2020-07-22, 18:36
Medlem
Tjena! Jag har ett litet problem. Mitt vänstra knä knastrar en hel del. Både när jag går i helt vanliga trappor, böjer mig ner, kör knäböj eller kör benspark osv. Det gör inte speciellt ont men det är ett väldigt obehagligt ljud. Jag skulle förklara det som ett milt knaster som ändå kan höras utan att man behöver fokusera på ljudet. Det hörs alltså ganska väl. Det spelar ingen roll om jag knäböjer bara stången eller 150kg. Det knastrar lika mycket ändå.

Jag har gymmat i 1 år och spelat fotboll i cirka 8 år innan det.

Om någon vet vad detta kan bero på eller vet vad man kan göra åt det, eller kanske varit med om liknande får ni jätte gärna skriva! Äter också ledstärkande tabletter nu kan jag tillägga. (Receptfria) köpta på gymgrossisten
Är 18 år.

Tack
Senast redigerad av Psalm35 2020-07-22 kl. 18:41.
Citera
2020-07-22, 18:41
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Om det inte gör ont så är det inget att oroa sig för. Hoa Hoa kallade knäna för "popcornmaskinerna" vill jag minnas.
Citera
2020-07-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Om det inte gör ont så är det inget att oroa sig för. Hoa Hoa kallade knäna för "popcornmaskinerna" vill jag minnas.

Okej va skönt att höra. Det som oroar mig är bara att det låter varje dag hela tiden, inte bara så att det knakar ibland. Men det är inget som gör ont iallafall.
Citera
2020-07-22, 18:44
Medlem
Det är ingen väl fara men iom att du bara är 18 år så ska du nog inte lyfta så tungt mer, kan nog vara bra att spara på knäna om det knastrar i dom redan.
Citera
2020-07-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Det är ingen väl fara men iom att du bara är 18 år så ska du nog inte lyfta så tungt mer, kan nog vara bra att spara på knäna om det knastrar i dom redan.

Fan! Det som är det bästa jag vet
Citera
2020-07-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psalm35
Fan! Det som är det bästa jag vet

Det är ju synd, men marklyft är absolut ju inte nyttigt för knäna tyvärr.
Citera
2020-07-22, 19:24
Medlem
Utopiantoss avatar
Mitt ena knä, eller båda (har inte lagt vilket på minnet) knastrar också. Ganska högt och obehagligt. Men det är knappt noterbart, känselmässigt. Gör inte alls ont. Inträffar bara några gånger i månaden. Har för mig att det är när jag har suttit ett tag och lägger tyngden på ena benet för att resa mig. Jag styrketränar och springer. Kan inte minnas att det hänt mig när jag tränar. Har ingen mer info.

Kan du länka dina ledstärkande tabletter från Gymgrossisten?
Citera
2020-07-22, 19:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Kan vara en "fri kropp".
Jag hade bett om en MR.
Citera
2020-07-22, 19:36
Medlem
DeepThroat007s avatar
Sluta genast upp med att överbelasta knäna!

"Fotboll är ingen sport, -det är en knäskada." brukar det ju heta: Träffade en äldre man som varit elitfotbollsspelare o han fick bägge knäna utbytta till nya fina knän av titan.

Dragkampare på högsta nivån har ofta problem med att brosket inne i knäna lossnar. Då blir det operation efter det att säsongen är över. Och sedan kör de på igen.

Eller så gymar du hårt dina knän o snart blir du duktig på att spå väder.
Citera
2020-07-22, 19:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kan vara en "fri kropp".
Jag hade bett om en MR.

https://www.netdoktor.se/smarta/leder-muskler/sjukdomar/fri-benkropp-i-knaleden/
Citera
2020-07-22, 19:47
Medlem
Aaa exakt som jag hade för ett par år sen, det knastrade och lät som att knäna vara trasiga på något sätt. Gick till min husläkare för att kolla upp, hade inte ont eller så. Efter ett ultraljud på mina knän ( mjukdelsröntgen) så visade sig att jag hade typ "luftbubblor" i knälederna som gick "sönder" när jag gick i trappor, eller gjorde marklyft, och det var ingen fara. Efter ett tag så gick det över av sig själv. Man kan få liknande på knogarna när man "knäpper med fingrarna. Men om du får ont, så är det bäst att göra en check..
Citera
2020-07-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kan vara en "fri kropp".
Jag hade bett om en MR.

Vad menas med en mr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera