2021-10-23, 01:17
Medlem
Såg att ett aktie med namnet phun hade gått upp cirka 500%. Var lite full och kändes kul att lägga en liten slant och hoppas på det bästa. 5min senare hade den gått ner 30%.

Årets investering
Citera
2021-10-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Såg att ett aktie med namnet phun hade gått upp cirka 500%. Var lite full och kändes kul att lägga en liten slant och hoppas på det bästa. 5min senare hade den gått ner 30%.

Årets investering

Hahaha man lever bara en gång. Måste ha lite PHUN ibland eller hur!
Citera
2021-10-23, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Var lite full och kändes kul att lägga en liten slant och hoppas på det bästa. 5min senare hade den gått ner 30%.

Årets investering
Oftast ingen bra idé att investera onykter.

Vore kul om nätmäklarna kunde införa ett slags alkolås när kunden loggar in. Till exempel något komplicerat pussel som ska lösas och klarar man inte av det så får man endast titta på sina innehav och tillåts inte köpa eller sälja någonting.
Citera
2021-10-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Generellt sätt så är man inte smart om man inte ligger i krypto nu. Krypto har kanske början på tidernas starkaste bullrun på G medans börsen bara är helt off.

Jag gör sällan bra investeringsbeslut. men att att sälja av alla mina fonder veckan innan raset var fantastiskt. Givetvis behöll jag all krypto.

Vilken cryptovaluta rekommenderar du att investera i som jag kan handla på Avanza? BTC?
Citera
2021-10-23, 09:14
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Vilken cryptovaluta rekommenderar du att investera i som jag kan handla på Avanza? BTC?

Du kan inte handla cryptovalutor via Avanza, du kan däremot köpa certifikat, vilket jag rekommenderar eftersom du saknar tillräckliga kunskaper för att börja joxa med kryptos. Bitcoin-cert finns på Avanza.

Merparten kryptos ligger på kulmen av sin andra peak nu i ATH:s. Det är således ganska dumt att ta position just nu. Skulle man in i kryptos skulle man gjort det i somras då fantastiska möjligheter erbjöds.

Snabb TA ger intrycket att kursen är redo för rekyl nedåt. Särskilt Bitcoin.
Citera
2021-10-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Du kan inte handla cryptovalutor via Avanza, du kan däremot köpa certifikat, vilket jag rekommenderar eftersom du saknar tillräckliga kunskaper för att börja joxa med kryptos. Bitcoin-cert finns på Avanza.

Merparten kryptos ligger på kulmen av sin andra peak nu i ATH:s. Det är således ganska dumt att ta position just nu. Skulle man in i kryptos skulle man gjort det i somras då fantastiska möjligheter erbjöds.

Snabb TA ger intrycket att kursen är redo för rekyl nedåt. Särskilt Bitcoin.

Tack för svar!
Citera
2021-10-23, 09:26
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Tack för svar!

Jag kan självklart ha fel, ingen sitter på en spåkula. Däremot är det så att vi eventuellt sett början på en nedåtgående trend om vi kikar på TA.

Det är som upplagt för a beautiful destruction, reaktorn måste kylas ned.

Vill du nu ändå köpa kryptovalutor så ska du självklart göra det. Kika på ställen som t.ex. Coinbase.

https://www.coinbase.com/

Börja med att köpa Bitcoin (BTC) och Ethereum (ETH). Detta är två av de allra mest populära och vanligaste kryptovalutorma. Sedan kan man för skojs skull köpa på sig några diverse s.k. "shit-coins" där vollan är hög.
Senast redigerad av stockcock 2021-10-23 kl. 09:34.
Citera
2021-10-23, 09:29
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Generellt sätt så är man inte smart om man inte ligger i krypto nu. Krypto har kanske början på tidernas starkaste bullrun på G medans börsen bara är helt off.

Jag gör sällan bra investeringsbeslut. men att att sälja av alla mina fonder veckan innan raset var fantastiskt. Givetvis behöll jag all krypto.
Förr (innan 2020) sa man väl att krypto var en bra valuta att ha som inte var kopplad till börsens avkastning. Men krypto är väl numera kopplat till börsen på samma sätt som guld. Om börsen faller kan du nog räkna med att krypto faller minst lika mycket, antagligen mer.
Citera
2021-10-23, 09:45
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Förr (innan 2020) sa man väl att krypto var en bra valuta att ha som inte var kopplad till börsens avkastning. Men krypto är väl numera kopplat till börsen på samma sätt som guld. Om börsen faller kan du nog räkna med att krypto faller minst lika mycket, antagligen mer.

Självklart har du delvisrätt, om börsen tograsar så kommer det med största sannoligt gå ut på krypto.

Men när börsen har pyspunka under en längre tid så ser vi istället att Bitcoin går väldigt bra.
Så jag hoppas börsen fortsätter ha sitt värdelösa år, ingen total krash givetvis men långsamt pyser ut.
Citera
2021-10-23, 09:49
Medlem
fittslems avatar
Citat:

Finns tusen olika svar och svaren varierar från alla. Beror på din egen risknivå.

Idag finns det :
1. BTC
2. ETH
3. ADA
4. SOL

Alla är grymt bra stabila project, men dom i bottem är av högre riskfaktor.
Citera
2021-10-23, 09:57
Medlem
Citat:
Finns tusen olika svar och svaren varierar från alla. Beror på din egen risknivå.

Idag finns det :
1. BTC
2. ETH
3. ADA
4. SOL

Alla är grymt bra stabila project, men dom i bottem är av högre riskfaktor.

Tack för svar! Jag var dock inte medveten om att det är en hävstång..Alltså kan man förlora mer än man investerar eller hur? Kan inte så mkt om ETF:er men visst är det i korta drag så?
Citera
2021-10-23, 10:08
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Tack för svar! Jag var dock inte medveten om att det är en hävstång..Alltså kan man förlora mer än man investerar eller hur? Kan inte så mkt om ETF:er men visst är det i korta drag så?

Ja det är ju ett certifikat så inte samma sak som att äga the real deal. Följer kursen long.
Om man tror på den här marknaden så rekommenderar jag alla att faktiskt köpa in sig lite så att man äger riktiga pengar. Det blir lite roligare då. (det är nått jag själv gör men alla som investerar i nånting MÅSTE göra sin egna research sedan ta beslut från det)
Är du sugen att bli lite mer insöad i detta så rekomenderar jag att du reggar dig och köper hos Binance. Men då bör man samtidigt vara väl medveten om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in