2020-07-27, 16:00
Medlem
Hej,

Jag har tidigare frågat om det var tillåtet att "använda" eller åtminstone nämna enskilda skribenters avstängningar och annan historik i en diskussion. (T ex om någon är extremt aggressiv och otrevlig att påtala att den blivit avstängd tidigare och kanske ska lugna ned sig etc.)

Nu undrar jag en annan sak; om man ser tydligt att en och samma person döljer sig bakom två olika nick, får man påtala det då?

Jag menar alltså INTE om en person uppträder under flera identiteter i samma tråd och sådant, men om jag ser ett nick som senast användes, säg, den 25 juni, och ett annat nick registrerades den 27 juni. Om jag genom hur personen formulerar sig eller genom vissa återkommande val av karaktäristiska ord och uttryck, kommer fram till att det är samma person som bytt konto, får jag påtala det då?

Det är ju inte så att jag röjer personens egentliga identitet, men om jag faktiskt ser detta så kan det ju vara relevant att påpeka det. Får man det?
Citera
2020-07-27, 16:02
Avstängd
FriendlyNo1s avatar
Nej du får inte övht påtala att en användare kanske även står bakom ett annat användarkonto. Använd RP-funktionen för det, 1.07.

Jag har över 20 konton och använder dom flitigt, varför är det ett problem för dig?
Citera
2020-07-27, 16:03
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Hej,

Jag har tidigare frågat om det var tillåtet att "använda" eller åtminstone nämna enskilda skribenters avstängningar och annan historik i en diskussion. (T ex om någon är extremt aggressiv och otrevlig att påtala att den blivit avstängd tidigare och kanske ska lugna ned sig etc.)

Nu undrar jag en annan sak; om man ser tydligt att en och samma person döljer sig bakom två olika nick, får man påtala det då?

Jag menar alltså INTE om en person uppträder under flera identiteter i samma tråd och sådant, men om jag ser ett nick som senast användes, säg, den 25 juni, och ett annat nick registrerades den 27 juni. Om jag genom hur personen formulerar sig eller genom vissa återkommande val av karaktäristiska ord och uttryck, kommer fram till att det är samma person som bytt konto, får jag påtala det då?

Det är ju inte så att jag röjer personens egentliga identitet, men om jag faktiskt ser detta så kan det ju vara relevant att påpeka det. Får man det?

Det är tydligen tillåtet om man inte svarar i samma trådar? Även om du vet nån annans identitet så får du inte påpeka detta jag har kopplat flera konton till en och samma person, men om jag avslöjar det så är det jag som blir avstängd.
Citera
2020-07-27, 16:04
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Hej,

Nej.
Citera
2020-07-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Nej du får inte övht påtala att en användare kanske även står bakom ett annat användarkonto. Använd RP-funktionen för det, 1.07.

Jag har över 20 konton och använder dom flitigt, varför är det ett problem för dig?

Ja till exempel om två användarnamn som jag tydligt ser är samma person, men de börjar kommentera varandra i samma tråd? Och t ex "understödja" varandra i en diskussion? Det känns ju inte så där förtroendeingivande till exempel.
Citera
2020-07-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ja till exempel om två användarnamn som jag tydligt ser är samma person, men de börjar kommentera varandra i samma tråd? Och t ex "understödja" varandra i en diskussion? Det känns ju inte så där förtroendeingivande till exempel.

Eller jag kanske ska klargöra, inte samtidigt på så vis att de svarar varandra, men t ex att en användare till synes kommenterar något en annan användare skrev för flera dagar sedan, fast det alltså är samma person som s a s recenserar sig själv i ett senare skede.
Citera
2020-07-27, 16:28
Medlem
Annat var det förr i tiden när trollen blev publikt uthängda med uppradning av alla deras multipla konton.

Trollens signaturer brukade ändras till något liknande.
Citat:
Denna användare är ett troll och blev bannlyst xxxx-xx-xx.
// Gänget i Outlaw
Citera
2020-07-27, 16:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Eller jag kanske ska klargöra, inte samtidigt på så vis att de svarar varandra, men t ex att en användare till synes kommenterar något en annan användare skrev för flera dagar sedan, fast det alltså är samma person som s a s recenserar sig själv i ett senare skede.

Ok, det händer att någon pratar med sitt alt-konto så kan du trycka på "rapportera" och påpeka det, så får moderatorerna titta på det. Det är inte tillåtet nämligen.
Citera
2020-07-27, 16:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Då ska du rapportera det.

Skriver du om det ute i en tråd bryter du mot 1.06.

Det handlar inte bara om att röja identitet. Att sammankoppla två helt anonyma konton är 1.06 det också.
Senast redigerad av tempeZZt 2020-07-27 kl. 16:43.
Citera
2020-07-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då ska du rapportera det.

Skriver du om det ute i en tråd bryter du mot 1.06.

Ok, tack för klargörandet.

Anledningen till frågan var att ett uppenbart "arvtagar-nick" kom in i en tråd och skrev vidare. Dvs det är inte svar på vad det gamla nicket skrev, men det är uppenbart samma person.
Citera
2020-07-27, 16:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Anledningen till frågan var att ett uppenbart "arvtagar-nick" kom in i en tråd och skrev vidare. Dvs det är inte svar på vad det gamla nicket skrev, men det är uppenbart samma person.

Rapportera så tittar moderatorerna på det.
Citera
2020-07-30, 22:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Du rapporterar det för brott mot regel 1.07, och nämner vilket annat konto du tror detta är samma som. Du riskerar itne att få problem på grund av regel 1.06 när du rapporterar ett misstänkt brott mot regel 1.07.

Rapportera och sedan försök släppa det. För att inte riskera att bryta mot regel 1.06.

För det är inte tillåtet att påtala att någon har flera konton på forumet och särksilt inte att koppla ihop olika konton. För det är i sig itne mot reglerna att ha flera konton. Utan det är vad man gör med kontona.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in