• 1
  • 2
2020-07-24, 17:47
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...man-stockholm/
24 juli 14:05, Våld/hot mot tjänsteman, Stockholm

Skyddsvakt på Lovö avlossde varningsskott efter att ha varit nära att bli påkörd av bil.

Klockan 14.04 inkom uppgifter att en skyddsvakt på Lovö hade varit nära att bli påkörd av en bil. I samband med detta avlossade skyddsvakten varningsskott. Ingen person ska ha skadats i samband med händelsen.

Händelsen rubriceras som försök till grovt våld mot tjänsteman samt brott mot skyddslagen.

Ingen person är i nuläget frihetsberövad i ärendet.
Vet någon mer om händelsen?
Citera
2020-07-24, 17:52
Medlem
halaltarzans avatar
Från SvD...

Citat:
En skyddsvakt fick avlossa ett varningsskott mot en person under fredagen på Försvarets radioanstalt, FRA, på Lovön, Ekerö kommun i Stockholm. Polis kallades till platsen vid 14-tiden.
Citera
2020-07-24, 18:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vet någon mer om händelsen?
Det var vid FRA:s anläggning. Inte Drottningholms slott: https://live.aftonbladet.se/supernyt...318300189907a6
Citera
2020-07-24, 18:48
Medlem
Har skyddsvakt I Sverige pistol?
Citera
2020-07-24, 18:51
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear

En del har det i alla fall.
Citera
2020-07-24, 19:06
Bannlyst
Citat:

Inte har dom KSP M/58 i alla fall.
Citera
2020-07-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Inte har dom KSP M/58 i alla fall.

Synd. En varningsremsa i motorhuven med den hade nog fått dem att stanna på plats tills polisen anlänt.

Rätt lite info... Är ju ändå rätt allvarligt att de försökta köra på skyddsvakten.

Varför inga uppgifter om bilen t.ex?
Senast redigerad av HalfRunar 2020-07-24 kl. 19:33.
Citera
2020-07-24, 19:23
Medlem
Citat:

De jag känner har det.

Tror alltid det ingår i deras arsenal...
Citera
2020-07-24, 20:03
Teori: Vådaskott, fanns ingen bil.
Citera
2020-07-24, 20:05
Medlem
constants avatar
Bilen måste ha försökt köra rakt in mot anläggningen, eller kan det finnas någon annan förklaring?
Citera
2020-07-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Bilen måste ha försökt köra rakt in mot anläggningen, eller kan det finnas någon annan förklaring?

Jag börjar med att säga att det var ett slag sedan jag var där ute så de kan ha byggt om lite men jag har svårt att se om det inte har ändrats hur det skulle ha gått till. Det är en allmän väg precis utanför, de har en egen busshållplats och allt, det går att ta bussen från Brommaplan -- den passerar sedan Drottningsholm och så svänger den av ut förbi lite hästhagar och annat. Det ligger en parkeringsplats där och så måste du svänga av för att köra upp några meter till ingången, det var ett gulvitt trähus eller något sådant vid den stora grinden. Så jag har svårt att se hur du skulle råka gasa på och fram där. Det brukar knappast stå en vakt framför grinden heller. De måste då i princip sakta ha svängt upp och sedan ställt sig och tokgasat för att försöka ramma grinden.

Så det kanske är så att vakten har kommit ut och undrat vad du vill för du verkade lite mysko och då har de försökt köra på vakten eller uppträtt olämpligt/hotfullt varpå tjänstevapnet har åkt fram. Men som sagt, ren spekulation.
Citera
2020-07-24, 20:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Jag börjar med att säga att det var ett slag sedan jag var där ute så de kan ha byggt om lite men jag har svårt att se om det inte har ändrats hur det skulle ha gått till. Det är en allmän väg precis utanför, de har en egen busshållplats och allt, det går att ta bussen från Brommaplan -- den passerar sedan Drottningsholm och så svänger den av ut förbi lite hästhagar och annat. Det ligger en parkeringsplats där och så måste du svänga av för att köra upp några meter till ingången, det var ett gulvitt trähus eller något sådant vid den stora grinden. Så jag har svårt att se hur du skulle råka gasa på och fram där. Det brukar knappast stå en vakt framför grinden heller. De måste då i princip sakta ha svängt upp och sedan ställt sig och tokgasat för att försöka ramma grinden.

Så det kanske är så att vakten har kommit ut och undrat vad du vill för du verkade lite mysko och då har de försökt köra på vakten eller uppträtt olämpligt/hotfullt varpå tjänstevapnet har åkt fram. Men som sagt, ren spekulation.
De kan knappast ha skyddsvakter vid någon annan bilväg än den in till anläggningen, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in