Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-13, 12:47
Medlem
Jag är nu 15,68% upp eller 13,1% över OMXS30GI.

Det som jag tycker är extra roligt är att jag drar ifrån det där indexet trots att jag spelar ganska safe.

Jag har dryga 13% i ren likvid som ligger och beskattas i min ISK (korkat, jag vet, men jag gitter inte hatta runt med sparkontot.)

Så står där 3% på sparkontot, men det är pengar jag skall ha till huset, men de räknar ju Avanza in i det hela så det räknas ändå liksom.

Så har jag ca 13% till som säkrar upp en CSSP i en annan ISK (som just nu inte går så bra).

Ändå drar jag ifrån... det beror väl på att börsen mest står och stampar nu.

Så går Karo Pharma bra nu och det är mitt största innehav, det är väl där det rycker upp det mesta.

Men nytt rekord och ATH!!

Till och med Saxlunds är på plus nu, haha... mitt mikroinnehav. Jag tänker mig bygga upp en liten spekulativ portfölj med mikrobolag för de premier jag tjänar på optioner. Kul va?
Citera
2020-09-13, 22:00
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Det som jag tycker är extra roligt är att jag drar ifrån det där indexet trots att jag spelar ganska safe.

Jag har dryga 13% i ren likvid som ligger och beskattas i min ISK (korkat, jag vet, men jag gitter inte hatta runt med sparkontot.)

Så står där 3% på sparkontot, men det är pengar jag skall ha till huset, men de räknar ju Avanza in i det hela så det räknas ändå liksom.

Så har jag ca 13% till som säkrar upp en CSSP i en annan ISK (som just nu inte går så bra).

Så går Karo Pharma bra nu och det är mitt största innehav, det är väl där det rycker upp det mesta.

Till och med Saxlunds är på plus nu, haha... mitt mikroinnehav. Jag tänker mig bygga upp en liten spekulativ portfölj med mikrobolag för de premier jag tjänar på optioner. Kul va?

Bra zigge! Det är gött att konstatera att det har gått bra hitintills men det intressanta är alltid att blicka framåt. Hur ser strategin ut nu, ligga still i befintligt innehav eller omplacera mot någon särskild sektor?
Citera
2020-09-14, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Bra zigge! Det är gött att konstatera att det har gått bra hitintills men det intressanta är alltid att blicka framåt. Hur ser strategin ut nu, ligga still i befintligt innehav eller omplacera mot någon särskild sektor?

Här var du på hugget!

Enskilda sektorer tycker jag är svårt, har ingen bra idé där.

Jag har några aktier med mycket potential i som VBG, SAAB och (om CSSP löser) även LUNE.

Men överlag har jag inga raketer direkt, jag tycker jag har begränsat nedsidan ändå.

Så inga omedelbara ommöbleringar.

Blir det dipp åker likviden in i ugnen ett tag. Typ Investor och andra gubb-aktier i så fall.
Citera
2020-09-14, 09:59
Medlem
När jag tittar på min portfölj har jag lite svårt att förstå at jag spöar index. Men det har ju i grunden sin förklaring av den feta likvid jag hade när Corona slog till.

Jag köpte och sålde en del med lyckat resultat som Fenix t ex.

Vad att byta ut?

ABB 2,71%
Astra 1,32%
Eric 17,9%
SHB A -14,59%
Investor B 11,38%
Medicover 12,34%
Millicom -36%
Nobia -14%
SAAB -11,76%
Karo Pharma 72%
VBG -7,6%

Så har jag Swemet ju... lite Saxlund... och LUNE-putten.

Tycker min portfölj är ganska vältrimmad och upplagd för revanch!
Citera
2020-09-14, 19:36
Medlem
Drog ifrån en tiondedel till idag, hihi

Skall sägas att listan ovan gäller för aktiens utveckling i år.

Ja, jag vet, kaxighet brukar straffa sig...
Citera
2020-09-15, 12:38
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Drog ifrån en tiondedel till idag, hihi

Skall sägas att listan ovan gäller för aktiens utveckling i år.

Ja, jag vet, kaxighet brukar straffa sig...
Idag gick min portfölj minus men overall så är jag upp 25% på det egna kapitalet 😃

Skön känsla när portföljen inte är röd längre.
På ett halvår har jag gått från -60% till +25% och jag investerar bara i storbolag..
Citera
2020-09-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Idag gick min portfölj minus men overall så är jag upp 25% på det egna kapitalet 😃

Skön känsla när portföljen inte är röd längre.
På ett halvår har jag gått från -60% till +25% och jag investerar bara i storbolag..

Det måste ha varit en skön vändning!

Idag hinner jag inte med index dock.

Jag har inga HM.
Citera
2020-09-15, 16:47
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Det måste ha varit en skön vändning!

Idag hinner jag inte med index dock.

Jag har inga HM.
Tänkte fan köpa HM men det blev aldrig av 🥺🥺🥺
Citera
2020-09-15, 17:02
Medlem
Hade precis köpt H&M för ca två veckor sedan så det var en välkommen syn idag! Vet inte riktigt hur länge man ska behålla men jag tänker mig att man bör sitta lugnt nu?
Citera
2020-09-15, 21:54
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UggeSC
Hade precis köpt H&M för ca två veckor sedan

Samma här, jag sålde dock idag för vill ha lite kontanter utifall nåt annat bra köptillfälle skulle uppstå.
Citera
2020-09-15, 22:26
Medlem
Hur har du resonerat när du lagt upp din portfölj med Karo som ditt största innehav?

Om Karo är ditt största innehav, vilket är då ditt näst största innehav och tredje största?

Ps. Jag vet en kille som hade över 800k i Beowulf Mining. Det var hans största innehav. Näst största var Alfa på typ 70k. Det gick som det gick... poängen är att belysa vansinnet i den typen av portföljupplägg. Om du ska trycka på för kung och fosterland varför inte göra det med något som är stabilt??

Citat:

Senast redigerad av NonComplianze 2020-09-15 kl. 22:29.
Citera
2020-09-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Hur har du resonerat när du lagt upp din portfölj med Karo som ditt största innehav?

Om Karo är ditt största innehav, vilket är då ditt näst största innehav och tredje största?

Ps. Jag vet en kille som hade över 800k i Beowulf Mining. Det var hans största innehav. Näst största var Alfa på typ 70k. Det gick som det gick... poängen är att belysa vansinnet i den typen av portföljupplägg. Om du ska trycka på för kung och fosterland varför inte göra det med något som är stabilt??

Karo är upp 130% sedan inköp. Jag har varit med i två FE, men jag har faktiskt tagit hem en ganska snabb vinst båda gångerna för att inte binda för mycket i Karo.

Den står på bevakning men den bara stiger ju... så jag håller i ett tag till.

Karo är ju stabilt, vad är instabilt där? De säljer huvudvärkspulver, rullatorer och stödstrumpor liksom. Risken är inte hög, men nu har det stigit mycket på Corona, de säljer ju extra mycket just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in