2021-10-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Ja det är ju ett certifikat så inte samma sak som att äga the real deal. Följer kursen long.
Om man tror på den här marknaden så rekommenderar jag alla att faktiskt köpa in sig lite så att man äger riktiga pengar. Det blir lite roligare då. (det är nått jag själv gör men alla som investerar i nånting MÅSTE göra sin egna research sedan ta beslut från det)
Är du sugen att bli lite mer insöad i detta så rekomenderar jag att du reggar dig och köper hos Binance. Men då bör man samtidigt vara väl medveten om

Jättebra tips. Blir att läsa på ordentligt innan beslut absolut viktigt att göra detta som du säger. Bestämmer jag mig för köp blir det nog inte ett ETF med hävstång iallafall. Hellre då ett direkt köp av valutan.
Citera
2021-10-23, 12:11
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ja det är ju ett certifikat så inte samma sak som att äga the real deal. Följer kursen long.
Om man tror på den här marknaden så rekommenderar jag alla att faktiskt köpa in sig lite så att man äger riktiga pengar. Det blir lite roligare då. (det är nått jag själv gör men alla som investerar i nånting MÅSTE göra sin egna research sedan ta beslut från det)
Är du sugen att bli lite mer insöad i detta så rekomenderar jag att du reggar dig och köper hos Binance. Men då bör man samtidigt vara väl medveten om

Detta var roligt, "riktiga pengar". Kryptovalutor är inte riktiga pengar, det är en virtuell valuta.

Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Jättebra tips. Blir att läsa på ordentligt innan beslut absolut viktigt att göra detta som du säger. Bestämmer jag mig för köp blir det nog inte ett ETF med hävstång iallafall. Hellre då ett direkt köp av valutan.

Vad du har hakat upp dig på hävstång? Det går alldeles utmärkt att köpa BITCOIN XBT på Avanza som saknar hävstång. Det finns för- och nackdelar med att köpa certifikat vs kryptovalutan i sig. Den största fördelen är att du slipper 30 % skatt. Många är dåligt insatta eller skiter i att deklarera detta, så jag tror att vi kommer få se på fler åtal framöver. Den största nackdelen är att du inte kan köpa & sälja efter att börshandeln stängt, till skillnad från kryptovaluta-handeln, som har öppet dygnet runt. Slår WW3 in och krypton dyker utav h-vete mitt i natten, så blir det jobbigt att inte kunna avyttra sina innehav.
Citera
2021-10-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Detta var roligt, "riktiga pengar". Kryptovalutor är inte riktiga pengar, det är en virtuell valuta.

Vad du har hakat upp dig på hävstång? Det går alldeles utmärkt att köpa BITCOIN XBT på Avanza som saknar hävstång. Det finns för- och nackdelar med att köpa certifikat vs kryptovalutan i sig. Den största fördelen är att du slipper 30 % skatt. Många är dåligt insatta eller skiter i att deklarera detta, så jag tror att vi kommer få se på fler åtal framöver. Den största nackdelen är att du inte kan köpa & sälja efter att börshandeln stängt, till skillnad från kryptovaluta-handeln, som har öppet dygnet runt. Slår WW3 in och krypton dyker utav h-vete mitt i natten, så blir det jobbigt att inte kunna avyttra sina innehav.
Finns det ens cert på bitcoin med hävstång?
Det skulle jag föredra.
Citera
2021-10-23, 12:19
Medlem
Citat:

Jag vill inte gå minus på annat sätt än att inköpspriset av valutan förlorar värde.
Hävstång skapar väl skuld om den går minus? Låter väldigt risky.
Citera
2021-10-23, 12:39
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Jag vill inte gå minus på annat sätt än att inköpspriset av valutan förlorar värde.
Hävstång skapar väl skuld om den går minus? Låter väldigt risky.

Detta är inget man behöver oroa sig med just detta certifikat, dessutom saknar det hävstång (eller tja, har hävstång x1). Hävstänger behöver inte skapa skuld, det beror på avtalet. Generellt "knockas" certifikatet och en inbyggd stop-loss löses ut när ens insats nollats. Detta tror jag inte är fallet med XBT-certifikatet, men detta står beskrivet tydligt i prospektet.

Men som sagt har det nackdelar, den största är som sagt att du inte kan avyttra ditt innehav när börsen är stängd. Bara av den anledningen är det vettigare att köpa den faktiska kryptovalutan, även om beskattning á 30 % tillkommer vid försäljning. Man har mycket sämre kontroll över sitt innehav om man exponerar sig mot kryptomarknaden i form av certifikat, å andra sidan är det enklare att handla och beskattningen sker per automatik om du har ett ISK. Vilket som är bäst får man bedöma själv, för många som är totalt färska kan certifikat vara en enklare lösning. Men behöver inte vara bättre.

Som sagt så ska du självklart köpa kryptovalutor om du nu vill ha "the real deal" och inget certifikat. Läs på mer och kika på plattformar där du kan ha en virtuell plånbok. Titta på sidor som:

https://www.coinbase.com/
https://www.binance.com/sv

I princip så överför man helt enkelt pengar dit, och kan sedan därifrån börja handla.

Ska du tracka/screena kurser sen så rekommenderar jag program så som t.ex. Webull eller Tradingview och sedan sätta sig in i lite snabb och enkel TA, lära sig läsa candle-sticks o.s.v. Som sagt så indikerar TA att momentum nedåt i Bitcoins kurs ses, därför kan det vara läge att noga följa kursen och se om den fortsätter nedåt för att hitta ett bra läge in för entry. Se bild nedan:

https://i.ibb.co/QvmHVJk/bitcoinkurs.png
Senast redigerad av stockcock 2021-10-23 kl. 12:45.
Citera
2021-10-23, 12:48
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Finns det ens cert på bitcoin med hävstång?
Det skulle jag föredra.

Jag känner inte till det, närmaste man kommer är väl "BITCOINGRP X2" som finns som BEAR & BULL. Men då gäller det nog snarare företaget Bitcoin Group i sig, som trejdar krypton, snarare än valutakursen i sig.
Citera
2021-10-23, 14:14
Medlem
Citat:
Jag känner inte till det, närmaste man kommer är väl "BITCOINGRP X2" som finns som BEAR & BULL. Men då gäller det nog snarare företaget Bitcoin Group i sig, som trejdar krypton, snarare än valutakursen i sig.
Synd, hade varit kul att dagsträjda i ett bitcoincert med hög hävstång.
Citera
2021-10-23, 17:08
Medlem
fittslems avatar
Citat:

Haha jag ber om ursäkt. Jag var bakis när jag skrev det. Menade bara att "äga det riktiga". Inser nu hur jävla felformulerat det blev.
Citera
2021-10-23, 17:33
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Haha jag ber om ursäkt. Jag var bakis när jag skrev det. Menade bara att "äga det riktiga". Inser nu hur jävla felformulerat det blev.

Men förstår vad du syftade på. Klart det kan vara fördelaktigt att köpa valutan i sig jämfört med certifikatet. Just XBT finns det ju lite snackerier om.
Citera
2021-10-23, 17:34
Medlem
Ganska lugnt idag. Knappt rört sig.
Citera
2021-10-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoinsEye
159k upp idag, tog position i

Ursäkta mig! Blev så ivrig där så jag glömde fullfölja meningen jag påbörjade. Tickern heter DWAC
Citera
2021-10-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoinsEye
Ursäkta mig! Blev så ivrig där så jag glömde fullfölja meningen jag påbörjade. Tickern heter DWAC
Grattis
När köpte du in dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in