2020-12-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Nu har jag inte sett loppet eller hört något men var det så mycket stul, tappa lite tid på vallan vid ett fall sedan det mot upploppet var väl inget om det var det som dom menade med åkt fel..

så hur är det med åkfarten? 1.45 efter med 4 bom känns mycket om det inte var mer stul än så

tempot på vallan var väl också rätt bra av det jag såg

Vart har du sett skyttet?
Citera
2020-12-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Om Sara Andersson vinner(talangen till trots) tror jag inte Magnusson är given att tappa sin plats. Ett lopp imorgon också visserligen, vi får se hur mycket Bettan etc. bommade och tidsavstånden.

Hoppas man vågar skicka ut Sara i IBU-cupen om hon är så pass bra.

Magnusson känns ju som att hon är bättre än vad det blir på WC men hon har inte någon jätte smikrande rad ändå i år. så varför få vara kvar ? visst kanske inga jätte bra just nu som utmananar men någon form av konkurrenssituation måste det finnas när man ändå inte presterar nog bra och låta andra få en chans
Citera
2020-12-20, 17:21
Medlem
Citat:
Vart har du sett skyttet?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/PRv7Qb/nilsson-langt-efter-i-sprinten

finns ett klipp där
Citera
2020-12-20, 17:25
Medlem
Citat:
Magnusson känns ju som att hon är bättre än vad det blir på WC men hon har inte någon jätte smikrande rad ändå i år. så varför få vara kvar ? visst kanske inga jätte bra just nu som utmananar men någon form av konkurrenssituation måste det finnas när man ändå inte presterar nog bra och låta andra få en chans

Ser inget självändamål med att skicka nya bara för att. Dom ska hålla så pass nivå i skidåkningen att dom kan ta en hel del VC-poäng. Bettan åkte dock riktigt bra i Finland och håller hon den nivån tycker jag man ska rotera.

Citat:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/PRv7Qb/nilsson-langt-efter-i-sprinten

finns ett klipp där

Tack. Får det till cirka 38 i ligg och 32 i stå.
Citera
2020-12-20, 17:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Tycker själva skytteproceduren ser ganska bra ut, men det tyckte jag redan i Idre.
Citera
2020-12-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ser inget självändamål med att skicka nya bara för att. Dom ska hålla så pass nivå i skidåkningen att dom kan ta en hel del VC-poäng. Bettan åkte dock riktigt bra i Finland och håller hon den nivån tycker jag man ska rotera.

Tack. Får det till cirka 38 i ligg och 32 i stå.

visst kanske inte skicka bara för att man ska rotera men känns ändå som att ibland lever dom kvar länge var väl lite så med Emma N för något år sedan

ska bli intressant se åkttiderna känns som hon inte haft den fart i spårt som man önskat
Citera
2020-12-20, 17:35
Medlem
Citat:
Svenska förbundet: https://svensktskidskytte.com/
Internationell resultatservice: http://biathlonresults.com/
Svensk resultatservice: https://skidskytte.indta.se/

Svenska landslagstrupper:

Tävlingskalender världscupen:
28-29 nov, Kontiolahti
3-6 dec, Östersund
11-13 dec, Hochfilzen
17-20 dec, Annecy
7-10 jan, Oberhof
13-17 jan, Ruhpolding
21-24 jan, Antolz-Anterselva
10-21 feb, Pokljuka VÄRLDSMÄSTERSKAP
26 feb-1 mars, Peking
11-14 mars, Nove Mesto
18-21 mars, Holmenkollen

Övriga mästerskap:
27-31 jan, EM, Duszniki Zdroj
3-7 feb, Junior-EM, Madona
28 feb-7 mars, Junior-VM, Obertilliach

En riktigt saftig silly season har det varit för skidskyttet, och då mestadels i positiv bemärkelse. Alla förbundspampars våta dröm har blivit sann när Stina Nilsson bytt sport och därmed förgyller ett redan starkt damlag. Rosar hon inte i resultatväg, lär hon i varje fall göra det i ekonomi och intresse för ett förbund som annars jobbar lite i motvind om man jämför med längdskidornas dito.

På åkarsidan i övrigt har Emma Nilsson blivit förpassad ett hack nedåt medan Johanna Skottheim tagit klivet upp i A-laget efter sin genombrottssäsong. På herrsidan har Torstein Stenersen valt att fortsätta sin satsning utanför landslaget medan den för närvarande bästa yngre åkaren i Malte Stefansson tagit över hans plats. Återstår att se om Stefansson kan ta det nödvändiga klivet för att kunna prestera i världscupsammanhang. Bettan Högberg fortsätter precis som tidigare utanför landslaget.

