för att man är från fel land så blir man automatiskt kriminell?

Du borde gå ut och träffa lite integrerade invandrare... De är inte som du tror. Jag är INTE en invandrare kan jag tillägga men har träffat många integrerade invandrare som kan flytande svenska och som har ett bra jobb.

De invandrarna du tänker på bor i förorterna i ruttna lägenheter de håller sig också till förorterna och de kommer ingen stans eftersom alla horungar där säljer och brukar. Jag har ytterst svårt att tro att dessa ungdomar åker till White flight communities för att robba oskyldiga svenskar eller flytta in i ett 4 mille hus.

Du har fel, det finns bra invandrare.

Självklart finns det bra invandrare. Norrmän, danskar, holländare, belgare. t ex.

Nu var det ju frågan om invandrare med fel hudfärg som anses "bra". De har kriminella kusiner och även icke kriminella invandrares barn anammar i stor utsträckning kriminell kultur i skolan då integration inte sker när det finns stora mängder invandrarbarn i skolan. Faktum är att 1:a generationen invandrare är mindre kriminella än deras i Sverige uppvuxna barn. Inget vi vill ha och inget att bygga ett samhälle på. 3:e generationen blir inget bättre och sedan blir det svårt att följa statistiken på annat sätt än indirekt genom att kolla på respektive kommun och stigande sociala kostnader.

Ta t ex Malmö, 4 miljarder i bidrag från övriga kommuner. Malmö en storstad med direkt förbindelse till Danmark och Europa, borde kunna ge ett överskott om det bodde utifrån ett etniskt svensk perspektiv normala människor där. Nu ett getto med bidragstagare och fattighjon. Kom inte och säg att det inte beror på befolkningen som till stor del kommer från lågproduktiva länder med befolkning som har låg medelIQ.

Nu ska vi svenskar jobba till 70 år medan övriga EU pensionerar sig tidigare och vad beror det på ??? Jag vet, men tydligen inte du..
Senast redigerad av Kosegutten 2020-08-01 kl. 00:22.
Citera
2020-08-01, 01:02
Medlem
DanskeBankOfficials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Hahaha du är fan för go. Har du någonsin ens träffat en invandrare?
Citera
2020-08-01, 15:16
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är uppenbart för de som har något att förstå med, att Lindhagen har mycket av det Fållhagen inte har alls, närhet till naturen.
Huvudorsaken i det här fallet var väl mer tryggheten. Flyttar man till Fålhagen är det kanske inte så mycket för grönområdenas skull utan mer att det är centralt, men man kan ju ändra sig.
Citera
2020-09-14, 19:07
Medlem
Lifewringers avatar
Var förbi Lindbacken i helgen. Chockad. Hur tätt man har byggt. Ingen plats för besökares - eller boendes bilar på tomten. De flesta (alla?) hus verkar sakna garage. Jag fick nästan panik när man skulle försöka ta sig ut från det vitmålade-husen området....
Citera
2020-09-15, 09:08
Tätt är Uppsalapolitikerna slogan. Det är väldigt tätt också i Ulleråker, där de snackat upp hus o radhus ovanför engelska skolan. Låt vara att du har lite fin åkermark, natur i närheten. Såg att i det stora område de kallar Uppsala södra, tänkt vid Bergsbrunna, så planerar de för 0.3 bil per hushåll. Givetvis blir det tätt o inte mycket t bilväg. Skulle tippa bopriserna redan börjat dippa i närområdet. Natur fylls med betongklossar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in