• 1
  • 2
2020-07-25, 23:35
Medlem
Låt säga att Kina nu hinner före USA att exploatera på Mars. Vem kommer kommer bli ägare av planeten ? Eller kan man bara inta territorium på en planet och inte äga planeten? Är det förste man på plats som kan inta? eller finns det lagar på vem som kan äga planeter? Eller görs förhandlingar här på Tellus om vem som skall äga vad.
Citera
2020-07-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Låt säga att Kina nu hinner före USA att exploatera på Mars. Vem kommer kommer bli ägare av planeten ? Eller kan man bara inta territorium på en planet och inte äga planeten? Är det förste man på plats som kan inta? eller finns det lagar på vem som kan äga planeter? Eller görs förhandlingar här på Tellus om vem som skall äga vad.

Kina kan inte hinna före USA. SpaceX bygger nu upp ett mycket stort försprång och om det utnyttjas rätt är USA 10 år före, kanske kan Kineserna knappa in men inte tillräckligt, högst 5 år.
Citera
2020-07-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112

Man har väl en överenskommelse att ingen äger månen. Det blir väl samma med Mars. Det står nog varje nation fritt att själva anlägga baser men det är ju högst troligt man kommer att samarbeta. Dock är inte Kina med i rymdstationen ISS, dom bygger själva en liten rymdstation.
Citera
2020-07-25, 23:48
Bannlyst
Som ovan skriver gissar jag:

https://en.wikipedia.org/wiki/Moon_Treaty

The placement of personnel or equipment on or below the surface shall not create a right of ownership. (Article 11)
Citera
2020-07-25, 23:58
Medlem
kalkryggars avatar
När flera länder börjar exploatera Mars och hittar fyndigheter som går in i varandras så kan ni ge er fan på att det blir krig om det också precis som med allt annat. Det värsta är väl att det kommer förmodligen att bli krig här på jorden om landyta på Mars.
Citera
2020-07-26, 00:00
Medlem
Callebiltes avatar
Det är nog lite förlegat..
Det är sannolikt företag snarare än länder som kommer äga Mars..

Om t.ex. Space x grundar en koloni på Mars kommer de förmodligen tycka att de äger den marken.. Vad ska andra företag göra om de också vill äga/nyttja den marken som Space X koloni ligger på om Space X inte tillåter detta.. Starta krig?

Oavsett vad vi säger här på jorden så kommer det sannolikt i praktiken bli att företag som mutar in områden på Mas kommer "äga" dem -- i praktiken iallafall.
Citera
2020-07-26, 00:44
Medlem
Nu är det "väl" (jag använder det ordet för mycket) inte särskilt troligt att man hittar speciella metaller på Mars som det skulle löna sig att utnyttja. SpaceX kommer att behöva metan i vart fall för den stora motorn man bygger skall kunna köras på metan i de bränsleblandningar som kan nyttjas. Utan jag ser mest Marskolonierna som forskningsanläggningar. Det gäller nog också att finna vatten, så det får vara områden närmare polerna så vitt jag förstår.

Månen däremot skall ha några metaller, det vet man redan, som kan bli värdefulla. Där kan man tänka sig gruvdrift liksom att man far till asteroider som innehåller värdefulla metaller.

Jag kan inte tänka mig att det skall bli krig om detta. Minns hur Spanien och Portugal en gång delade på Sydamerika. Brazilien blev ju portugisiskt medan många andra delar blev nya Spanien.
Citera
2020-07-26, 04:42
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Varför skulle det inte kunna bli strider om mineralrika asteroider?
Troligast är att man låter AI-robotar sköta krigandet.
Citera
2020-07-26, 04:48
Medlem
ibutus avatar
Jag skulle satsa min årslön på att USA tyvärr hinner först med att "paxa" ekvatorn på Mars. Dom verkar i nuläget ligga steget före av allt JAG kan läsa angående racet.
Citera
2020-07-26, 05:20
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Jag skulle satsa min årslön på att USA tyvärr hinner först med att "paxa" ekvatorn på Mars. Dom verkar i nuläget ligga steget före av allt JAG kan läsa angående racet.

Vad ska dom med ekvatorn till?
Är det inte vid polerna det antas finnas vatten?
Citera
2020-07-26, 05:24
Medlem
ibutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Vad ska dom med ekvatorn till?
Är det inte vid polerna det antas finnas vatten?

Vad jag läst så är ekvatorn prio pga temperaturen
Citera
2020-07-26, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Vad jag läst så är ekvatorn prio pga temperaturen

Ja där verkar det ju iaf gå att vara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera