2006-05-16, 21:19
Citat:
Ursprungligen postat av herulen
…och alla dessa intellektuella som skriver en spalt,
snubblar p orden och tackar fr allt.
Dorothy Parker
Jag talar om filosofi och inte om poesi. Inom poesin ska drmmar, det flyktiga, det ofrklarliga vibrera av liv. Att filosofi r lika med poesi r dock bara nonsens. Vem kan med dagens triviala analytiska sprkbruk frmedla ngot trovrdigt om mnniskan. Eller str filosofin utanfr mnniskan? I s fall r det bortkastad tid att lsa den. Tyvrr, har dagens analytiska filosofi, liksom bondens dda gris, hamnat p slaktarens bnk. Drmed har denna typ av sprkbruk blivit totalt livls och intellektuellt ofarlig. Jag hvdar bestmt att den typ av oklar filosofi du tycker r berttigad mer r ett stt att stdja stipendieberoende akademiker vars sent utkomna verk slutligen hamnar i oknda mnniskors hem. Som ngonting trevligt att ha i bokhyllan, bland nationalencyklopedier, antika filosofer och farmors gamla bibel. Att undvika detta simpla ml med menar jag kan undvikas om filosofen frsker ha ett uppriktigt frhllande till verkligheten: att ta mnniskan p alvar.
Denna trend har allts blivit ett medel fr att frgra sjlva filosofin, vilket ocks gjort den fullstndigt ofarlig. Som en tysk filosofijournalist en gng uttryckte det i radion: ”Det r ju nd ingen djvul som frstr dem [min versttning]”. Eller som den amerikanska kollegan hnfullt uttryckte det: ”In the end. Who fucking cares”. Jag efterlyser drfr tillsammans med den engelska filosofen Bryan Magee ett mer personligt och vardagsnra filosofiskt sprkbruk som finns i Friedrich Nietzsches bok ”Om moralens hrstamning” eller i Arthur Schopenhauers bok ”Vrlden som fri vilja och frestllning”. Deras stt att anvnda sprkets mjligheter r frutom deras filosofi det mest storslagna som tysklands litteraturhistoria ngonsin kunnat visa upp. Och med den tyske filosofen Ernst Bloch hvdar jag att varje filosof dessutom mste ha distans och sjlvironi till sitt mne. Ibland kunde t. ex. studenterna i Leipzig stlla fljande frga till Bloch nr hans frelsningar blev fr krngliga: ”Vad r det ondligas passiva kausalitet i – och omvaros partiella negation? Alla funderade, sedan professorns svar: Ett hl i Gudsmoders drkt”.
snubblar p orden och tackar fr allt.
Dorothy Parker
Jag talar om filosofi och inte om poesi. Inom poesin ska drmmar, det flyktiga, det ofrklarliga vibrera av liv. Att filosofi r lika med poesi r dock bara nonsens. Vem kan med dagens triviala analytiska sprkbruk frmedla ngot trovrdigt om mnniskan. Eller str filosofin utanfr mnniskan? I s fall r det bortkastad tid att lsa den. Tyvrr, har dagens analytiska filosofi, liksom bondens dda gris, hamnat p slaktarens bnk. Drmed har denna typ av sprkbruk blivit totalt livls och intellektuellt ofarlig. Jag hvdar bestmt att den typ av oklar filosofi du tycker r berttigad mer r ett stt att stdja stipendieberoende akademiker vars sent utkomna verk slutligen hamnar i oknda mnniskors hem. Som ngonting trevligt att ha i bokhyllan, bland nationalencyklopedier, antika filosofer och farmors gamla bibel. Att undvika detta simpla ml med menar jag kan undvikas om filosofen frsker ha ett uppriktigt frhllande till verkligheten: att ta mnniskan p alvar.
Denna trend har allts blivit ett medel fr att frgra sjlva filosofin, vilket ocks gjort den fullstndigt ofarlig. Som en tysk filosofijournalist en gng uttryckte det i radion: ”Det r ju nd ingen djvul som frstr dem [min versttning]”. Eller som den amerikanska kollegan hnfullt uttryckte det: ”In the end. Who fucking cares”. Jag efterlyser drfr tillsammans med den engelska filosofen Bryan Magee ett mer personligt och vardagsnra filosofiskt sprkbruk som finns i Friedrich Nietzsches bok ”Om moralens hrstamning” eller i Arthur Schopenhauers bok ”Vrlden som fri vilja och frestllning”. Deras stt att anvnda sprkets mjligheter r frutom deras filosofi det mest storslagna som tysklands litteraturhistoria ngonsin kunnat visa upp. Och med den tyske filosofen Ernst Bloch hvdar jag att varje filosof dessutom mste ha distans och sjlvironi till sitt mne. Ibland kunde t. ex. studenterna i Leipzig stlla fljande frga till Bloch nr hans frelsningar blev fr krngliga: ”Vad r det ondligas passiva kausalitet i – och omvaros partiella negation? Alla funderade, sedan professorns svar: Ett hl i Gudsmoders drkt”.
Du stller fr hga krav p filosofin. Filosofin kan inte vara populistisk - inte alltid! Inte nr vi nrmar oss
eller tangerar metafysiska frgestllningar. Det r heller ingen fara med filosofin. Den finns dr, den finns inom oss. Vi vet exempelvis att det fre Sokrates/Platon fanns en ytterst sofistikerad tankekultur. Den finns ven hr och nu idag, den r visserligen dold, men den finns dr. Och vad det gller alltings primra ml uppfattar jag det som individens, den enskilde individens vxande, fr det syftet br man ibland rensa ogrs. Sofisterna, som jag redan nmnde, hade som primrt syfte, liksom sokrates att n sanningen, till detta krvs ibland lgnen - den resoluta lgnen fr att parafrasera Nietzsche. Traditionen att mlet fr den enskildes strvanden br vara kunskap r inget nytt; frn Sokrates, via Stoikerna fram till vra dagar hos exempelvis Popper. Fr det ndamlet r man villiga att offra allt, ja vissa, t ex Stoikerna tvekade inte ens att tjna som den vrsta slav fr tyranner. Man offrar kvinnor, man offrar kanske pengar, man offrar kanske maktstllning - allt som i allmnhet anses som gott. r inte detta heroiskt?
Men det finns en annan vg till insikt; sofistens vg, gycklarens, "musikantens", som sagt. D finns det heller ingen risk fr att verken blir bestende, men det r en annan historia.
Jag tror inte att filosofins "uppgift" - om det ens r meningsfullt att tala om ngot sdant - r att "frlsa" mnskligheten, utan att befordra enskilda individers vg mot kunskap. Det finns nmligen - enligt min tro - ngot gott, rtt och sknt, som vi kan nrma oss och f syn p med vr inre blick - detta r inte ngot som snabbkpskassrskan eller hennes talesman kan, vill eller har tid att syssla med, utan ngot fr ett ftal priviligerade. Dessa priviligerade behver inte "uppfattas" som priviligerade - vem bryr sig vad dom dr tnker och tycker!
Det kan ven tillggas att inom filosofin, som ju kan beskyllas fr att vara "egalitr" hr det sedan Sokrates tid till god ton att inte tala s mycket om sprkbruk, utan med hjlp av den dialektiska metoden lyfta fram vad eleven redan vet, t ex att sidan p en dubbelt s stor kvadrat r lika lng som linjen man drar i sitt inre frn den ursprungliga kvadratens hrn. Frstr du? Jag ser det i mitt inre, men knner inte till begreppen, eller dom tekniska "finesserna", nd vet jag hur stor en dubbelt s stor kvadrat r: den r lika stor som denna imaginra linje. Jag behver m a o inga satslogiska "verktyg" fr att veta, p grundval av detta knda exempel kan man ana sig till att det inte behvs ngon logik fr att komma till insikt om det sannas natur.
Gllande andra stycket har jag fljande kommentar: intressant!