2020-07-31, 07:50
Medlem
najass avatar
Forumförslag --> Flashback
/Moderator
Citera
2020-07-31, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du rapporterar det för brott mot regel 1.07, och nämner vilket annat konto du tror detta är samma som. Du riskerar itne att få problem på grund av regel 1.06 när du rapporterar ett misstänkt brott mot regel 1.07.

Rapportera och sedan försök släppa det. För att inte riskera att bryta mot regel 1.06.

För det är inte tillåtet att påtala att någon har flera konton på forumet och särksilt inte att koppla ihop olika konton. För det är i sig itne mot reglerna att ha flera konton. Utan det är vad man gör med kontona.

Tack för informationen. Jag har också haft liknande tankegångar. Så vitt jag har förstått är det alltså tillåtet att ha flera konton men inte använda kontona i samma tråd i syfte att försvara sig själv?

Nyfiken som jag är måste jag ändock fråga: Med tanke på att ni inte ser användarnas IP-adresser, hur bär ni er då åt för att försäkra er om att två eller fler konton tillhör samma individ?
Citera
2020-07-31, 23:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Tack för informationen. Jag har också haft liknande tankegångar. Så vitt jag har förstått är det alltså tillåtet att ha flera konton men inte använda kontona i samma tråd i syfte att försvara sig själv?

Nyfiken som jag är måste jag ändock fråga: Med tanke på att ni inte ser användarnas IP-adresser, hur bär ni er då åt för att försäkra er om att två eller fler konton tillhör samma individ?
Det är inte tillåtet att missbruka att ha flera konton, exempelvis genom att ge sken av att stödja sig själv osv. En enkel metod att undvika det är att inte posta i samma tråd med två olika konton.
Citera
2020-08-01, 09:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Många har frågat det innan, men det är alltid samma svar - att man naturligtvis inte avslöjar vilka verktyg man har.
Citera
2020-08-01, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Många har frågat det innan, men det är alltid samma svar - att man naturligtvis inte avslöjar vilka verktyg man har.

Jag kan förstå att ledningen inte vill avslöja sina verktyg och metoder. Samtidigt blir det lite av ett trovärdighetsproblem när det inte finns någon transparens. Jag tycker ändå det känns rimligt att en användare ska kunna begära att få veta vilka bevis som finns mot denne och vilka metoder som använts om situationen skulle uppstå.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-08-01 kl. 10:11.
Citera
2020-08-01, 10:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag kan förstå att ledningen inte vill avslöja sina verktyg och metoder. Samtidigt blir det lite av ett trovärdighetsproblem när det inte finns någon transparens. Jag tycker ändå det känns rimligt att en användare ska kunna begära att få veta vilka bevis som finns mot denne och vilka metoder som använts om situationen skulle uppstå.

Problemet är att om metoderna avslöjas så skulle användare hitta sätt att kringgå det och det skulle missgynna forumet mer än avsaknaden om transparens.
Citera
2020-08-01, 10:21
Avslutad
Citat:
Problemet är att om metoderna avslöjas så skulle användare hitta sätt att kringgå det och det skulle missgynna forumet mer än avsaknaden om transparens.

Då får vi helt enkelt hoppas att ledningen är säker på sin sak när någon stängs av till följd av den här typen av regelbrott.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-08-01 kl. 10:23.
Citera
2020-08-01, 10:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Då får vi helt enkelt hoppas att ledningen är säker på sin sak när de stänger av någon för den här typen av regelbrott.

Ja, det får vi hoppas.

Sedan finns alltid möjligheten att klaga, men tyvärr är många av de som klagar inte helt sanningsenliga vid klagomålen.
Citera
2020-08-01, 10:30
Avslutad
Citat:
Ja, det får vi hoppas.

Sedan finns alltid möjligheten att klaga, men tyvärr är många av de som klagar inte helt sanningsenliga vid klagomålen.

Det känner jag till - Brukar finna det underhållande och lärorikt att djupdyka i gamla forumtrådar där olika användare uttrycker missnöje för moderatorsåtgärder. Påfallande ofta känns det dock som att den berörda moderatorn/administratören väljer att inte ändra sitt beslut. I vissa fall med all rätt, i vissa fall känns det som att det är en ren och skär tolkningsfråga och att det lika gärna inte hade behövt delas ut en varning/avstängning från första början.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-08-01 kl. 11:08.
Citera
2020-08-01, 15:43
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Nu undrar jag en annan sak; om man ser tydligt att en och samma person döljer sig bakom två olika nick, får man påtala det då?

Om du tittar i regelverket under regel 1.06 så får du ett extremt tydligt svar på din fråga. Man undrar ju lite varför du inte började med att se efter vad regelverket säger?

admin5
Citera
2020-08-02, 09:39
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Hej,

Jag har tidigare frågat om det var tillåtet att "använda" eller åtminstone nämna enskilda skribenters avstängningar och annan historik i en diskussion. (T ex om någon är extremt aggressiv och otrevlig att påtala att den blivit avstängd tidigare och kanske ska lugna ned sig etc.)

Nu undrar jag en annan sak; om man ser tydligt att en och samma person döljer sig bakom två olika nick, får man påtala det då?

Jag menar alltså INTE om en person uppträder under flera identiteter i samma tråd och sådant, men om jag ser ett nick som senast användes, säg, den 25 juni, och ett annat nick registrerades den 27 juni. Om jag genom hur personen formulerar sig eller genom vissa återkommande val av karaktäristiska ord och uttryck, kommer fram till att det är samma person som bytt konto, får jag påtala det då?

Det är ju inte så att jag röjer personens egentliga identitet, men om jag faktiskt ser detta så kan det ju vara relevant att påpeka det. Får man det?
Kollar man på de REGLER som gäller finner man följande under regel 1.06:

Citat:
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Det som är applicerbart här är följande:

Citat:
Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Så, det är ett regelbrott att koppla ihop användares alternativa konton, oavsett om det ena övergetts till förmån för det andra.

Är det så att du upplever att detta missbrukas går det dock bra att RPa kontot/kontona för brott mot regel 1.07.

Att du i din RP sammankopplar kontona är något annat däremot, det är inte brott mot regel 1.06.
Citera
2020-11-08, 13:23
Medlem
psykosnyckels avatar
Glömmer man sitt konto eller vill börja om på nytt av olika anledningar borde man få göra det men då borde man inte få logga in på sina gamla konton igen och heller inte svara sig själv på inlägg man gjort med det tidigare kontot. alla lagar måste man inte följa strikt. ta t.ex en super laglydig som trimmar sitt mobbade barns moped så den kan få åtminstone lite roligt.
Senast redigerad av psykosnyckel 2020-11-08 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in