Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-25, 10:00
  #1
Medlem
Har fram tills nu sparat svenska aktier i en ISK och utländska i en KF. Men nu när Avanza ska börja med aktielån i deras KF har jag börjat fundera på låta min ISK vara och fortsätta köpa aktier i min KF.

Dock hur kommer det fungera om det blir avknoppning eller split i innehavet?

Vid till exempel avknoppning får jag det avknoppade företaget eller tillfaller det ägaren av innehavet (Avanza Pension)? Och hur blir det om aktien är uppdelade i två depåer? Säg det behövs 20 aktier för en avknoppning och 5 ligger i ISKn och 15 i KF? Blir jag utan avknoppning då eller hamnar aktien i den depån med mest innehav?
Citera
2020-07-25, 10:32
  #2
Medlem
Avknoppning och split räknas självklart per depå. Avkastningen på aktielånet avanza börjar med i KF kommer vara struntsummor. Enda fördelen att köpa i KF du behöver bry dig om är utländska innehav som ger utdelning.
Citera
2020-07-25, 10:44
  #3
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Enda fördelen att köpa i KF du behöver bry dig om är utländska innehav som ger utdelning.
Skattas inte de som om man har i ISK?
Citera
2020-07-25, 12:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Skattas inte de som om man har i ISK?

De beskattas men källskatten begär sedan tex avanza tillbaka så du får tillbaka större delen. Tar lite tid men pengarna får du. Nordea är snabba med källskatten så där kan du ha en KF om du inte vill vänta.
Citera
2020-07-25, 12:42
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
De beskattas men källskatten begär sedan tex avanza tillbaka så du får tillbaka större delen. Tar lite tid men pengarna får du. Nordea är snabba med källskatten så där kan du ha en KF om du inte vill vänta.
Det gäller väl utdelning? Hur är det om du köper och säljer på ett ISK?
Citera
2020-07-25, 12:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det gäller väl utdelning? Hur är det om du köper och säljer på ett ISK?

Det är ingen skillnad. Du beskattas inte på någon av dom vid försäljning. Har du svenska aktier i en isk så är du ju reggad ägare och kan gå på bolagsstämman det kan ju vara lite kul
Citera
2020-07-25, 18:16
  #7
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Avkastningen på aktielånet avanza börjar med i KF kommer vara struntsummor.

Säker på det? Vad är struntsummor för dig? Välmixad portfölj hos Nordnet ger mellan tumme och pekfinger så det täcker schablonskatten.
Citera
2020-07-25, 20:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Säker på det? Vad är struntsummor för dig? Välmixad portfölj hos Nordnet ger mellan tumme och pekfinger så det täcker schablonskatten.
Det var så jag tänkte med, kunna få pengar från lånet och få ihop pengarna till att betala skatten. Eller i varje fall en del av skatten.
Citera
2020-07-25, 20:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Det är ingen skillnad. Du beskattas inte på någon av dom vid försäljning. Har du svenska aktier i en isk så är du ju reggad ägare och kan gå på bolagsstämman det kan ju vara lite kul
För min del så kommer jag redan ha aktierna i en ISK, kommer inte sälja av dom där. Så kommer stå som reggae aktieägare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback