• 1
  • 2
2020-07-20, 15:10
Värmland uppvisar nu fantastiskt låga smittosiffror för covid 19. Under perioden 10-20 juli redovisar man bara 13 smittade enligt c19.se. Norge tillåter 20 smittade per 100 000 invånare under en 14-dagarsperiod, vilket skulle innebära att Värmland får ha max 56 smittade 10-23 juli, eftersom Norge fastsäller sin lista över tillåtna regioner på fredag den 24 juli. Och om det är som tidigare så skulle gränsen för värmlänningarna då öppnas nästa vecka.

Då är frågan: Kommer norrmännen tillbaka och gränshandlar?

Det finns några argument emot:

1) Norsk handel vid gränsen har på sistone haft en kraftig försäljningstillväxt. Om de velat, har de kunnat använda denna tid till sänka sina bruttomarginaler och därigenom bli konkurrenskraftiga.
2) Norge har beslutat att åter sänka den s k sockeravgiften.
3) Den svenska kronan är nu starkare än den norska.
4) Norrmännen kan ha "vant sig" vid att handla hemma.
5) Det finns en politisk vilja att norrmän ska handla hemma.
6) Det kan fortfarande finnas ett covid-stigma med att åka till Sverige.

=>
Av dessa anledningar blir det extremt intresssant att se om gränshandeln i Charlottenberg, Töcksfors osv återhämtar sig, och om jobben där kommer tillbaka. På lång sikt är det ju inte helt normalt att norrmän ska handla sin mat i Sverige.

Något komiskt är det samtidigt att Västra Götaland ligger ljusår efter Värmland med smittan, så gränshandeln där fortsätter att vara nära noll, vilket lär gynna Värmland.

Norge kan alltså "söndra och härska" i Sverige med sin regionindelning.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-20 kl. 15:18.
Citera
2020-07-20, 16:13
Medlem
xposures avatar
Tror absolut att det kommer att ge ett rejält tryck!
Trycket har redan börjat, man får faktiskt numer åka till Sverige och fylla upp bilen förutsatt att man sätter sig själv i 10 dagars karantän efteråt.
Mycket behövligt för västra Värmland är det onekligen.
Har flera vänner som jobbar i butik och vissa har tappat 95%(!) av sin omsättning.
Citera
2020-07-20, 16:21
Medlem
borrizs avatar
Man har sänkt sockeravgiften, men har man gjort någonting åt alkohol- och tobaksskatten?
Köper den gränshandlande norrmannen en limpa cigaretter och en helflaska sprit, så är sverige-turen betald.
Citera
2020-07-20, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Tror absolut att det kommer att ge ett rejält tryck!
Trycket har redan börjat, man får faktiskt numer åka till Sverige och fylla upp bilen förutsatt att man sätter sig själv i 10 dagars karantän efteråt.
Mycket behövligt för västra Värmland är det onekligen.
Har flera vänner som jobbar i butik och vissa har tappat 95%(!) av sin omsättning.
Varför inte bara skita i karantänen? Knappast så att staten kommer att ha koll på det.
Citera
2020-07-20, 16:31
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Varför inte bara skita i karantänen? Knappast så att staten kommer att ha koll på det.

De förlitar sig ju på att folk sköter reglerna, om det missköts så blir det ju kollektiv bestraffning.
Tror dock att det är så att om du passerar gränsen så hamnar du i register som polisen kan se om du nyligen vart utomlands.
Vad jag däremot vet är att OM du försöker besöka Sverige igen inom de 10 dagarna så är det 20 papp i böter.
Vet inte om det är någon varning emellan, och du blir hemskickad.
Men upprepar du det så blir det en dyr historia.
Finns redan flera som åkt fast för detta.
Citera
2020-07-20, 16:33
Bannlyst
Citat:
De förlitar sig ju på att folk sköter reglerna, om det missköts så blir det ju kollektiv bestraffning.
Tror dock att det är så att om du passerar gränsen så hamnar du i register som polisen kan se om du nyligen vart utomlands.
Vad jag däremot vet är att OM du försöker besöka Sverige igen inom de 10 dagarna så är det 20 papp i böter.
Vet inte om det är någon varning emellan, och du blir hemskickad.
Men upprepar du det så blir det en dyr historia.
Finns redan flera som åkt fast för detta.
Hur ska dom ha koll att jag sitter i karantän?
Citera
2020-07-20, 19:41
Medlem
Citat:

Du måste igenom tullen.
Sedan kör polisen koller av människor på ka ske en redturang liknande.

