2020-07-23, 13:07
Medlem
Hej flashback,

Har körkort, men aldrig ägt en bil och har inte kört på typ 10 år. Mitt körkort gick ut förra året. Det jag undrar är om jag väljer att inte förnya körkortet kommer jag vid något tillfälle behöva ta om det eller kan jag förnya det när jag vill?
Citera
2020-07-23, 13:34
Medlem
duden83s avatar
vet inte, men varför inte bara förnya det? tar typ en halvtimme och du får en ID handling och kan köra bil om du vill...
Citera
2020-07-23, 13:39
Medlem
Saxxat text från TD.

Vad händer om du inte förnyar ditt körkort?

Om du inte skickar in grundhandlingen kan Transportstyrelsen komma*att förelägga dig om att förnya körkortet.*Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort.

Tolkar det som endast att du inte dramföra ett fordon...står inget om att du måste ta om det.

Utan måste förnya det.

Kör du m utgånet kk så ses det som. Olovlig körning
Citera
2020-07-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
vet inte, men varför inte bara förnya det? tar typ en halvtimme och du får en ID handling och kan köra bil om du vill...

Nä, bor utomlands så är dryg och kostsam process.
Citera
2020-07-23, 14:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Nä, bor utomlands så är dryg och kostsam process.

Om du är permanent utflyttad så går det inte, tillfälligt https://www.transportstyrelsen.se/sv...fran-utlandet/
Citera
2020-07-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om du är permanent utflyttad så går det inte, tillfälligt utflyttad https://www.transportstyrelsen.se/sv...fran-utlandet/

Jag är utskriven från Sverige.
Citera
2020-07-23, 14:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Jag är utskriven från Sverige.

Inom EU byter du väl bara kortet mot det landets? I resten av världen åker du nog på att ta körkort såvida inte landet du bor i har snälla regler.
Citera
2020-07-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Inom EU byter du väl bara kortet mot det landets? I resten av världen åker du nog på att ta körkort såvida inte landet du bor i har snälla regler.

Nä, verkar inte så. Min flickvän har kollat på allt och har fixat alla papper etc för att förnya sitt. Kan inte ge detaljer nu, får fråga henne. Jag har inte varit så intresserad av det då jag inte bryr mig att mitt är utgånget såvida jag inte behöver ta om det. Därav frågan
Citera
2020-07-23, 19:02
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83

Numer är inte körkort en giltig id-handling.

Edit: Tänkte för fort...
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2020-07-23 kl. 19:07.
Citera
2020-07-23, 19:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Numer är inte körkort en giltig id-handling.

Edit: Tänkte för fort...
Varför då?
Citera
2020-07-23, 19:17
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Varför då?

Jag fick för mig att de redan hade slutat gälla då de "nya" ser betydligt enklare ut än de tidigare. Upptäckte dock att de tydligen är giltiga fram tills 2022.
Citera
2020-07-23, 23:40
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jag fick för mig att de redan hade slutat gälla då de "nya" ser betydligt enklare ut än de tidigare. Upptäckte dock att de tydligen är giltiga fram tills 2022.

Googlade lite om det du skrev.
Intressant, visste jag inte om att de skulle göra.
Låter som en bra idé, men samtidigt störigt att de inte bara gör körkorten säkrare (med fingeravtryck etc).
De kunde bara låtit de som inte har körkort få ett körkort/ID kort fast utan någon fordonsrättighet.
På så sätt hade man sluppit ha flera kort i plånboken (körkort + ID kort som kommer krävas nu).
Så gör man ju i andra länder (exempelvis spanien där körkortet är ID kort och även duger att resa med istället för pass inom EU)
Sorry för OT, men var intressant.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-och-andra-leg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in