2020-07-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Man bör undvika centralstationen kvälls- och nattetid, anser jag. Även klokt att undvika nattklubbarna (finns bara två...), oerhört mycket kriminellt pack, oftast beväpnade med kniv eller dylikt. Framåt småtimmarna bör man även undvika Max och Burger King i city, många bråk som startar där.

Måste man ändå besöka alla dessa ställen gör man bäst i att hålla en låg profil. Sjukt att det ska behövas, men men.

Har man möjlighet är studentnationerna att föredra, där är det aldrig bråk eller slagsmål. Av naturliga anledningar...

Jag hoppas verkligen det. Vi får se om den kokta grodan kvicknar till...
Ovanstående är ett trist exempel på polisens usla organisation.
Inför en kommunal ordningspolis som patrullerar och upprätthåller ordning. Då skulle en stad av Uppsalas storlek lätt kunna ha 8-10 tvåmannapatruller på stan en vanlig fredagskväll. Samtidigt kan statspolisen fokusera på tyngre brottslighet och givetvis understödja den kommunala polisen om det hettar till.
Senast redigerad av Urtimating 2020-07-30 kl. 09:37.
Citera
2020-07-30, 09:41
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Ovanstående är ett trist exempel på polisens usla organisation.
Inför en kommunal ordningspolis som patrullerar och upprätthåller ordning. Då skulle en stad av Uppsalas storlek lätt kunna ha 8-10 tvåmannapatruller på stan en vanlig fredagskväll. Samtidigt kan statspolisen fokusera på tyngre brottslighet och givetvis understödja den kommunala polisen om det hettar till.

Det låter intressant. Plus att polisen måste ta tillbaka våldsmonopolet.
Citera
2020-07-30, 11:50
Medlem
Lustigt nog är Lindbacken Uppsalas egna lilla Copland. Majoriteten av stadens poliser med barn bor i området.
Själv har jag lite svårt för liknande massproducerade "simcity "områden.
Citera
2020-07-30, 11:53
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simbassang
Om man vill se området som en typ av white flight, snarare än t.ex pga bostadsbrist eller för dyra villor inne i stan så finns det självklart fog för detta. Ta bara en sån sak som att man glömmer att bygga ett dagis, och det blir en enorm efterfrågan när hela stället direkt fylls av ungar. Fanns inte dagis med i bilden när föräldrarna slog till? var garanterat invandrarfritt kanske en outtalad prioritering?
När området byggdes fanns inga skolor eller förskolor, men nu finns det en F-5 skola och åtminstone 4 förskolor. De välartade barnen i Lindbacken kan alltså undvika kaoz åtminstone tills de fyller 12.

Sedan är det inte så att folk flyttar till Lindbacken för att de inte har råd med hus närmare centrum. Hus i Lindbacken kostar från 4 miljoner (radhus i BR-form) till 7 miljoner (fristående villa på inte alltför liten tomt). Har man de pengarna kan man lätt köpa hus närmare centrum, t.ex i Årsta eller Berthåga.
Senast redigerad av Sillbert 2020-07-30 kl. 12:27.
Citera
2020-07-30, 12:44
Medlem
HoppigGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
När området byggdes fanns inga skolor eller förskolor, men nu finns det en F-5 skola och åtminstone 4 förskolor. De välartade barnen kan alltså undvika kaoz åtminstone tills de fyller 12.

Sedan är det inte så att folk flyttar till Lindbacken för att de inte har råd med hus närmare centrum. Hus i Lindbacken kostar från 4 miljoner (radhus i BR-form) till 7 miljoner (fristående villa på inte alltför liten tomt). Har man de pengarna kan man lätt köpa hus närmare centrum, t.ex i Årsta eller Berthåga.

Det finns stora skillnader...

Lindbacken är sjukt mycket finare än Årsta, jag har inte sett en enda pundare eller något underklass barn som bär på parajumper eller becknarväska när jag har vart där.

I Årsta kryllar det av kriminella horungar, Lindbacken går inte ens att jämföra med Årsta, sure det är närmare till stan från Årsta men buss från Lindbacken till Uppsala C lär inte ta mer än 10-15 min. Om man bryr sig om sin familj och sin säkerhet så väljer man lindbacken framför Årsta.
Citera
2020-07-30, 14:26
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoppigGroda
Det finns stora skillnader...

Lindbacken är sjukt mycket finare än Årsta, jag har inte sett en enda pundare eller något underklass barn som bär på parajumper eller becknarväska när jag har vart där.

I Årsta kryllar det av kriminella horungar, Lindbacken går inte ens att jämföra med Årsta, sure det är närmare till stan från Årsta men buss från Lindbacken till Uppsala C lär inte ta mer än 10-15 min. Om man bryr sig om sin familj och sin säkerhet så väljer man lindbacken framför Årsta.
Jo, fast det är ju det som är trådens ämne - att citynära villaområden börjar tappa sin attraktivitet pga närheten till stök och mångkultur.
Citera
2020-07-30, 14:37
Medlem
Ett mönster fler byggnadsföretag kommer att fortsätta med i framtiden.

