2020-07-20, 21:15
Medlem
Dantexchs avatar
Hej,

Jag har precis börjat jobba och är relativt nöjd med mitt jobb men eftersom det är baserat på provision är det lite osäkert.

Därför tänkte jag söka några utbildningar och kom in på en kurs jag vill gå. Men eftersom jag trivs på jobbet vill jag inte bara sluta.

Så min fråga är egentligen om man kan tacka ja till en utbildning man är antagen till för att sedan bestämma sig en vecka innan utbildningen börjar om man ska tacka nej. På så sätt kan jag ta reda på om detta jobb är för mig eller om jag bara ska plugga istället.
Citera
2020-07-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dantexch
Hej,

Jag har precis börjat jobba och är relativt nöjd med mitt jobb men eftersom det är baserat på provision är det lite osäkert.

Därför tänkte jag söka några utbildningar och kom in på en kurs jag vill gå. Men eftersom jag trivs på jobbet vill jag inte bara sluta.

Så min fråga är egentligen om man kan tacka ja till en utbildning man är antagen till för att sedan bestämma sig en vecka innan utbildningen börjar om man ska tacka nej. På så sätt kan jag ta reda på om detta jobb är för mig eller om jag bara ska plugga istället.
Ja, om du inte är på uppropet går din plats till reserv.
Citera
2020-07-20, 21:56
Medlem
Dantexchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Ja, om du inte är på uppropet går din plats till reserv.

Okej, låter bra. Det finns inga andra konsekvenser att göra så?
Citera
2020-07-20, 22:02
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Nä. Men om du redan nu vet att du inte ska gå så ger du reserven mer tid om du säger till i förväg.
Citera
2020-07-20, 22:02
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Nej. Det är alltid en del som inte kommer på uppropet. Skolorna vet det och antagningen anpassas efter det. Din plats går alltså till en reserv.
Citera
2020-07-21, 12:50
Medlem
Citat:
Hej,

Huvudsaken är att du inte registrerar dig på kursen, utan lämnar återbud på antagning.se eller instruktioner från aktuellt lärosäte. Om du lämnar kursen efter registrering kommer det att markeras som ett tidigt studieavbrott. Ett sådant avbrott kan göra att du vid fortsatta studietillfällen endast erbjudas att studera vid den aktuella kursen om det finns lediga platser kvar. Således kan du inte söka om och förvänta dig att bli antagen som vanligt, utan risken blir att du är utan studieplats under en längre tid.
Citera
2020-07-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Huvudsaken är att du inte registrerar dig på kursen, utan lämnar återbud på antagning.se eller instruktioner från aktuellt lärosäte. Om du lämnar kursen efter registrering kommer det att markeras som ett tidigt studieavbrott. Ett sådant avbrott kan göra att du vid fortsatta studietillfällen endast erbjudas att studera vid den aktuella kursen om det finns lediga platser kvar. Således kan du inte söka om och förvänta dig att bli antagen som vanligt, utan risken blir att du är utan studieplats under en längre tid.

Nej, tidigt avbrott innebär just att du kan söka kursen igen. Sent avbrott däremot (3 veckor efter kursstart) gör det du säger.

Citat:
Hej,

Det är jättegulligt att du tror att en antagning är bindande Du kan ge fan i 2a antagningsbeskedet helt och hållet, eller klicka i "Jag vill inte längre läsa kursen" Och som ovanstående försökte säga, du har en prövoperiod på tre veckor där du kan bestämma dig och fortfarande lämna återbud för att söka kursen vid ett senare tillfälle.
Senast redigerad av Akademian 2020-07-21 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in