Även på ledarsidan har det hänt saker. Landslagschef Anders Byström har gått i motsatt riktning jämfört med Stina Nilsson och tillbaka till längdlandslaget. Ersätter hans roll gör den tidigare landslagsåkaren Anna-Maria Uusitalo(Nilsson). Högre upp i organisationen är Rikard Grip ny generalsekreterare. På A-lagssidan har man utökat staben med Ola Ravald som ny tekniktränare och schweizaren Jean-Marc Chabloz som ny skyttetränare med huvudfokus Stina Nilsson. Huvudtränare för A-laget är fortsatt Johannes Lukas.

När det gäller världscupprogrammet har man i år valt att dela upp säsongspremiären mellan Kontiolahti och Östersund, med blandade reaktioner. Annars är till synes en ordinarie säsong planerad i dagsläget med både VM och för-OS i februari.

Den svenska tävlingskvoten i år är sex damplatser och fem herrplatser i både världscupen och IBU-cupen. Bettan Högberg har en friplats första tävlingshelgen tack vare sin totalcupsseger i IBU-cupen förra året.

Räknar till att om vi tar en pallplats (d.v.s. en varenda helg (med start Oberhof) som återstår, så slår vi Magdalena Forsbergs sjuka säsong 00/01 där man tog 21 pallplatser? Slår de rekordet i år?
Citera
2020-12-20, 17:48
Medlem
Svåråkt isigt underlag enligt både Stina och Bettan, flera ska ha vurpat rejält.

– Det väldigt hårt och isigt. Det var många av tjejerna som var ute i skogen, så jag tror det var många som slet med att få till åkningen idag. Inklusive mig.

– Det är isigt så det är många som har kört omkull. En del kommer in med gevären förstörda och en del med skidorna i tre delar. Jag klarade mig så det var skönt.
Citera
2020-12-20, 19:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Högberg med snabbast åktid 16.47. Stina med sjätte åktid 17.19. Sara Andersson 16.55, Ingela Andersson 16.56, Emma Nilsson 16.56 och Tilda Johansson 17.16.
Senast redigerad av Alkibiades 2020-12-20 kl. 19:04.
Citera
2020-12-20, 19:23
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Högberg med snabbast åktid 16.47. Stina med sjätte åktid 17.19. Sara Andersson 16.55, Ingela Andersson 16.56, Emma Nilsson 16.56 och Tilda Johansson 17.16.

Jag blir inte riktigt klok på Stinas åktider. Kanske har hon som taktik att ta det lugnare i spåret för att ge sig själv bättre förutsättningar på vallen, men sjätte åktid i ett nationellt fält där A-laget saknas är ändå alldeles för svagt.

Eller har hon inte fystränat lika hårt i år som inför tidigare säsonger, för att låta kroppen "läka ut" efter alla skador hon haft på senare år? Det är trots allt skyttet som har högsta prioritet nu.
Citera
2020-12-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag blir inte riktigt klok på Stinas åktider. Kanske har hon som taktik att ta det lugnare i spåret för att ge sig själv bättre förutsättningar på vallen, men sjätte åktid i ett nationellt fält där A-laget saknas är ändå alldeles för svagt.

Eller har hon inte fystränat lika hårt i år som inför tidigare säsonger, för att låta kroppen "läka ut" efter alla skador hon haft på senare år? Det är trots allt skyttet som har högsta prioritet nu.

Åktiden är ju riktigt svag visst fritt och indivudell start har aldrig varit henens grej så riktigt aldrig värdstopp just där men dom här åkarna ska hon bara krossa ändå..

Hennes bästa lopp i fritt med som jag ser individuell start är jaktstarten i Québec som var som en individuell start för henne där hade hon nog varit topp 10 om hon åkt hela vägen + att hon var enda som fick göra allt jobb själv hela vägen
Citera
2020-12-20, 19:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tror att man behöver åka på ett annat sätt med gevär på ryggen än hur man åker utan gevär. I alla fall har Stina sagt att hon tycker att det stor skillnad och att hon än så länge bara kan åka med en fart. Hon har kanske inte därför helt lärt sig att åka med gevär och därför får hon inte ut hela sin åkkapacitet.
Senast redigerad av Alkibiades 2020-12-20 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in