Uppsala är verkligen en stad svensken har glömt bort. Skjutningar i Stenhagen och Gottsunda, rån mitt på öppna dagen i direkt anslutning till centralstationen och mycket våld och rån vid Dragarbrunnsgatan sen kvällstid.

Blir ledsen över att Sverige går samma väg som USA och börjar med gated communitys.
Det är ingenting som ska existera i Sverige, men som tyvärr pga en sinnessjuk politik kommer bli mer och mer populärt.

Skulle aldrig uppfostra mina barn i Uppsala.

Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Man bör undvika centralstationen kvälls- och nattetid, anser jag. Även klokt att undvika nattklubbarna (finns bara två...), oerhört mycket kriminellt pack, oftast beväpnade med kniv eller dylikt. Framåt småtimmarna bör man även undvika Max och Burger King i city, många bråk som startar där.

Måste man ändå besöka alla dessa ställen gör man bäst i att hålla en låg profil. Sjukt att det ska behövas, men men.

Har man möjlighet är studentnationerna att föredra, där är det aldrig bråk eller slagsmål. Av naturliga anledningar...

Jag hoppas verkligen det. Vi får se om den kokta grodan kvicknar till...

Så sant som det är sagt. Jag är skonad från det du skriver, då jag stack ifrån stan innan problemen verkligen kom in i stan.
Innan var det Gottsunda och Stenhagen man undvek, men man kunde ändå befinna sig där utan större problem annat än några småkids som ville gaffla och skoja lite.
Idag är det innerstan man vill undvika - dessutom är innerstan så fruktansvärt ful, identitetslös och tråkig så det inte ens är värt att åka dit.

Centralstationen är helt bisarr. Äckliga marockaner som sitter och glor och spanar in byten både dagtid och nattetid. Trots att Uppsala är en polisstad deluxe så är det helt fantastiskt hur fritt kriminella horbarn kan få ränna runt.

Vet inte hur det varit senaste år, men för 2-3 år sedan var det en rejäl våg av invällare som ryckte halskedjor på pensionärer mitt på öppna dagen.

Ska man till Uppsala och har ärenden tar man bilen och åker till butiker i boländerna eller gränbygallerian typ. Käkar på food courtsen som man tar bil till och hämtar upp mat ur.

Uppsala är Sveriges kanske mest amerikaniserade stad på det sättet. Skillnaden är att det en gång var högsäte i Sverige och har en rik historia, som idag är utsuddad.

Studentnationerna är det enda stället man är skonad och som du säger, det har ju med att vissa människor inte har intelligensen att plugga och kunna entra dessa rum, förutom sekulära Iranier eller typ Indier.
Senast redigerad av vossibop 2020-07-30 kl. 14:44.
Citera
2020-07-30, 15:43
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop

Uppsala är verkligen en stad svensken har glömt bort. Skjutningar i Stenhagen och Gottsunda, rån mitt på öppna dagen i direkt anslutning till centralstationen och mycket våld och rån vid Dragarbrunnsgatan sen kvällstid.

Blir ledsen över att Sverige går samma väg som USA och börjar med gated communitys.
Det är ingenting som ska existera i Sverige, men som tyvärr pga en sinnessjuk politik kommer bli mer och mer populärt.

Så sant som det är sagt. Jag är skonad från det du skriver, då jag stack ifrån stan innan problemen verkligen kom in i stan.
Innan var det Gottsunda och Stenhagen man undvek, men man kunde ändå befinna sig där utan större problem annat än några småkids som ville gaffla och skoja lite.
Idag är det innerstan man vill undvika - dessutom är innerstan så fruktansvärt ful, identitetslös och tråkig så det inte ens är värt att åka dit.

Centralstationen är helt bisarr. Äckliga marockaner som sitter och glor och spanar in byten både dagtid och nattetid. Trots att Uppsala är en polisstad deluxe så är det helt fantastiskt hur fritt kriminella horbarn kan få ränna runt.

Vet inte hur det varit senaste år, men för 2-3 år sedan var det en rejäl våg av invällare som ryckte halskedjor på pensionärer mitt på öppna dagen.

Ska man till Uppsala och har ärenden tar man bilen och åker till butiker i boländerna eller gränbygallerian typ. Käkar på food courtsen som man tar bil till och hämtar upp mat ur.

Uppsala är Sveriges kanske mest amerikaniserade stad på det sättet. Skillnaden är att det en gång var högsäte i Sverige och har en rik historia, som idag är utsuddad.

Studentnationerna är det enda stället man är skonad och som du säger, det har ju med att vissa människor inte har intelligensen att plugga och kunna entra dessa rum, förutom sekulära Iranier eller typ Indier.

