2020-07-21, 15:41
Medlem
Svartvitangels avatar
Hej.

Jag vet inte om jag skriver i rätt forumdel, ber om ursäkt om jag inte gör det, men jag skulle verkligen behöva hjälp.

Av olika anledningar så är det så att jag troligen inom några få dagar kommer att vara hemlös "på riktigt". Har egentligen varit utan bostad i lite mer än en månad nu men har fått sova hos en kille eller släkt. Det är dock inget alternativ längre, så rätt så snart så har jag ingenting.

Har nån av er tips eller råd? Är mest orolig över vart jag ska ta vägen om nätterna, risken att bli rånad osv. Jag är ju ändå rätt utsatt om man säger så - 23 årig kvinna, ensam.

Om nån vill dela med sig av lite råd så skulle jag vara jättetacksam. Vart man kanske kan sova, vad man ska tänka på/vara uppmärksam på osv. Jag förstår att livet som hemlös kommer att bli väldigt tufft och riskabelt, och i och med att jag inte har nån tidigare erfarenhet av just hemlöshet och med tanke på att jag är ung kvinna (sorry om jag tjatar om detta faktum men är ganska säker på att det gör mig mer utsatt) så behöver jag verkligen alla råd jag kan få. Vad som helst som ni kan tänka på. Jargongen bland hemlösa, om det finns några oskrivna regler att förhålla sig till osv.

Tack för att du läst!

Edit: om ni har några frågor så fråga på, är medveten om att jag varit rätt så sparsam kring min situation, vad som föranlett detta m.m. Men om ni undrar nåt så fråga så ska jag svara.
Senast redigerad av Svartvitangel 2020-07-21 kl. 15:44.
Citera
2020-07-21, 15:45
Avstängd
Hitta nån snubbe som försörjer dig då? Gå till soc?

Det är nog inte allt för farligt att vara hemlös nu på sommaren, men det är om nån månad det börjar att bli jobbigt. Du får väl gå till Frälsningsarmén och få lite käk.
Citera
2020-07-21, 15:48
Medlem
Ichwills avatar
Har du jobb så kan du leta bland privata värdar, annars så är det nog bara 2:a-hand som gäller.
Dom kommunala bostadsbolagen har ju knappt nåt till uthyrning.
Citera
2020-07-21, 15:49
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Vad har lett till denna minst sagt ovanliga situation? Bjud ett par hemlösa på lite sprit och prata skit om svartskallarna så är du i mål.

Och frågan vi alla undrar på: Är du snygg?
Citera
2020-07-21, 15:50
Bannlyst
Stockholm: https://www.stadsmissionen.se
Citera
2020-07-21, 15:51
Medlem
gato12s avatar
Soc brukar väl kunna ruska fram typ vandrarhem, eller i värsta fall, härbärge. Kanske bättre att sova ute än att bo med en massa galna missbrukare dock.

Har du inte nån kompis som du kan sova på soffan eller på en madrass på golvet hos? Eller åtminstone förvara dina grejer, lätt att bli av med dem annars...

Edit; du lär nog få en del PM:n från snuskon som "erbjuder" husrum. Det kanske är bäst att passa sig för dem
Citera
2020-07-21, 15:55
Medlem
gato12s avatar
När jag blev bostadslös så satte jag in en trevlig presentation på Blocket och det dröjde inte länge innan jag fick en, i andra hand.
Och du som är tjej lär ju inte ha några som helst problem att få ett gäng förslag
Citera
2020-07-21, 15:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vart bodde du innan och varför fick/kunde du inte bo kvar?
Citera
2020-07-21, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartvitangel
Tack för att du läst!

Edit: om ni har några frågor så fråga på, är medveten om att jag varit rätt så sparsam kring min situation, vad som föranlett detta m.m. Men om ni undrar nåt så fråga så ska jag svara.

Det kan vara så att du av någon anledning inte vill eller har möjlighet att söka hjälp ifrån socialkontor eller socialjouren, men då har du inte nämnt varför.

Det finns olika boendeformer man kan få en plats på, de vill säga att man bor där temporärt till man fixat något bättre.
Om du föredrar att driva omkring så är de väl upp till dig.

Varför är du ens på väg att bli hemlös? Har du någon problematik som ställer till de för dig?
Citera
2020-07-21, 16:00
Medlem
Svartvitangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det kan vara så att du av någon anledning inte vill eller har möjlighet att söka hjälp ifrån socialkontor eller socialjouren, men då har du inte nämnt varför.

Det finns olika boendeformer man kan få en plats på, de vill säga att man bor där temporärt till man fixat något bättre.
Om du föredrar att driva omkring så är de väl upp till dig.

Varför är du ens på väg att bli hemlös? Har du någon problematik som ställer till de för dig?

Jag har fått avslag från soc ang boende, de hänvisar till härbärge.

Alkoholproblem och prostitution.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vart bodde du innan och varför fick/kunde du inte bo kvar?

Jag bodde på ett skyddat boende. De tyckte inte att det var säkert för mig där, de hade inte tillräckligt med personal för att ge mig stödet jag behövde i vardagen.
Senast redigerad av Svartvitangel 2020-07-21 kl. 16:03.
Citera
2020-07-21, 16:03
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartvitangel
Jag har fått avslag från soc ang boende, de hänvisar till härbärge.

Alkoholproblem och prostitution.
Om du säger att du vill sluta kröka så kanske du får en plats på ett behandlingshem?
Citera
2020-07-21, 16:05
Medlem
CyberIngmars avatar
Många som söker inneboende nu när skolorna snart börjar. Gå till soc först och hör vad det finns för kortsiktiga alternativ. Börja söka rum i lägenhet.

Ser nu att du redan har svarat om soc. Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in