2020-07-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebra2
Aaa exakt som jag hade för ett par år sen, det knastrade och lät som att knäna vara trasiga på något sätt. Gick till min husläkare för att kolla upp, hade inte ont eller så. Efter ett ultraljud på mina knän ( mjukdelsröntgen) så visade sig att jag hade typ "luftbubblor" i knälederna som gick "sönder" när jag gick i trappor, eller gjorde marklyft, och det var ingen fara. Efter ett tag så gick det över av sig själv. Man kan få liknande på knogarna när man "knäpper med fingrarna. Men om du får ont, så är det bäst att göra en check..

Fan va skönt o höra! Var knastret också väldigt ”tidigt” i böjen på benen? Alltså knastret kommer inte i botten läget av ett böj, utan mer i början av böjet på benet. Så är det för mig iaf.
Citera
2020-07-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psalm35
Fan va skönt o höra! Var knastret också väldigt ”tidigt” i böjen på benen? Alltså knastret kommer inte i botten läget av ett böj, utan mer i början av böjet på benet. Så är det för mig iaf.
Humm...ska tänka efter. Det var nog, både och...
Citera
2020-07-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Mitt ena knä, eller båda (har inte lagt vilket på minnet) knastrar också. Ganska högt och obehagligt. Men det är knappt noterbart, känselmässigt. Gör inte alls ont. Inträffar bara några gånger i månaden. Har för mig att det är när jag har suttit ett tag och lägger tyngden på ena benet för att resa mig. Jag styrketränar och springer. Kan inte minnas att det hänt mig när jag tränar. Har ingen mer info.

Kan du länka dina ledstärkande tabletter från Gymgrossisten?

Okej! Vad menar du med att det inträffar några gånger i månaden? Menar du då att knastret som uppstår några gånger i månaden?

https://naturprodukter.se/produkt/collaplex-300-g/?gclid=CjwKCAjwx9_4BRAHEiwApAt0zjq4jkNz1q_u7futk9G -ehh7L1S3f4dNVasPbxDxeWP1U9C74v7iKhoCj88QAvD_BwE

Hittade det inte på gymgrossistens hemsida. Här är dem iallafall!
Citera
2020-07-22, 20:25
Medlem
Citat:
Vad menas med en mr?
MR= Magnetröntgen och det är det absoluta sista man gör efter ultraljud, då kontrollerar man skelettet.
Citera
2020-07-22, 20:33
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Vad menas med en mr?

Magnetröntgen.
Citera
2020-07-22, 20:41
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Okej! Vad menar du med att det inträffar några gånger i månaden? Menar du då att knastret som uppstår några gånger i månaden?
Precis, knastret.
Citera
2020-07-22, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Det är ingen väl fara men iom att du bara är 18 år så ska du nog inte lyfta så tungt mer, kan nog vara bra att spara på knäna om det knastrar i dom redan.

Jag blir nyfiken på formuleringen "spara på knäna"? Hur menar du? Tror du att lederna är som bildelar?
Citera
2020-07-22, 20:59
Medlem
Kört kampsport i över 20 år som tungviktare och haft både knaster och knäppningar under en lång tid.
Ibland är det som att det låst sig och när jag sträcker benet så kommer en rejäl knäppning.
Har pratat både med sjukgymnast och läkare och dom gör inget förrän det går sönder, sjukgymnasten sa bara kör så länge det inte gör ont.
Haft detta i 10 år nu och knäna funkar fortfarande bra
Citera
2020-07-22, 21:12
Medlem
Gotesvanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Magnetröntgen.
Inte MRT då? Magnetresonanstomografi...
Citera
2020-07-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scuba-Steve
Kört kampsport i över 20 år som tungviktare och haft både knaster och knäppningar under en lång tid.
Ibland är det som att det låst sig och när jag sträcker benet så kommer en rejäl knäppning.
Har pratat både med sjukgymnast och läkare och dom gör inget förrän det går sönder, sjukgymnasten sa bara kör så länge det inte gör ont.
Haft detta i 10 år nu och knäna funkar fortfarande bra

Det du beskriver är exakt som jag har! Skönt att höra, tänker att jag kör på men fortsätter äta ledstärkande tabletter! Kanske hjälper lite iallafall!
Citera
2020-07-22, 21:29
Medlem
Men! Knastrande knän har jag haft lääääänge. Inte fasen är det något att bry sig om?

Jag har haft knäskador i båda knäna och en jädra massa sjukgymnaster som härjat eftersom jag fick operera flera gånger. När det knastrat högljutt under rehabträningen har de bara sagt att det är inget konstigt.
Mina knän hindrar inte mig att träna som jag vill men jag tränar ju inte marklyft då.. Iallafall inte mer än med tantvikt
Citera
2020-07-22, 21:30
Medlem
Fixade mitt med att gå i uppförsbacke på löpband.

Kanske det kan vara något!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in