2020-07-23, 16:38
Medlem
Maowdigs avatar
Tjenare, köpte ett datorbygge 2016 och den funkar ganska klockrent men regn och hemester har fått mig att bli sugen på att uppgradera den så att När TVn uppgraderas till en 4k oled och cyberpunk släpps så ska den kunna plågas ännu mer, vad hade ni experter uppgraderat från detta bygge?

Ram HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB)
CL15 DIMM (Kit of 2) HyperX FURY Black

Processor Intel Core i7-6700K Skylake Socket-LGA1151, QuadCore, 4.0GHz, 8MB

Moderkort ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151,ATX,Z170,DDR4,3xPCIe-x16,SLI/CFX,
SupremeFX, GameFirst III

Nätaggregat EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU

Grafikkort EVGA GeForce GTX 1080 Founders Edition
Citera
2020-07-23, 17:00
Medlem
Den där verkar ha det mesta men en diskettstation och en hålkortsläsare av senaste modell piggar alltid upp. Bygger du helt nytt så klarar du dig kanske ända till julafton med grejer kring en Threadripper 3990X. En kompis sa att den klarar Pacman utan att hacka.
Citera
2020-07-23, 17:03
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Den där verkar ha det mesta men en diskettstation och en hålkortsläsare av senaste modell piggar alltid upp. Bygger du helt nytt så klarar du dig kanske ända till julafton med grejer kring en Threadripper 3990X. En kompis sa att den klarar Pacman utan att hacka.
Jäklar, du var en kul prick. Tack för ingenting.
Citera
2020-07-23, 17:04
Medlem
SilentVictorys avatar
Det beror ju helt på vilken budget du har och vad syftet är?
Ex. spela senaste titlar på högsta inställningarna eller sitta i CAD med en massa ritningar?

Grafikkort och CPU och eventuellt moderkort och snabbare minnen är ju aldrig dumt.

Grafikkortet bör du väl minst gå upp till RTX 2070 för att få någon nämnvärd prestandaökning.
Senast redigerad av SilentVictory 2020-07-23 kl. 17:08.
Citera
2020-07-23, 18:58
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det beror ju helt på vilken budget du har och vad syftet är?
Ex. spela senaste titlar på högsta inställningarna eller sitta i CAD med en massa ritningar?

Grafikkort och CPU och eventuellt moderkort och snabbare minnen är ju aldrig dumt.

Grafikkortet bör du väl minst gå upp till RTX 2070 för att få någon nämnvärd prestandaökning.
Jag tänker ju att det inte blir något grafikkortsbyte då jag misstänker att det är det som fortfarande är mest Up to date utan snarare identifiera om det finns någon uppenbar flaskhals i det jag innehar. Datorn fungerar som spel/mediecentral så CAD blir det inte!
Senast redigerad av Maowdig 2020-07-23 kl. 19:01.
Citera
2020-07-24, 17:35
Medlem
Ingenting. Din dator är inte tillräckligt dålig för att det ska vara värt.

Ditt minne är slött, men det är inte värt att uppgradera.

För att göra en meningsfull CPU-uppgradering behöver du nytt moderkort, och det vet jag inte om det är värt då en 6700K fortfarande hänger med, om än i bakvattnet. Jag föreslår att du köper en bra kylare om du inte redan har det, och överklockar så mycket det går.

Senare i år kommer AMD släppa nästa generation Ryzen, modellserie 4000, baserad på nya arkitekturen Zen 3, så vänta till det så kan du haffa en sådan då, eller en Ryzen 3000 som nog blir lite billigare.

