2020-12-20, 19:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tror att man behöver åka på ett annat sätt med gevär på ryggen än hur man åer utan gevär. I alla fall har Stina sagt att hon tycker att det stor skillnad och att hon än så länge bara kan åka med en fart. Hon har kanske inte därför helt lärt sig att åka med gevär och därför får hon inte ut hela sin åkkapacitet.

Så är det absolut. Det handlar både om balans och om att använda musklerna på ett annat sätt. Sen väger ju bössan några kilo också. Det tar lite tid att anpassa sig.

Sen kanske man inte ska bry sig alltför mycket om just dagens svaga åktid om hon både ramlade och åkte fel.
Citera
2020-12-20, 20:01
Medlem
Tycker man ska vara kritisk till den åktiden.

Det finns ju klipp på starten, där ser man att hon åker med svag insats ut från start. På relativt korta, flacka skidskytteslingorna måste man åka med attack från start för att hänga med. Jag tror någon måste visa henne åktiderna minst lika mycket som var prickarna satt efter detta lopp. Hon ska nästan vara på pallen med fyra bom ett sånt här lopp, i varje fall i höjd med Bettans resultat som sämst. Tycker inte det finns nån rätt eller fel ände att börja i, båda delar ska klaffa, men det är iaf viktigare är att åka 100% och skjuta 60% än tvärtom. Vet inte om hon var rädd för att ramla med bössan på ryggen efter närtida skadehistorik, men förväntar mig att hon åker betydligt bättre redan imorgon.
Citera
2020-12-20, 20:05
Medlem
Citat:
Jag tror att man behöver åka på ett annat sätt med gevär på ryggen än hur man åker utan gevär. I alla fall har Stina sagt att hon tycker att det stor skillnad och att hon än så länge bara kan åka med en fart. Hon har kanske inte därför helt lärt sig att åka med gevär och därför får hon inte ut hela sin åkkapacitet.

visst är det skillnad men ändå inte så jätte stor och att det ska bli så här pass svagt åkmässigt, nu kan det så klart finns andra förklaringar och man ska heller aldrig dra för storta slutsatser av ett lopp..

men mot åkarna idag hur åkte hon i premiären ? alltså i åkt tid i sprinten. jag uppfattar det som att åkingen gott bakåt jämfört med Ingla Bettan och Emma jämfört med sprinten då. hon borde ju utvecklas mer om det handlar om att åka med genvär på ryggen under den perioden
Citera
2020-12-20, 20:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Man kan ju konstatera att Denise Herrmann inte åkte lika snabbt under sin första säsong i världscupen (16/17) som under sin fjärde säsong i världscupen (19/20) som var den säsong då hon åkte som snabbast,
Citera
2020-12-20, 20:46
Medlem
Ska inte bara lyfta det dåliga. Fanns ett par, tre ljusglimtar i loppen.

Tilda Johansson var trea i sin säsongsdebut, saknas kanske lite i åkningen men klart stabilt där hennes snabbaste varv också var det sista. Kan nog trycka på lite mer redan imorgon.

På herrsidan var det en som stack ut mer då Erik Larsson(-02) var trea, bara halvminuten efter Stenersen både i åktid och totalt, och före Hallström med lika många bom. Den andra duktiga 02an Oscar Andersson gör det ju bra som är femma med fullt skytte, men Larsson var över 1½ minut snabbare i spåret. Jag kan inte påstå att jag lagt märke till att Larsson varit någon superåkare alls för sin ålder tidigare, i toppen bland nationella juniorer kanske men det här är en kille som var 5, 7 och 15(!) minuter efter i internationella juniorlopp ifjol. Några bra sprintresultat i längd har han men detta detta var sensationellt utefter vad han tidigare presterat i skidskytte. Det där blir att följa upp.
Citera
2020-12-20, 20:46
Medlem
Citat:
Man kan ju konstatera att Denise Herrmann inte åkte lika snabbt under sin första säsong i världscupen (16/17) som under sin fjärde säsong i världscupen (19/20) som var den säsong då hon åkte som snabbast,

Är Sara Andersson samma tjej som blev 35 i klassiska loppet i Bruks? visst Hermann åkte säkert inte lika fort då i början men känns som att hon inte tappa lika mycket fart som Stina gjorde idag.. men visst vi får nog avakta morgon dagen också för att få en bättre bild av åkfromen men den måste upp klart
Citera
2020-12-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Är Sara Andersson samma tjej som blev 35 i klassiska loppet i Bruks? visst Hermann åkte säkert inte lika fort då i början men känns som att hon inte tappa lika mycket fart som Stina gjorde idag.. men visst vi får nog avakta morgon dagen också för att få en bättre bild av åkfromen men den måste upp klart

Ja det är det men hon är mycket bättre i fristil, framförallt i sprint.
Citera
2020-12-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja det är det men hon är mycket bättre i fristil, framförallt i sprint.

tack. kolla också upp henne vann en sprint såg jag och var 5 och 15 i två distanslopp jag hitta så tjejen kan ha bara fart i kroppen och förhålladena idag borde passat bra men inte ska Stina ändå vara efter
Citera
2020-12-20, 21:37
Medlem
Stefan4s avatar
Mona Brorsson är femte bästa svenska i Totalcupen med sin 19:e plats.

Bästa ukrainska är Darya Blashko på 24:e.
Bästa ryska är Irina Kazakevich på 26:e.
Bästa schweiziska är Lena Häcki på 39:e.

Det blir svårt för dessa nationer att slåss om pallplaceringar i stafetterna framöver när de saknar riktiga toppåkare.
Citera
2020-12-20, 23:31
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
visst kanske inte skicka bara för att man ska rotera men känns ändå som att ibland lever dom kvar länge var väl lite så med Emma N för något år sedan

ska bli intressant se åkttiderna känns som hon inte haft den fart i spårt som man önskat
Skillnaden var dock att Emma Nilsson presterat absolut noll. Hon togs ut i landslaget och fick sedan fortsätta tävla trots miserabel skidåkning fastän andra åkare presterat bättre resultat. Magnusson har dels historiskt sett gjort bra insatser i viktiga tävlingar och har en åkfart som faktiskt är rätt hyfsad. Har inget emot att Bettan får köra nästa tävling dock.
Citera
2020-12-21, 00:26
Medlem
Stenersen var tydligen diskad, därför stod han utan placering fast med snabbast tid. Han åkte fel nånstans på första varvet men fullföljde loppet. Oklart om han tjänade tid på det eller ej. Det mesta verkar ju varit sådär anordnat om man ska vara ärlig, även om det bara är en halv tävling och inte så mycket folk tillåtet runtomkring.
Citera
2020-12-21, 01:26
Medlem
Neofytens avatar
Dagens lopp verkar ju ha varit rena vilda västern...
Senast redigerad av Neofyten 2020-12-21 kl. 01:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in