2020-07-23, 14:07
Medlem
448s avatar
Surströmming som blir över kan förvaras i glasburk med tät lock i sitt eget spad i månader i kylskåp.

Steril hantering , steril burk bara.

La en halvburk oäten surströmming i en invadrarbutiks papperskorg en het sommar , kände han så men sa ju inget - han hade en konstig min en vecka - han måste tyckt det luktat mumma 😆
Citera
2020-07-23, 20:52
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Surströmming som blir över kan förvaras i glasburk med tät lock i sitt eget spad i månader i kylskåp.

Steril hantering , steril burk bara.

La en halvburk oäten surströmming i en invadrarbutiks papperskorg en het sommar , kände han så men sa ju inget - han hade en konstig min en vecka - han måste tyckt det luktat mumma 😆

Tjenis!

Ja, det är ett kul skämt, ingen tror att folk i Sverige kan äta sopor eller vad fan det luktar.

Även som Skåning så får jag säga, att jag fick vad jag tålde första gången jag smakade det.

Strålen från burken som sprutar upp och rakt i huvudet, över alla kläder, osv, ja det påminner en i flera dagar vad man försökte att äta.

Mitt skämt var över 10 år sedan men Chilenarna - mina vänner, glömmer det inte, påminner mig ständigt om vår Svenska fisk!

Rullkragen
Citera
2020-07-23, 21:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Ja, det är ett kul skämt, ingen tror att folk i Sverige kan äta sopor eller vad fan det luktar.

Även som Skåning så får jag säga, att jag fick vad jag tålde första gången jag smakade det.

Strålen från burken som sprutar upp och rakt i huvudet, över alla kläder, osv, ja det påminner en i flera dagar vad man försökte att äta.

Mitt skämt var över 10 år sedan men Chilenarna - mina vänner, glömmer det inte, påminner mig ständigt om vår Svenska fisk!

Rullkragen

Finns massa rätter som är värre , larvinfesterade ostar som dricks till litervis med raki och andra grejer...

Surströmming är ok , skölj fileerna innan - man kan även låta dom dra i mjölk snabbt för dom fega.

Sen handtvätt glöm metalltvålar - en spann med vatten och en halv dl klorin i.

Man tvättar med tvål först och sedan doppar händerna 20 sek i klorspannen och tvättar en gång till med annan tvål.Skvätt inte på kläderna så det kan bli fula fläckar - klor avdödar fort luktämnen.
Citera
2020-07-24, 02:43
Bannlyst
Ligger inte på min 5 topplista, men gör man det på rätt sätt så ..

Surströmmingsklämma med mjukt tunnbröd, surströmmingfileèr, mandelpotatis,
rödlök, gräddfil och gräslök, sen e de bara rulla ihop och hugga in ..

Ett måste till detta är ju nubben, Hallandsfläder vs OP Andersson samt Kall Bocköl
och helst några sköna milfar vid bordet ..

Citera
2020-07-29, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av one4two

Ett måste till detta är ju nubben, Hallandsfläder vs OP Andersson samt Kall Bocköl

Citera
2020-07-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one4two

Skit i Milfarna och Ölen... (Om man inte vill ha "eftrrätt" vill säga..)

En två , tre klämmor med en massa snaps till
(Bedövar dessutom smaken så man inte behöver skölja fileerna i vatten eller annat idiotiskt påhitt)

Glöm inte Västerbottenosten!

Två länkar för nybörjare...
https://receptfavoriter.se/matartikl...siskt-vis.html
https://mittkok.expressen.se/artikel...for-nyborjare/
Citera
2020-08-03, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Skit i Milfarna och Ölen... (Om man inte vill ha "eftrrätt" vill säga..)

En två , tre klämmor med en massa snaps till
(Bedövar dessutom smaken så man inte behöver skölja fileerna i vatten eller annat idiotiskt påhitt)

Glöm inte Västerbottenosten!

Två länkar för nybörjare...
https://receptfavoriter.se/matartikl...siskt-vis.html
https://mittkok.expressen.se/artikel...for-nyborjare/

Citera
2020-08-03, 18:23
Medlem
mjukmjukares avatar
Detta är ju mycket en fråga om dels intresse för mat i allmänhet, samt vilken förutfattad mening och inställning du har.

Jag är helt säker på att man kan, genom att bara ösa skräckhistorier och äckliga liknelser på varandra, få lite vem som helst att spy hastigt av ”skitlukten” när man öppnar en burk strömming.

Men jag är också hoppfull om att det finns de som är dels historiskt kunniga/intresserade om hur det i gamla tider stod tunnor söderöver i varje gathörn där fisk låg och jäste och spred den doft över hela städer som Surströmming har. Vilket sedan på den tiden enkelt uttryckt användes som umami i matlagning lite likt vår tids fisksås. Svårt att översätta exakt. Men otroligt användbart under många hundra år.