Ditt grafikkort är fortfarande bra. Både AMD och Nvidia ska släpp nytt i höst, och de väntas ta ett stort kliv framåt, ca 50% bättre mot idag, så vänta till det.
https://adoredtv.com/leaked-benchmark-shows-nvidia-ampere-gpu-beating-2080ti-by-40-with-low-clock-speed/
https://wccftech.com/amd-radeon-rx-big-navi-enthusiast-graphics-card-16-gb-vram-q4-2020-launch-rumor/
https://www.notebookcheck.net/More-evidence-points-towards-AMD-s-RDNA2-Big-Navi-superiority-over-Nvidia-s-high-end-Ampere-RTX-3000 -GPUs.482368.0.html
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_s_rdna_2_gpus_are_reportedly_up_to_225_faster_ than_rdna/1

Överväg seriöst att skaffa en Playstation 5 istället när den kommer senare i år. Den kommer vara klart bättre än din burk på alla punkter och gissningsvis bara gå lös på 6000 kronor, kanske 7000 nu med alla höjda elektronikskatter och annat i Sverige. PS5 kommer ha en SSD som inte kommer gå att replikera på en PC på åratal, och den har stöd för 120 hz VRR vilket en del TV-apparater, även OLED, har stöd för idag. Om du ändå ska skaffa en OLED TV så kommer det bli en perfekt kombination.

Du får tillgång till alla exklusiva Playstation-spel och kan skaffa PS4-spel för en spottstyver och köra på den, då den är bakåtkompatibel, ofta med uppskalad grafik dessutom.

Det kommer bli mycket, som i flera gånger, dyrare att uppgradera datorn om du ska matcha nästa generations konsoler. Om det bara är för Cyberpunk så kan du lika gärna sitta still i båten då det spelet inte är ett nästa generation-spel.
Citera
2020-07-24, 18:01
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maowdig
Tjenare, köpte ett datorbygge 2016 och den funkar ganska klockrent men regn och hemester har fått mig att bli sugen på att uppgradera den så att När TVn uppgraderas till en 4k oled och cyberpunk släpps så ska den kunna plågas ännu mer, vad hade ni experter uppgraderat från detta bygge?

Ram HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB)
CL15 DIMM (Kit of 2) HyperX FURY Black

Processor Intel Core i7-6700K Skylake Socket-LGA1151, QuadCore, 4.0GHz, 8MB

Moderkort ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151,ATX,Z170,DDR4,3xPCIe-x16,SLI/CFX,
SupremeFX, GameFirst III

Nätaggregat EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU

Grafikkort EVGA GeForce GTX 1080 Founders Edition

Din dator har stora likheter med min nuvarande dator. Jag har mer minne och ett betydligt långsammare grafikkort (då jag inte spelar spel).
Precis som du är jag i planeringsstadiet av ett nytt bygge. Jag startade en tråd för bara några dagar sedan, har du tittat på den? (FB) Val av processor för nästa dator?

Jag överväger starkt att välja AMD den här gången, den nya 4000+serien kommer ju under hösten. Vill du absolut köpa nu så är nog Ryzen 9 3900XT ett bra alternativ, men även Ryzen 7 3700X är nog tillräckligt snabb för de flesta. Ett X570-baserat moderkort och minst 16GB snabbt minne (3200 snabbare verkar vara bäst balans mellan pris och prestanda).

När det gäller grafikkort så ska Nvidia lansera sina nya produkteer i 3000+serien i augusti )eller möjligen september), så det lär bli åtminstone RTX 3070 och RTX 3080. Jag skulle absolut vänta tills dess för att se vad som händer med priserna på 2070 och 2080.

Det finns inget att behålla på din gamla dator, förutom kanske nätaggregatet (även om jag personligen skulle välja ett lite kraftfullare) och eventuellt lådan.

Bygg nytt från grunden.
Citera
2020-07-25, 15:14
Avslutad
Jag tycker ni har bra datorer.

DDR4 2666MHz 16GB är varken slött eller lite. Möjligen kan vara värt att uppgradera till 32 GB.

GeForce GTX 1080, skitbra grafikkort som visat sig vara en kraftfull och pålitlig.

Ifall du ska uppgradera, fundera istället på hårddiskarna. Kör du HDD? I så fall kan det vara värt att ersätta med SSD.

Fundera även på kylning. Många moderna grafikkort har problem med att kyla sig själva. Det kan vara värt att investera i bättre chassikylning och/eller ett större chassi. Ifall ditt grafikkort går varmt brukar oftast mjukvaran sänka klockhastigheten vilket sänker din prestanda.

Nyare kort har inte nämnvärt bättre prestanda sedan 2012. Vi är på en platå och det är inte samma krav på att uppgradera som för tio - tjugo år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in