Om du då legitimerar dig och åker dit så får du böter.

Samt smittspårning om du nu skulle vara smittad.
Citera
2020-07-20, 20:14
Medlem
xposures avatar
Citat:

Genom register.
Gränserna är inte öppna längre, de är strikt bevakade.
Citera
2020-07-20, 20:36
Bannlyst
Citat:
Genom register.
Gränserna är inte öppna längre, de är strikt bevakade.
Men herregud. Om jag åker till Sverige som norsk, återvänder hem och sen går ut till någon ICA, hur fan ska snuten veta vad jag gör? Har dom GPS på mig?
Citera
2020-07-20, 21:24
Medlem
xposures avatar
Citat:
Men herregud. Om jag åker till Sverige som norsk, återvänder hem och sen går ut till någon ICA, hur fan ska snuten veta vad jag gör? Har dom GPS på mig?

Extremt liten chans.
Men åker du till Sverige igen så får du problem.
Citera
2020-07-25, 11:37
Nordmenn strømmer til kjøpesenter i Sverige

Vid midnatt öppnades gränsen Norge-Värmland:

"– For det første får jeg veldig godt betalt for det, for jeg sparer jo 1000 kroner bare på en stokk snus. Og jeg kjøper hundefor. Hjemme får du 12 kilo for 841 kroner, her får du 15 kilo for 200, sier Enerud."
– Så kjøper du litt kjøtt, og littegrann. Så må jeg innom Systemet (Systembolaget, red.anm.) da. Si du kjøper et brett øl, så betaler du det samme for tre bokser her, som for en boks i Norge.

https://www.tv2.no/nyheter/11557553/

"Flera hundra meter kö av norrmän i Årjäng när gränsen öppnats igen
Kön ringlade lång utanför Systembolaget..."

https://www.nwt.se/2020/07/25/flera-...-oppnats-igen/
(betalvägg)

=>
Hur kan Norge va så dumma att de inte är med i EUs tullunion*, utan istället försöker skydda inhemsk produktion, när det uppenbarligen inte fungerar... Denna gränshandel har nu pågått i flera decennier... Bättre ingå i EUs "matunion".

I vad mån är gränshandeln ett socialt fenomen, dvs att det är allmänt trevligt att röra på sig, och en gammal vana som inte skulle ändras, även om priserna steg. Trots allt är nu den svenska kronan dyrare än den norska...

*Norge är med i EUs inre marknad (och betalar dyrt för det, som en medlemsavgift) men står utanför EUs tullunion.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-25 kl. 12:11.
Citera
2020-07-25, 11:41
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vid midnatt öppnade gränsen Norge-Värmland:

"– For det første får jeg veldig godt betalt for det, for jeg sparer jo 1000 kroner bare på en stokk snus. Og jeg kjøper hundefor. Hjemme får du 12 kilo for 841 kroner, her får du 15 kilo for 200, sier Enerud."
– Så kjøper du litt kjøtt, og littegrann. Så må jeg innom Systemet (Systembolaget, red.anm.) da. Si du kjøper et brett øl, så betaler du det samme for tre bokser her, som for en boks i Norge.

https://www.tv2.no/nyheter/11557553/

Flera hundra meter kö av norrmän i Årjäng när gränsen öppnats igen
https://www.nwt.se/2020/07/25/flera-...-oppnats-igen/
(betalvägg)

=>
Vad ska vi diskutera? T ex följande:

Hur kan Norge va så dumma att de inte är med i EUs tullunion, utan istället försöker skydda inhemsk detaljhandel, när det uppenbart inte fungerar, och denna gränshandel nu har pågått i flera decennier...

Exakt samma sker vid Sverige/Danmark och dambark/Tyskland....
Antagligen vid Tysklands gräns österut med...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in