2020-07-21, 17:32
Medlem
Alfrids avatar
Hej!

Undertecknad provade på egen hand att steka havregryn i lite smör tills de fick färg i en gryta. Fyllde sen på med vatten och kokade några minuter som vanligt. Men det blev inte gröt! Gjorde jag något fel eller ska det vara så?
Citera
2020-07-21, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfrid
Hej!

Undertecknad provade på egen hand att steka havregryn i lite smör tills de fick färg i en gryta. Fyllde sen på med vatten och kokade några minuter som vanligt. Men det blev inte gröt! Gjorde jag något fel eller ska det vara så?

Vill du ha stekt havregrynsgröt ska du steka upp den kalla gröten. Efter att den färdiggjord.
Citera
2020-07-21, 17:36
Medlem
Det är två ingredienser. Kom igen nu..
Citera
2020-07-21, 17:38
Medlem
Fraktalbanans avatar
Rostade havregryn förlorar den klistrande egenskapen. Rågkross kan du däremot rosta och sedan göra gröt.
Citera
2020-07-21, 17:42
Medlem
Alfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Vill du ha stekt havregrynsgröt ska du steka upp den kalla gröten. Efter att den färdiggjord.
Men det är ju inte samma sak. Jag vill inte ha stekt havregynsgröt, jag vill ha gröt på stekta havregryn.
Citera
2020-07-21, 17:44
Medlem
Alfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktalbanan
Rostade havregryn förlorar den klistrande egenskapen. Rågkross kan du däremot rosta och sedan göra gröt.
Varför är det så? Jag använde AXA havregryn, tror du det fungerar med några andra havregryn. Har aldrig gjort gröt på rågkross, vet inte om jag gillar det.
Citera
2020-07-21, 17:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Varför är det så? Jag använde AXA havregryn, tror du det fungerar med några andra havregryn. Har aldrig gjort gröt på rågkross, vet inte om jag gillar det.
Hur får du veta om du gillar det?
Kuggfråga.
Citera
2020-07-21, 17:56
Medlem
Alfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggastesnygg
Det är två ingredienser. Kom igen nu..
Det är tre ingredienser: Havregryn, smör, vatten. Fyra om man vill ha salt också.
Citera
2020-07-21, 18:40
Medlem
Fraktalbanans avatar
Citat:

Klart det inte skiljer sig i egenskaper från olika märken. Havre är ett sädesslag, vilka som odlar och säljer det förändrar inte dess egenskaper.

Min gissning är att det har med förändring i stärkelse eller proteinets egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in