Ja tänk att jag kan bilden, idiotpolitikerna har förstört även vår stad, dem började med att försvåra tillgängligheten till City med bil, cykel, buss och tåg skulle man ta in till den gröna kulturella staden vilket gav med sig att att dem vuxna (köpkraften) som ej var tvungna till lät bli. Handeln i City störtdök och är idag i merpart utflyttad dit där köpkraften finns. Mycket bra tyckte PK nu har vi vårt "fina" City som snabbt förvandlades till en mardröm med merparten ikring flackande drägg och skolungdomar, droger säljs helt öppet vid ingången till två gallerior och att det stjäls något alldeles otroligt och bråk det är vardagsmat.
Citera
2020-07-30, 16:18
Medlem
HoppigGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop

Woow tycker du går lite hårt på Uppsala nu va. Du har trots allt inte varit där på två år.

Skjutningarna är mellan gäng, vem fan bryr sig om en parasit dör här eller där. Snuten i Uppsala är duktiga på att sätta dit pundarna INTE horungarna som går runt med kniv eller pistol. Gottsunda och Sävja är NO GO ZONE, där blir man lätt rånad för att man är en "svenne". Stenhagen är relativt lugnt skulle jag personligen säga. Uppsala C är också lugnt på kvällarna, det går inte runt folk och spanar efter byten som du säger... Du nämner marockaner. Du har fan inte vart i Uppsala C på ett bra jävla tag märker jag. Det är bara afghaner i C och de är faktiskt relativt harmlösa. Afghaner lär stö runt på stan som myror i en skog men det är inte de som skjuter eller knivrånar oskyliga svenskar.

Gränbygallerian är full med svettiga invandrare om något. Stan är inget i jämförelse med Gränby centrum. Orten Gränby är ju också en förort?

Studentnationerna är en frälsning eftersom de dumma jävlarna i förorterna inte kan få ett studentkort. De flesta wallah wallah grabbarna gick inte ens ut gymnasiet. Jag kommer ihåg förra året när jag gick in på BirgerJarl och det var BARA svettiga invandrare och orrar där. Alla killar hade DSQUARED2 byxor och typ KENZO, PP eller StoneIsland tröjor. Väldigt få som hade "normala" kläder dvs kläder som en vanlig svenson har i sin garderob som har ett 9-17 jobb. Jag kände mig inte trygg alls om jag kan säga så. Det va den första och sista gången jag gick dit. Aldrig igen.

Jag tror absolut på denna white flight. Det är nödvändigtvis inte bara vita som flyr från förorterna utan det är alla med ett decent jobb och som vill bo i ett tryggt område med sina små barn. Hudfärg spelar ingen roll i detta sammanhang...
Citera
2020-07-30, 17:26
Medlem
Farbaute666s avatar
Sveriges bättre bemedlade bosätter sig där de upplever det tryggare, precis som när jag var på Sicilien och innerstaden var öde, dominerad av hetta, torka och nordafrikaner...

Italienarna med pengar hade flyttat uppåt längs sluttningarna till vulkanen Etna - ironiskt nog. Vi får väl se vilket beslut som är bäst i förlängningen, men innerstaden var full av historia, men kändes övergiven.

Själv bor jag numera inte i en gated community, men i en dyrare del av staden, nära vattnet och namnen i trappuppgången är oproportionerligt mycket svenska. Bra eller dåligt, vad gäller säkerhetsaspekten så är det mycket bra, vad gäller om barnen växer upp med en nykter bild av hur Sverige egentligen ser ut, det vet jag inte. Själv bryr jag mig mer om hur människor beter sig, än varifrån de kommer. Men tyvärr är det ju oftast så att ju fler invandrare i ett område, desto lägre socioekonomisk status, desto sämre förebilder, etc.
Citera
2020-07-30, 20:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför har städerna haft någon lyskraft öht de senaste 25 åren? Det har varit mest lantisar som vill dit. Vi som föddes i kranskommunerna stannade kvar där.
Har de inte haft det, menar du? Urabaniseringen har väl varit en stark trend senaste decennierna? Då pratar jag inte bara om citykärnorna, utan om hela storstadsområden.

Min teori är att folk inte ens vill bo i kranskommuner, de kommer söka sig ännu längre bort. Jobba hemifrån till största delen. In till staden behöver de bara åka ett par gånger i månaden, om ens det.
Citera
2020-07-30, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har de inte haft det, menar du? Urabaniseringen har väl varit en stark trend senaste decennierna? Då pratar jag inte bara om citykärnorna, utan om hela storstadsområden.

Varför har folk velat bo i centrala Stockholm, menar jag? Eller mitt i mindre städer såsom Gävle? I centrum alltså. Varför? Tycker det känns instängt mitt inne i smeten och inte särskilt mysigt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in