Om man till denna kunskap intresserar sig för hur man lägger in strömmingen, hur den jäser, fermenteras och långsamt blir mogen.
Intresserar sig för traditionella sätt att äta den och med omsorg gör sig en tillagning man tror passar sig själv och sin smak, ja då skulle inte denna delikatess vara så ”pruttkul” och ”vidrig” att skvallra om.

Nej tyvärr är Dioxinhalterna i Östersjöströmming min sorg och oro.

Jag har, trots helt annan råvara, samma inställning till Dansk ost som har hög doft och underbar smak likt t ex Gamle Ole och Svarta Sara. Visst har jag många gånger hört att detta luktar bajs.

Vad svarar man då? Nej.

Citera
2020-09-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag är (andra generationens) invandrare och skulle gärna prova! Jag är ganska känslig så jag vill inte alls utesluta att jag skulle vomera (har aldrig ens känt lukten, så detta baserar jag bara på vad jag hört och läst). Men jag hade försökt ha ett öppet sinne, haha!

Får man hålla för näsan/använda klädnypa, eller är det att betrakta som "fusk", eller till och med oartigt?

Jag bor i Göteborg och har aldrig sett surströmming i affärer, vart ska jag vända mig? Är det dyrt?

Visst brukar man dricka snaps i samband med att man äter? Vad rekommenderas i så fall?

Ber om ursäkt för min okunnighet!

Blev det någon surströmming? Om inte, så köper du surströmming i valfri matbutik. Alla har dock inte, men leta lite i större ICA, Coop osv. Brukar stå där kaviar osv. finns. Burkarna ligger oftast på runt 50-70 kronor och det är filéer du vill ha.

När du öppnar burken, så trycker du ner första hålet i konserven under vattnet så att luften pyserut i vattnet istället för rummet. På så vis slipper man få en chock av lukten. I början när jag åt, så brukade jag skölja av filéerna med lite vatten för att mildra smaken. Strömmingen serveras vanligen med rödlök, mandelpotatis och gräddfil. Tunnbrödet kan vara antingen hårt eller mjutk. Till det kan du dricka t.ex. snaps, öl eller vanlig mjölk.
Citera
2020-09-27, 07:59
Medlem
maxorrs avatar
Välj surströmming med omsorg

http://whiskyspot.com/surstrommingstest-2018/
Citera
2020-09-27, 10:51
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Blev det någon surströmming? Om inte, så köper du surströmming i valfri matbutik. Alla har dock inte, men leta lite i större ICA, Coop osv. Brukar stå där kaviar osv. finns. Burkarna ligger oftast på runt 50-70 kronor och det är filéer du vill ha.

När du öppnar burken, så trycker du ner första hålet i konserven under vattnet så att luften pyserut i vattnet istället för rummet. På så vis slipper man få en chock av lukten. I början när jag åt, så brukade jag skölja av filéerna med lite vatten för att mildra smaken. Strömmingen serveras vanligen med rödlök, mandelpotatis och gräddfil. Tunnbrödet kan vara antingen hårt eller mjutk. Till det kan du dricka t.ex. snaps, öl eller vanlig mjölk.

Tack så mycket för råden.

Nej, jag tror trots allt att det får bli någon gång tillsammans med erfarna lirare. Vad jag vet känner jag ingen som sysslar med surströmming, i mina kretsar är det kräftskiva för hela slanten. Men innan jag dör hade det varit roligt att träffa någon surströmmingsfantast som kunde skratta lagom åt en.
Citera
2020-09-27, 13:26
Bannlyst
Du behöver inte be om ursäkt. Det doftar värre än vad det egentligen är. I en bröd tar man två fileer, potatis, kalixrom, gräddfil och röd lök.

Det är inte värre än så.

Fast som i de flesta andra nordiska längre traditioner så brukar man supa en hel del i anslutning.

Så också när man äter surströmming.Tro inte annat!

På samma sätt som att äta kräftor här i skandinavien, är det mer en tilldragelse, än att vi gillar att folk kommer på besök.

Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag är (andra generationens) invandrare och skulle gärna prova! Jag är ganska känslig så jag vill inte alls utesluta att jag skulle vomera (har aldrig ens känt lukten, så detta baserar jag bara på vad jag hört och läst). Men jag hade försökt ha ett öppet sinne, haha!

Får man hålla för näsan/använda klädnypa, eller är det att betrakta som "fusk", eller till och med oartigt?

Jag bor i Göteborg och har aldrig sett surströmming i affärer, vart ska jag vända mig? Är det dyrt?

Visst brukar man dricka snaps i samband med att man äter? Vad rekommenderas i så fall?

Ber om ursäkt för min okunnighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in