Citat:
Ursprungligen postat av
Jatroddejavaprometeus
Hej,
Jag har tidigare frågat om det var tillåtet att "använda" eller åtminstone nämna enskilda skribenters avstängningar och annan historik i en diskussion. (T ex om någon är extremt aggressiv och otrevlig att påtala att den blivit avstängd tidigare och kanske ska lugna ned sig etc.)
Nu undrar jag en annan sak; om man ser tydligt att en och samma person döljer sig bakom två olika nick, får man påtala det då?
Jag menar alltså INTE om en person uppträder under flera identiteter i samma tråd och sådant, men om jag ser ett nick som senast användes, säg, den 25 juni, och ett annat nick registrerades den 27 juni. Om jag genom hur personen formulerar sig eller genom vissa återkommande val av karaktäristiska ord och uttryck, kommer fram till att det är samma person som bytt konto, får jag påtala det då?
Det är ju inte så att jag röjer personens egentliga identitet, men om jag faktiskt ser detta så kan det ju vara relevant att påpeka det. Får man det?
Kollar man på de
REGLER som gäller finner man följande under regel 1.06:
Citat:
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.
Det som är applicerbart här är följande:
Citat:
Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.
Så, det är ett regelbrott att koppla ihop användares alternativa konton, oavsett om det ena övergetts till förmån för det andra.
Är det så att du upplever att detta missbrukas går det dock bra att RPa kontot/kontona för brott mot regel 1.07.
Att du i din RP sammankopplar kontona är något annat däremot, det är inte brott mot regel 1.06.