Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-23, 01:53
  #1
Avstängd
Surströmmingspremiär 2020

När det kommer till surströmming så finns det i regel två läger; antingen älskar du det eller avskyr det. Oavsett vilket av dessa läger du ställer dig till finns det vissa traditionella regler att förhålla sig vid en surströmmingspremiär, man kan alltid prova/testa och även till alla invandrare som vill integrera sig i landet Sverige. Berätta din egen erfarenhet eller tips om denna matfenomen.

"Surströmmingspremiären infaller den tredje Torsdagen i Augusti varje År - Nu är det Dags att Testa"
Citera
2020-07-23, 02:07
  #2
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one4two
Surströmmingspremiär 2020

När det kommer till surströmming så finns det i regel två läger; antingen älskar du det eller avskyr det. Oavsett vilket av dessa läger du ställer dig till finns det vissa traditionella regler att förhålla sig vid en surströmmingspremiär, man kan alltid prova/testa och även till alla invandrare som vill integrera sig i landet Sverige. Berätta din egen erfarenhet eller tips om denna matfenomen.

"Surströmmingspremiären infaller den tredje Torsdagen i Augusti varje År - Nu är det Dags att Testa"

Känner inte ens en svensk som äter skiten. Lycka till att få en arab att smaka.
Citera
2020-07-23, 02:13
  #3
Avstängd
...
Ta Seden Dit Man Kommer ..
(göra så som en svensk har för vana att göra - när man är gäst hos någon)

Citera
2020-07-23, 02:51
  #4
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag har ätit surströmming nu några somrar i rad och har verkligen fattat grejen!
Jag bjöd också en kompis från Östeuropa på denna delikatess, han var väldigt inne på att vilja smaka för enligt honom är det välkänt utomlands vad vi sysslar med här.
Dock var han nära att spy när han överdosera de.
Det är ju trots allt bara en krydda, inte en fiskrätt som en del verkar tro.
Citera
2020-07-23, 05:03
  #5
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Jag är (andra generationens) invandrare och skulle gärna prova! Jag är ganska känslig så jag vill inte alls utesluta att jag skulle vomera (har aldrig ens känt lukten, så detta baserar jag bara på vad jag hört och läst). Men jag hade försökt ha ett öppet sinne, haha!

Får man hålla för näsan/använda klädnypa, eller är det att betrakta som "fusk", eller till och med oartigt?

Jag bor i Göteborg och har aldrig sett surströmming i affärer, vart ska jag vända mig? Är det dyrt?

Visst brukar man dricka snaps i samband med att man äter? Vad rekommenderas i så fall?

Ber om ursäkt för min okunnighet!
Citera
2020-07-23, 05:38
  #6
Medlem
Själv är jag skåning, vilket när det gäller surströmming är att betrakta som utlänning. Du är välkommen hit för att äta svartsoppa!
Citera
2020-07-23, 06:22
  #7
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Nästa Skåning här också,
jag har provat Surströmming när jag var i Norrland en gång och inget som jag gör om, helt klart.
Jo, undantaget blir denna händelse, när jag låtsades äta en bit på ett tunnbröd.

Men nu till att bjuda invandrare på Surströmming.

Jag har bekanta i Chile, och min fru hade berättat för dessa att vi här i Sverige firar midsommar,
och har en speciell sill som vi kallar Matjessill.
I Chile, finns det gott om fisk konserver av alla dess slag och det äts ganska mycket fisk där.
Så dessa ville vi skulle ta med en större burk Matjessill så dom fick prova den Svenska varianten.
Det gjorde vi, men av ren tillfällighet så kom jag över en stor burk Surströmming också i affären.

Väl på plats i Chile, så satt vi ute i trädgården med våra vänner och skulle käka,
Frun hade lovat vi skulle äta vår med tagna fisk.
Så Hon tog in burken med Surströmming, bara när man satte konservöppnaren i burken så sprutade upp vätska som luktade så åt helvete, så folket höll på att trilla av stolarna.

Där kom all förklaringar om att det hade surnat på flyget osv, dom berättade också hur sjuk man kan bli av att äta detta, m.m.

Det var inte lätt att få dom att inse att det faktiskt åts sådan här fisk i Norra Sverige.
Men efter att visat lite bilder på Internet så trodde dom oss.
Så några gamla gubbar provade faktiskt att äta detta, men dom satt riktigt och ulkade.
Ja det var en riktigt kul upplevelse att se deras miner över Surströmming.

Men Matjessillen tyckte dom var god och luktade bra.

Rullkragen
Citera
2020-07-23, 06:34
  #8
Medlem
Min fru kommer från Laos och älskar all mat som stinker, så surströmming tycker hon är OK!
Citera
2020-07-23, 06:38
  #9
Medlem
Farfarsfars avatar
Rullkragen: Du ska öppna burken under vatten. Är alltid ett övertryck.
Citera
2020-07-23, 06:55
  #10
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Rullkragen: Du ska öppna burken under vatten. Är alltid ett övertryck.

Fegt det öppna under vatten Halva nöjet ju och se om man får en fin stråle spad som värsta cumshoten rätt i ansiktet när man sätt till konservöppnaren.

Kan för övrigt berätta att jag bjudit min blatte vän från Turkiet på klämma en gång och han tyckte smaken var helt okey men tålde absolut inte lukten.

Längtar till premiären i augusti då ska det dukas upp till fest fan vad gott och trevligt
Citera
2020-07-23, 09:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Jag har ätit surströmming nu några somrar i rad och har verkligen fattat grejen!
Jag bjöd också en kompis från Östeuropa på denna delikatess, han var väldigt inne på att vilja smaka för enligt honom är det välkänt utomlands vad vi sysslar med här.
Dock var han nära att spy när han överdosera de.
Det är ju trots allt bara en krydda, inte en fiskrätt som en del verkar tro.
Ok, hur gör du då? I klämma och vad har du till?
Citera
2020-07-23, 12:38
  #12
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Ok, hur gör du då? I klämma och vad har du till?

Helt enligt klassiskt vis, med tunnbröd, kall potatis, lök och gräddfil.
Men. Små små bitar isär i första klämman.
Sen kan man öka om man vill.
En annan grej är också att skölja filéerna i vatten först, och gärna vara utomhus, för att inte bli helt avskräckt av doften.
Hela huset luktar annars..
Kan gå att frysa om det blir över (ej testat) men ha självklart inte en öppnad burk i kylen......
Matjessill funkar bra att frysa, visst, den är inte fermenterad, men du fattar.

Öppna burken under vatten i en hink är att rekommendera.. det kan komma lite strålar man inte vill ha på kläderna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback