Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-22, 18:11
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Så är ju lagen men så tycker inte jag det borde vara. Om innehavaren inte ville sälja eller bli av med föremålet är det min uppfattning att man inte ska kunna tvinga honom/henne. Museet får försöka köpa det eller strunta i det tycker jag.
Ja,någon rimlig ersättning vore väl på sin plats.
Citera
2020-07-22, 18:22
  #14
Medlem
Som utbildad museivetare kan jag lugna er med att museer absolut inte jobbar med att beslagta föremål. Man kan i allra högsta grad höra av sig till Livrustkammaren med frågor. (Anledningen att jag inte gjort det själv är pga semestertider.) Man får i allra högsta grad ha kulturhistoriska föremål i privat ägo, dock får man ju givetvis inte plocka på sig fornminnen hur som helst eller stjäla dem. De aktuella värjorna är inköpta på auktion för länge sedan.
Citera
2020-07-22, 19:31
  #15
Medlem
HRTs avatar
Nu har jag både sablar o värjor men orkade inte skriva så googlade vilket tog 1 minut.
Vapenolja, 5-56 fungerar utmärkt.
LÄS!

http://www.foxtail.nu/bjorn/underhall.htm
Citera
2020-07-22, 19:36
  #16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ett tillsynes bra men tyvärr naivt tips. Hur vet du att de inte tittar på värjorna och bedömer att de är av särskilt kulturellt intresse och helt sonika beslagtar dem?

De har svårt att beslagta något genom ett telefonsamtal skulle jag säga. Om man nu vill vara säker så kan man alltid ringa via dolt nummer.
Citera
2020-07-22, 19:57
  #17
Medlem
HRTs avatar
Värjor från 1800 talet kulturellt intresse?
Möjligen om de var Kunga gåvor i guld. Idag köper och säljer man antika vapen på auktionshus!
Men jag antar att det inte är sönderrostade vikingasvärd vi pratar om.
Citera
2020-07-22, 22:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annixi
Jag har fått ärva 4 st värjor från 1800-talet som jag skulle vilja putsa/rengöra för att sedan sätta upp på väggen. De är rejält skitiga och mörka och en av dem har rostat lite.

Har försökt googla runt på hur man ska rengöra dem på bästa sätt men har endast fått några få träffar. Har någon tips på hur jag bör gå tillväga?

Balistol och 0000 stålull
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback