2006-05-16, 21:19
Citat:
Ursprungligen postat av herulen
…och alla dessa intellektuella som skriver en spalt,
snubblar på orden och tackar för allt.
Dorothy Parker
Jag talar om filosofi och inte om poesi. Inom poesin ska drömmar, det flyktiga, det oförklarliga vibrera av liv. Att filosofi är lika med poesi är dock bara nonsens. Vem kan med dagens triviala analytiska språkbruk förmedla något trovärdigt om människan. Eller står filosofin utanför människan? I så fall är det bortkastad tid att läsa den. Tyvärr, har dagens analytiska filosofi, liksom bondens döda gris, hamnat på slaktarens bänk. Därmed har denna typ av språkbruk blivit totalt livlös och intellektuellt ofarlig. Jag hävdar bestämt att den typ av oklar filosofi du tycker är berättigad mer är ett sätt att stödja stipendieberoende akademiker vars sent utkomna verk slutligen hamnar i okända människors hem. Som någonting trevligt att ha i bokhyllan, bland nationalencyklopedier, antika filosofer och farmors gamla bibel. Att undvika detta simpla mål med menar jag kan undvikas om filosofen försöker ha ett uppriktigt förhållande till verkligheten: att ta människan på alvar.
Denna trend har alltså blivit ett medel för att förgöra själva filosofin, vilket också gjort den fullständigt ofarlig. Som en tysk filosofijournalist en gång uttryckte det i radion: ”Det är ju ändå ingen djävul som förstår dem [min översättning]”. Eller som den amerikanska kollegan hånfullt uttryckte det: ”In the end. Who fucking cares”. Jag efterlyser därför tillsammans med den engelska filosofen Bryan Magee ett mer personligt och vardagsnära filosofiskt språkbruk som finns i Friedrich Nietzsches bok ”Om moralens härstamning” eller i Arthur Schopenhauers bok ”Världen som fri vilja och föreställning”. Deras sätt att använda språkets möjligheter är förutom deras filosofi det mest storslagna som tysklands litteraturhistoria någonsin kunnat visa upp. Och med den tyske filosofen Ernst Bloch hävdar jag att varje filosof dessutom måste ha distans och självironi till sitt ämne. Ibland kunde t. ex. studenterna i Leipzig ställa följande fråga till Bloch när hans föreläsningar blev för krångliga: ”Vad är det oändligas passiva kausalitet i – och omvaros partiella negation? Alla funderade, sedan professorns svar: Ett hål i Gudsmoders dräkt”.
snubblar på orden och tackar för allt.
Dorothy Parker
Jag talar om filosofi och inte om poesi. Inom poesin ska drömmar, det flyktiga, det oförklarliga vibrera av liv. Att filosofi är lika med poesi är dock bara nonsens. Vem kan med dagens triviala analytiska språkbruk förmedla något trovärdigt om människan. Eller står filosofin utanför människan? I så fall är det bortkastad tid att läsa den. Tyvärr, har dagens analytiska filosofi, liksom bondens döda gris, hamnat på slaktarens bänk. Därmed har denna typ av språkbruk blivit totalt livlös och intellektuellt ofarlig. Jag hävdar bestämt att den typ av oklar filosofi du tycker är berättigad mer är ett sätt att stödja stipendieberoende akademiker vars sent utkomna verk slutligen hamnar i okända människors hem. Som någonting trevligt att ha i bokhyllan, bland nationalencyklopedier, antika filosofer och farmors gamla bibel. Att undvika detta simpla mål med menar jag kan undvikas om filosofen försöker ha ett uppriktigt förhållande till verkligheten: att ta människan på alvar.
Denna trend har alltså blivit ett medel för att förgöra själva filosofin, vilket också gjort den fullständigt ofarlig. Som en tysk filosofijournalist en gång uttryckte det i radion: ”Det är ju ändå ingen djävul som förstår dem [min översättning]”. Eller som den amerikanska kollegan hånfullt uttryckte det: ”In the end. Who fucking cares”. Jag efterlyser därför tillsammans med den engelska filosofen Bryan Magee ett mer personligt och vardagsnära filosofiskt språkbruk som finns i Friedrich Nietzsches bok ”Om moralens härstamning” eller i Arthur Schopenhauers bok ”Världen som fri vilja och föreställning”. Deras sätt att använda språkets möjligheter är förutom deras filosofi det mest storslagna som tysklands litteraturhistoria någonsin kunnat visa upp. Och med den tyske filosofen Ernst Bloch hävdar jag att varje filosof dessutom måste ha distans och självironi till sitt ämne. Ibland kunde t. ex. studenterna i Leipzig ställa följande fråga till Bloch när hans föreläsningar blev för krångliga: ”Vad är det oändligas passiva kausalitet i – och omvaros partiella negation? Alla funderade, sedan professorns svar: Ett hål i Gudsmoders dräkt”.
Du ställer för höga krav på filosofin. Filosofin kan inte vara populistisk - inte alltid! Inte när vi närmar oss
eller tangerar metafysiska frågeställningar. Det är heller ingen fara med filosofin. Den finns där, den finns inom oss. Vi vet exempelvis att det före Sokrates/Platon fanns en ytterst sofistikerad tankekultur. Den finns även här och nu idag, den är visserligen dold, men den finns där. Och vad det gäller alltings primära mål uppfattar jag det som individens, den enskilde individens växande, för det syftet bör man ibland rensa ogräs. Sofisterna, som jag redan nämnde, hade som primärt syfte, liksom sokrates att nå sanningen, till detta krävs ibland lögnen - den resoluta lögnen för att parafrasera Nietzsche. Traditionen att målet för den enskildes strävanden bör vara kunskap är inget nytt; från Sokrates, via Stoikerna fram till våra dagar hos exempelvis Popper. För det ändamålet är man villiga att offra allt, ja vissa, t ex Stoikerna tvekade inte ens att tjäna som den värsta slav för tyranner. Man offrar kvinnor, man offrar kanske pengar, man offrar kanske maktställning - allt som i allmänhet anses som gott. Är inte detta heroiskt?
Men det finns en annan väg till insikt; sofistens väg, gycklarens, "musikantens", som sagt. Då finns det heller ingen risk för att verken blir bestående, men det är en annan historia.
Jag tror inte att filosofins "uppgift" - om det ens är meningsfullt att tala om något sådant - är att "frälsa" mänskligheten, utan att befordra enskilda individers väg mot kunskap. Det finns nämligen - enligt min tro - något gott, rätt och skönt, som vi kan närma oss och få syn på med vår inre blick - detta är inte något som snabbköpskassörskan eller hennes talesman kan, vill eller har tid att syssla med, utan något för ett fåtal priviligerade. Dessa priviligerade behöver inte "uppfattas" som priviligerade - vem bryr sig vad dom där tänker och tycker!
Det kan även tilläggas att inom filosofin, som ju kan beskyllas för att vara "egalitär" hör det sedan Sokrates tid till god ton att inte tala så mycket om språkbruk, utan med hjälp av den dialektiska metoden lyfta fram vad eleven redan vet, t ex att sidan på en dubbelt så stor kvadrat är lika lång som linjen man drar i sitt inre från den ursprungliga kvadratens hörn. Förstår du? Jag ser det i mitt inre, men känner inte till begreppen, eller dom tekniska "finesserna", ändå vet jag hur stor en dubbelt så stor kvadrat är: den är lika stor som denna imaginära linje. Jag behöver m a o inga satslogiska "verktyg" för att veta, på grundval av detta kända exempel kan man ana sig till att det inte behövs någon logik för att komma till insikt om det sannas natur.
Gällande andra stycket har jag följande kommentar: intressant!